سید شهاب الدین چاوشی در همایش آسیب شناسی انتخابات گفت:

انتخابات سال ۹۴ کم هزینه ترین و بی حاشیه ترین انتخابات ایران بود

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۱۳:۰۳:۱۸
کد خبر: ۴۶۴۸۴۶
انتخابات سال ۹۴ کم هزینه ترین و بی حاشیه ترین انتخابات ایران بود
سید شهاب الدین چاوشی در همایش آسیب شناسی انتخابات که در شهریار برگزار شدگفت: در تهران همواره اختلاف نظرها و شکایات مشکل ساز بوده است اما در این دوره حتی یک شکایت مستند از انتخابات تهران دریافت نشد.

به گزارش خبر گزاری برنا از تهران؛ معاون سیاسی استانداری تهران در این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره فداکاری های سرور و سالار شهیدان گفت: باز محرم آمد و یاد و خاطره فداکاری های سالار شهیدان و یارانش را در مقابله با ظلم و ستم در اذهان آزادگان عالم زنده کرد. از فرصت محرم باید برای شناخت راه و قیام حسین بن علی علیه السلام و هدف مقدس اش بهره بگیریم.

چاوشی با ذکر این نکته که اگر دموکراسی در عهد امام حسین علیه السلام مطرح بود و صدای او شنیده می شد توده مردم هم در آن زمان موفق به شایسته گزینی می شدند؛ اظهار داشت: حاکمیت در قانون اساسی ما از آن خداست. خداوند سرنوشت انسان ها را بخودشان سپرده است. "اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خودشان بخواهند. آیا بدون رضایت مردم می توان حکومت کرد؟ دموکراسی در قانون اساسی علل و اسبابش همان هست که در دنیا مرسوم است.

وی افزود: امام(ره) رضایت مردم را شرط لازم برای تحقق حکومت می دانست. جمهوریت ما همانی است که در دنیا مرسوم است. اسلامیت تفکر غالب و حاکم بر این جامعه است. این یک منظومه است و قانون و حکم از آن قابل استنباط و استخراج است. اجتهاد در تفکر شیعه وجه تمایز میان فرق اسلامی است. منایع فقیهان برای استنباط بر اساس کتاب و سنت، عقل و اجماع صورت می گیرد. مشروعیت به مفهوم مقبولیت حکومت ها در نظام های مبتنی بر دموکراسی بر اساس رای مردم است.

معاون سیاسی استانداری تهران که در جمع صاحب نظران و مسئولان سیاسی و انتخابات سخن می گفت با اشاره به این موضوع که میزان حضور و مشارکت مردم تعیین کننده میزان مقبولیت است؛ بیان داشت: انتخابات تنها راهی است که وزن تفکرات مختلف موجود در داخل یک کشور و نظام را مشخص می کند. انتخابات بخش لاینفک نظام مردم سالاری دینی است.

دکتر سید شهاب الدین چاوشی با پرداختن به موضوع همایش آسیب شناسی انتخابات و راهکارهایی که اینگونه همایش ها می تواند مشخص کند، گفت: این همایش باید راهکارها را شناسائی کند:  چه بکنیم دلالان و زمین خواران در عرصه های تصمیم گیری و مدیریت های شهری و شوراها ورود نکنند؟  چه کنیم که سرمایه داران و متنفذین اقتصادی راه نفوذشان بسته شود؟ آیا قوانین انتخاباتی ما متضمن حضور کاندیداهائی هست که دین و دنیای توامان مردم را ضمانت کنند؟ قانون موجود چه نقص هائی دارد که قبل از شروع برنامه رسمی انتخابات باید پیگیری و اصلاح شود؟

وی ادامه داد: بی تردید می توان انتخابات سال 94 را کم هزینه ترین و بی حاشیه ترین انتخابات ایران به حساب آورد. در تهران همواره اختلاف نظرها و شکایات مشکل ساز بوده است اما در این دوره حتی یک شکایت مستند از انتخابات تهران دریافت نشد.

معاون سیاسی استانداری تهران با ذکر این نکته که سیاست علم تدبیر زندگی اجتماعی بشر است؛ ادامه داد: نقص قوانین ما ناشی از فقدان شایسته گزینی است. اگر دایره انتخابات مردم وسیع باشد قاعدتاً شایسته ترین ها را در یک روند مطلوب انتخاباتی دست به گزینش خواهند زد. اگر دایره انتخابات محدود باشد مجبورند بین بد و بدتر دست به انتخاب بزنند. اما به هر حال پروسه انتخابات تعطیل بردار نیست.

وی افزود: بی خبری بخشی از جامعه از اثرگذاری رای آنها، آفت مهم دموکراسی است. این آرای  سرگردان و بی هدف مهمترین محملی هستند که می تواند بستر ورود افراد فرصت طلب قرار گیرد.

چاوشی با اشاره به شرایط احراز صلاحیت کاندیداها در انتخابات گفت: مدرک تحصیلی شرط لازم است ولی کافی نیست. کدام مرجع باید حداقل صلاحیت های علمی و فکری را احراز کند. الان عمده توجه ما در صلاحیت ها معطوف به رفتارهای سیاسی و اخلاقی است و توانائی های فکری و علمی کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی با طرح این سوال که آیا وعده های کاندیداها در حوزه صلاحیت های آنها هست یا نه؟ اظهار داشت:  چرا مردم وعده های دهن پرکن و غیرمتعارف را باور می کنند؟ چرا مردم از چارچوب های وظائف قانونی نمایندگان آگاهی لازم را پیدا نمی کنند؟ رای آگاهانه مردم مقوم دموکراسی است و رای اتفاقی می تواند مخرب بنیان های دموکراسی باشد. کیفیت مشارکت به اندازه سطح مشارکت مهم است و چگونه می توان به موازات سطح مشارکت کیفیت آن را نیز افزایش داد؟

 چاوشی در پایان سخنان خود با بیان این جمله که فرصت انتخابات باید به نشاط سیاسی جامعه و تقویت همبستگی ملی منجر شود؛ افزود: انتخابات باید روحیه مدارا و بردباری را افزایش دهد. انتخابات فرصت رفع مناقشات و تعارضات سیاسی است که اگر از این فرصت استفاده درستی بشود در جهت تقویت امنیت ملی اثربخش خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز