استاندار فارس:

سرمایه گذاران به عنوان انسان های دارای احساس مسئولیت اجتماعی معرفی شوند

۱۳۹۵/۰۴/۲۷ - ۰۷:۲۲:۰۰
کد خبر: ۴۳۲۴۱۵
سرمایه گذاران  به عنوان انسان های دارای احساس مسئولیت اجتماعی معرفی شوند
استاندار فارس گفت: اولین بخش برای ترویج گفتمان سازی در جامعه این است که سرمایه گذاران را انسان هایی نیک اندیش با احساس مسئولیت اجتماعی و عاشق توسعه و عمران و آبادانی کشور معرفی شوند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، سید محمد علی افشانی، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس اظهار داشت: کارگروه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی با مسئولیت صدا و سیما می باشد.
وی افزود: اساساً اقتصاد الزاماتی دارد که اگر به آنها توجه نشود می توان در آن خصوص خیلی حرف زد و جلسه تشکیل داد اما سرانجام به نتیجه ای نخواهیم رسید.
استاندار فارس گفت: براساس نظر صاحب نظران علم اقتصاد، چوب اقتصاد چوب تادیب است و اگر کسی با الزامات اقتصاد آشنا نباشد و بخواهد در این عرصه وارد شود چوبی بر بدن آن نواخته خواهد می شود که به هیچ وجه توان تحمل درد آن را نخواهد داشت.
مهندس افشانی ادامه داد: خیلی از دولت ها براساس یک اشتباه کوچک در مسائل اقتصادی تغییر می کنند.
استاندار فارس با بیان اینکه تغییرات در اقتصاد یک روند طولانی و زمان بر دارد افزود: معمولاً دو نوع اقتصاد در دنیا وجود داشته که یکی از آنها اقتصاد دستوری می باشد و در کشورهای سوسیالستی وجود داشته و دیگری اقتصاد آزاد و رقابتی است.
وی گفت: بارها به مدیران استان تاکید کرده ام که بندهای 24 گانه  اقتصاد مقاومتی را نه یک بار بلکه چند بار با دقت بخوانند چرا که در آن هیچ جمله ای وجود ندارد که احساس شود اضافه می باشد.
مهندس افشانی ادامه داد: ایران کشوری است که 70 سال سابقه برنامه ریزی مصوب دارد و همه بحث ها در آن شده است و  این بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی یک الگو و راهنما می باشد که باید به آنها توجه شود.
استاندار فارس بر لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و اظهار داشت: زمانی که اقتصاد مقاومتی مطرح می شود باید ببینیم افرادی که دور این میز هستند چه مسئولیتی دارند، مردم، دولت و سایر ارکان نظام چه مسئولیتی دارند و بر اساس تاکیداتی که در این برنامه شده همه باید تلاش کنند که بحث اقتصاد مقاومتی در جامعه جایگاهی پیدا کند.
وی گفت:  اگر نگاه ها متوجه دولت باشد کار لنگ خواهد زد و این  مهم محقق نخواهد شد.
 مهندس افشانی به بحث گفتمان سازی در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود:  اقتصاد به سرمایه گذاری نیاز دارد و یکی از بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی بر تشویق سرمایه گذاری خارجی تاکید دارد.
 استاندار فارس ادامه داد: در شرایط فعلی نمی توانیم بر این بخش تاکید داشته باشیم و باید سرمایه گذاری داخلی را تقویت کنیم و ضمن تشویق سرمایه گذاران داخلی آنها را به عنوان انسان های نیک اندیش ، خدوم و دارای احساس مسئولیت اجتماعی معرفی کنیم.
وی گفت: یکی از گفتمان هایی که باید در جامعه شکل بگیرد تا اقتصاد مقاومتی در حوزه گفتمان سازی تاثیر گذار باشد ، این است که بپذیریم که هر کس می آید و سرمایه گذاری می کند نیک اندیش بوده و احساس مسئولیت اجتماعی دارد و آمده است تا اشتغال ایجاد کند.
مهندس افشانی افزود: سرمایه گذاران عاقل هستند و باید به این نکته توجه کنیم که اگر گذشته را برای سرمایه گذاران با القابی وصف کنیم که برایشان نگرانی ایجاد شود و فردای خود را نیز آنگونه ببینند، سرمایه گذاری نمی کنند.
مهندس افشانی امنیت روانی را لازمه دیگر سرمایه گذاری دانست و افزود:  امروز ارتباطات جهانی خیلی برای سرمایه گذاری آسان است و سرمایه گذاران جایی سرمایه گذاری می کنند که امن تر و قابل قبول تر باشد.
استاندار فارس بر لزوم گسترش امید و نشاط در جامعه تاکید کرد و ابراز داشت: این یک واقعیت است که امید، انسان ها را وادار به تلاش و کوشش می کند و انسانی که امیدوار باشد خوب می تواند کار کند.
وی ادامه داد: اگر فضای جامعه توام با نشاط و امیدواری باشد می توانیم دیگران را تشویق کنیم که با اطمینان سرمایه گذاری کنند و فردا روز نیز آنها زالوصفت و دزد اموال مردم خطاب نمی شوند و اگر کسی هم خطایی دارد حاکمیت قانون را مبنا قرار دهیم و بر اساس آن برخورد کنیم.
استاندار فارس افزود: صاحب نظران علم توسعه بر این باورند که فرهنگ زیر بنای توسعه هر کشوری است و اگر انسان ها منافع جامعه را به منافع شخصی خود ترجیح دهند می توانند برای جامعه مفید باشند.
وی گفت: وفای به عهد در قراردادها و ارائه کالای با کیفیت و دارای قیمت مناسب یکی از شاخص های مسایل فرهنگی است.
استاندار فارس گفت: اولین بندی که در موارد 24 گانه اقتصاد مقاومتی مطرح شده است این است که برای توسعه کارآفرینی باید مشارکت مردم را حداکثر کنیم و همه اقشار جامعه را دخیل نمائیم و مردم نیز زمانی در این کار وارد می شوند که باور کنند و بدانند که در این زمینه اختیار دارند و آینده نیز مشخص باشد چرا که  انسان ها در عدم اطمینان تصمیم نمی گیرند.
وی گفت: کالاهایی که تولید می شوند باید با کیفیت باشند و اگر همه بندهای اقتصاد مقاومتی با هم انجام شوند می توان تاثیرش را در اقتصاد کشور مشاهده نمود.
استاندار فارس به یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی که بر توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری با کشورهای جهان بویژه همسایگان تاکید دارد اشاره کرد و افزود:  هر جمله ای که از جانب مسئولان کشور خصوصاً در سطوح بالاتر عنوان می شود در این بند از بندهای 24 گانه تاثیر گذار خواهد بود به همین سبب باید دید در این زمینه چگونه صحبت کنیم که تاثیرگذاری مثبت را داشته باشد.
وی بر صرفه جویی در هزینه های عمومی نیز تاکید کرد و افزود:  زمانی که صحبت از صرفه جویی می شود اولین نگاه به سمت دولت معطوف می شود. درست است که دولت مهم می باشد اما باید این موضوع به بدنه جامعه انتقال داده شود و تنها دولت را وارد موضوع نکنیم.
استاندار فارس افزود: افزایش سهم درآمدهای مالیاتی زمانی صورت می گیرد که ائمه جمعه مردم را تشویق نمایند تا آنها بدانند این موضوع سهمی در درآمد آنها می باشد و تا زمانی که همه بخش های اقتصادی به لحاظ مالیاتی و توزیع درآمد در بخش های مختلف یکسان نباشد همواره یک جای اقتصاد ما خواهد لنگید.
وی بر شفاف سازی اقتصادی تاکید کرد و افزود: شفاف سازی اقتصادی و سالم سازی سیستم و جلوگیری از زمینه های فساد بخش هایی هستند که  باید همه جامعه بر روی آن تاکید فراوان داشته باشند و برای تحقق آن نیز  هر کسی باید از خود شروع کند.
مهندس افشانی گفت: باید ببینیم برای تحقق یکی از بندهای 24 گانه که بر تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد  ارزش افزوده و تولید ثروت تاکید دارد چه کارهایی می توانیم انجام دهیم.
استاندار فارس بر گفتمان سازی در اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و افزود: برای تحقق این کار باید از آموزش و پرورش شروع کنیم تا بچه های ما از ابتدا تربیت شوند و پرورش پیدا کنند و  صداو سیما و رسانه های مکتوب نیز در این زمینه نقش خواهند داشت ولی امروزه رسانه ها و شبکه های مجازی نقش شان از این دو مورد بیشتر است و اگر بخواهند مشارکت کنند با احساس مسئولیت می توانند در این زمینه وارد شوند و بخش های را که به دنبال آن هستیم  ترویج کنند.
وی ضمن تقدیر از صدا و سیمای مرکز فارس افزود: این استان داشته های فراوانی از جمله شاهچراغ (ع)، سعدی و حافظ و تخت جمشید دارد که اگر به درستی  معرفی شوند سرمایه گذاران ورود خواهند کرد.
استاندار فارس انتقاد را یک ضرورت دانست و افزود: از ائمه جمعه انتظار داریم که جاهایی که مدیران تلاش می کنند و زحمت می کشند در خطبه های نماز جمعه مورد تقدیر قرار گیرند.
مهندس افشانی به اختصاص 16 هزار میلیارد تومان برای واحدهای تولیدی توسط دولت اشاره کرد و افزود: در راستای رونق تولید این مبلغ توسط دولت اختصاص یافت و رقابتی بین استان ها برای جذب بوجود آمد و تا به امروز از 640 طرحی که به شعب بانک ها معرفی شده اند 407 طرح متعلق به فارس بوده و از مجموع 14 طرح پرداخت شده نیز13 طرح با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان متعلق به این استان بوده است که نتیجه تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان می باشد.
 وی ادامه داد: این اقدام شاه بیت اقتصاد مقاومتی امسال است و باید از مدیران بانک ها و مدیران فعال تقدیر شود.
استاندار فارس گفت: محدودیت ها باید به مردم گفته شود. گفتمان سازی یعنی مردم بدانند در شرایط فعلی با جمعیت و در آمد فعلی چقدر محدودیت داریم و توقعات را نیز پایین بیاوریم زیرا نمی توانیم به افزایش توقع پاسخ مثبت دهیم.
وی گفت: گفتمان پروسه زمان بر است و صدا و سیما باید فیلم هایی بسازد که که این ادبیات وارد جامعه شود هرچند که در دراز مدت جواب می دهد و نباید انتظار داشت که زود بازده باشد.
 استاندار فارس افزود:  بحث مبارزه با قاچاق کالا شاه بیت موفقیت تولید در اقتصاد مقاومتی است وهر وقت اراده جدی در کشور بوجود آید و به صورت ریشه ای با این موضوع مبارزه شود بحث تولید و سلامتی سیستم محقق می شود.
 افشانی در پایان گفت: محور اصلی سفر روز سه شنبه معاون اول  رئیس جمهور به فارس نیز اقتصاد مقاومتی خواهد بود و همچنین چالش های توسعه استان و راهکارهای آن با تاکید بر بحران آب استان هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز