سلجوقی:

اقدامات دولت یازدهم در حوزه ی زنان و خانواده بی نظیر بوده است

۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۱۴:۳۵:۴۷
کد خبر: ۴۵۲۰۹۶
اقدامات دولت یازدهم در حوزه ی زنان و خانواده بی نظیر بوده است
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: مقابله با آسیب های اجتماعی حوزه بانوان و خانواده جزو اصلی ترین اولویت های دولت در استان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، فرشته سلجوقی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان اینکه از جمله ارکان اصلی در هر جامعه و به ویژه نهاد خانواده، زن است، اظهار داشت: در عمر پربرکت انقلاب اسلامی و به ویژه در دولت تدبیرو امید شاهد حضور پررنگ زنان در تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده ایم.

وی لزوم توجه به نیازهای زنان به عنوان نیمی از جمعیت اجتماع را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی با تاسی از ارزش های اسلامی همواره دختران و زنان از جایگاه رفیعی برخوردار بوده و به واسطه سیاست های تدوینی همواره دوشادوش مردان نقش سازنده ای برای رشد و توسعه جامعه داشته و دارند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی به تبیین اصلی ترین سیاست های دولت تدبیرو امید در حوزه زنان و خانواده استان پرداخت و افزود: شناسایی و مدیریت ظرفیته ای موجود و ترویج همکاری های شبکه‌ای در حوزه زنان و خانواده در چارچوب برنامه پنجم توسعه و توجه روز افزون به مسائل مبتلا به آنان در برنامه ششم، رونق اقتصادی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی های بانوان و برنامه ریزی برای توان افزایی زنان آسیب دیده، درمعرض آسیب و سرپرست خانوار از جمله مهم ترین آنها است.

سلجوقی با اشاره به نقش فرادستگاهی اداره کل امور زنان و خانواده برای نظارت بر فعالیت های صورت گرفته در ادارات دولتی در پیشبرد این اهداف، اظهار داشت: می توان با جلب مشارکت های بخش خصوصی و استفاده حداکثری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد این مهم را عملیاتی کرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی در ادامه سخنانش با بیان اینکه مقابله با آسیب های اجتماعی یکی از اصلی ترین اولویت های دولت یازدهم در سال جاری است، خاطرنشان کرد: مقابله با معضلات اولویت دار ازجمله اعتیاد، خشونت، کودکان و زنان آسیب دیده، مشکلات بانوان در مناطق حاشیه نشین، تاخیر ازدواج و رسیدگی به مشکلات خانواده های تک والد به ویژه خانواده های زن سرپرست از جمله برنامه های در دستورکار حوزه زنان است.

وی به تبیین فعالیت های صورت گرفته برای مقابله با این مشکلات پرداخت و گفت: تنظیم فهرست انتظارات زنان و دختران، راه اندازی کارگروه های تخصصی به عنوان اتاق فکر، تدوین پیش نویس سند سیاست های اجرایی، تلاش برای ایجاد فرصت های اشتغال پایدار زنان ازجمله مواردی است که برای جلوگیری از روند رو به رشد آسیب های اجتماعی در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی  ادامه داد: در تدوین برنامه ششم توسعه، رسیدگی به امور مربوط به زنان و دختران در هفت محور مطرح شده است.

وی تقویت کارکرد خانواده، افزایش سطح باسوادی، ایجاد فرصت های اشتغال، رشد سهم زنان از نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و توانمندسازی زنان آسیب دیده، ارتقا سطح سلامت و بهداشت زنان و  سرمایه اجتماعی و فرهنگی زنان و خانواده و شایسته سالاری در مدیریت و اداره جامعه را مواردی برشمرد که در برنامه توسعه به آن توجه شده است.

 

سلجوقی فعالیت های صورت گرفته اداره کل امور بانوان در دولت تدبیر و امید را در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و پژوهشی و عملکرد شهرستان ها طبقه بندی کرد.

وی تشکیل ستاد اشتغال بانوان، راه اندازی کارگروه ها و کمیته های تخصصی با هدف رشد شاخص های حضور زنان در فعالیت های اقتصادی و کمک به معیشت خانواده ها، توانمندسازی زنان روستایی، احصا چالش های کسب و کارهای کوچک روستایی، تاسیس بازارچه های فصلی و دائمی برای فروش محصولات تولیدی خانگی و هنرهای دستی بانوان و حمایت از ایده های خلاقانه و اشتغالزا و زنان کارآفرین را از اصلی ترین برنامه های اداره کل در بخش اقتصادی دانست.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی به تبیین فعالیت های حوزه اجتماعی دفتر پرداخت و تصریح کرد: برگزاری جلسات که منجر به عضویت تمام دفاتر زنان و خانواده استانداری های کشور در شورای مبارزه با مواد مخدر شد، نظارت بر طرح غربالگری سلامت دختران مقطع ابتدایی استان، برگزاری جلسات اتاق فکر آسیبهای اجتماعی با محوریت طلاق با حضور اساتید و صاحب نظران حوزه های مختلف، انعقاد تفاهم نامه همکاری با کانون وکلای دادگستری استان خراسان بزرگ و برگزاری دوره های آموزشی مشاوره های پیش از ازدواج از جمله این اقدامات است.

سلجوقی حمایت از طرح های پژوهشی و پایان نامه های دوره های تحصیلات تکمیلی مرتبط با حوزه بانوان و انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش برای توان افزایی، مهارت آموزی و کنترل رشد آسیب های اجتماعی در حوزه زنان و تدوین برنامه های عملیاتی در برش های شهرستانی را از جمله اصلی ترین فعالیت های صورت گرفته در حوزه آموزشی و شهرستان ها دانست.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با تاکید بر این که اقدامات دولت یازدهم در حوزه ی زنان و خانواده بی نظیر بوده است؛ تصریح  کرد: مجموع اقداماتی که با همکاری دستگاه های اجرایی استان طی سه سال گذشته انجام شد منجر به کاهش میانگین نرخ بیکاری زنان در استان در پاییز سال 94 به 12.9 درصد شد در حالی که این رقم برای بانوان کشور 18.9 است.

وی با بیان این که نرخ مشارکت اقتصادی در کشور نیز  13.2  و در استان به  18.1 ارتقا یافته است؛  افزود: افزایش قابل ملاحظه ی امید به زندگی به سن 76.8 نیز از جمله دستاوردهایی است که در سایه تدابیر دولت یازدهم و ایجاد  آرامش و رفع دغدغه های شهروندان حاصل شده است.

سلجوقی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران یکی از جوان ترین کشورهای دنیا است؛ میانگین رشد جمعیت در کشور را  1.4 اعلام کرد و اظهار داشت: این رقم در  استان 2.1 می باشد.

وی وجود هزار 153 نخبه که  60 درصد آنان را بانوان تشکیل می دهند و 150 کار آفرین زن در حوزه ی صنعت و معدن را از جمله ظرفیت های استان برشمرد. 

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: به مدد حمایت های دولت تدبیر و امید در حوزه ی ورزش بانوان نیز شاهد ارتقا شاخص ها بوده ایم به گونه ای که سرانه ورزشی زنان 50 درصد رشد داشته است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز