دردومین کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی لرستان مطرح شد؛

انتقاد شدید از وضعیت کشتارگاههای دام ، فروش و کشتار دائم زنده در مبادی ورودی شهرهای استان

۱۳۹۵/۰۷/۱۹ - ۰۸:۵۳:۴۱
کد خبر: ۴۶۷۷۳۶
انتقاد شدید از وضعیت کشتارگاههای دام ، فروش و کشتار دائم زنده در مبادی ورودی شهرهای استان
کارگروه سلامت و امیت غذایی بواسطه اینکه با سلامت آحاد جامعه بطور مستقیم سر و کار دارد باید بطور جدی مورد اهتمام همه دستگاههای اجرائی عضو قرار گیرد و مصوبات آن با جدیت پیگیری گردد.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،دومین کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی لرستان  به ریاست سید سعید شاهرخی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان برگزار شد.

دکتر ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان و دبیر این کارگروه مهم و کاربردی استان ضمن تسلیت و تعزیت محرم و شهادت سرور آزادگان جهان، حضرت سیدالشهداء (ع) به تشریح روند اجرا و پیشرفت مصوبات قبلی این کارگروه پرداخته و گفت: تدوین سند ملی بیماری های غیرواگیر و ایجاد بازارچه های عرضه محصولات سالم دو مصوبه ی قبلی که علی رغم اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفته تا کنون شکل اجرائی به خود نگرفته اند و مشارکت فعال دستگاههای اجرای مرتبط امری ضروری در جهت تحقق آنهاست.

دکتر ساکی در ادامه پیوست سلامت را نیازی اساسی در اجرای پروژه های عمرانی و کلان استان برشمرده و بر اجرای آن تاکید کرد و از دستگاههای اجرائی که هم اکنون در حال اجرای 90 پروژه ی عمرانی هستند خواست که پیوست سلامت را در ساخت و سازهای خود بخوبی لحاظ نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان به بیماریهای مشترک بین انسان  و دام اشاره کرد و گفت: از 1709 عامل بیماری زا 832 مورد آن که معادل 49 درصد عوامل بیماری زاست از طریق حیوانات و پرندگان به انسان سرایت می کنند که تب مالت، سالک، سیاه زخم، هاری ، تب خونریزی دهنده و آنفلوآنزا از جمله بیماریهای شایعی هستند که در بین انسان و دام مشترک بوده و سالیانه هزینه های هنگفتی را به کشور تحمیل می کنند و بر همین اساس هم باید با فرهنگ سازی، اصلاح زیر ساخت ها، مشارکت های عمومی و اتخاذ سیاست های اصولی از شیوع بیماریهای مشترک انسان و دام پیشگیری کرد که ساماندهی کشتارگاههای دام و رعایت پیش سرد گوشت یکی از اقدامات مهم در این راستاست.

دکتر ساکی به بیماری هاری نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 5000 حیوان گزیدگی داشته ایم که 580 مورد آنها ناشی از گزش گربه و۳۴۶۰موردگزش سگ بوده و شهرهای بروجرد ، کوهدشت و خرم آباد بیشترین موارد حیوان گزیدگی را داشته اند و با توجه به مرگ صد درصدی در صورت ابتلا به هاری باید در مورد کنترل و مهار حیوانات ولگرد بطور عاجل چاره اندیشی کرد.

دبیر کارگروه سلامت و امیت غذایی استان در خصوص نذورات مردم در ماه محرم و اجتماعات مردمی در سوگواری های ماه محرم نیز گفت: در اجتماعات مردم در ماه محرم باید به بهداشت و سلامت غذاهای نذری و همچنین شیوع بیماری های گوارشی و تنفسی بطور ویژه اهتمام داشت و اکیپ های بهداشتی دانشگاه در این خصوص با برنامه ریزی اصولی مداخله خواهند کرد.

در ادامه این نشست سید سعید شاهرخی معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان و رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان ضمن تسلیت و تعزیت ایام محرم، این کارگروه را یکی از مهمترین و کاربردی ترین کارگروه های تخصصی استان برشمرده و گفت: کارگروه سلامت و امیت غذایی بواسطه اینکه با سلامت آحاد جامعه بطور مستقیم سر و کار دارد باید بطور جدی مورد اهتمام همه دستگاههای اجرائی عضو قرار گیرد و مصوبات آن با جدیت پیگیری گردد.

شاهرخی با انتقاد شدید از وضعیت کشتارگاههای دام ، فروش و کشتار دائم زنده در مبادی ورودی شهرهای استان و عدم رعایت پیش سرد گوشت گفت: اینجانب بعنوان مسئول کارگروهی که با سلامت مردم ارتباط دارد به هیچ وجه از این وضعیت راضی نیستم و باید هرچه سریعتر در خصوص ساماندهی وضع نامطلوب فعلی، دستگاههای مرتبط بویژه سازمان دامپزشکی لرستان اقدام جدی و عاجل بعمل آید و با استفاده از اهرمهای قانونی به بی سامانی های این امر مهم خاتمه دهند.

معاون سیاسی استانداری، رعایت پیوست سلامت در پروژه های عمرانی ، نظارتی بر عرضه مواد خام و لبنی، اتلاف حیوانات ولگرد که در سطح شهر ها جولان می دهند، اطلاع رسانی و آموزش همگانی بویژه توسط صدا و سیما و آموزش و پرورش ، ساماندهی عرضه مواد غذایی در مدارس و ساماندهی پسماندهای عفونی را از دیگر مواردی برشمرد که باید هرچه سریعتر اصلاح و ساماندهی شوند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز