بیش از هزار خانه ی تاریخی در شهر اصفهان؛

اعتبارات طرح بازآفرینی شهری کافی نیست

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۱۵:۲۹:۵۴
کد خبر: ۴۶۹۸۰۱
اعتبارات طرح بازآفرینی شهری کافی نیست
استانداراصفهان گفت:حاشیه نشینی ها بخشی از سکونت های غیر رسمی هستند که به شهرها به ویژه کلانشهرها پیوند خورده اند و وضعیت خوبی ندارند.

به گزارش برنا از اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در جلسه ی ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی استان، که پیرامون گزارش عملکرد اداره کل راه و شهرسازی در خصوص طرح بازآفرینی پایدار شهری در استان صورت گرفت، اظهارداشت: موضوع آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی در شهرها بسیار حساس و با اهمیت است و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بحث آسیب های اجتماعی ۴ آسیب طلاق ، فساد و فحشا، اعتیاد و حاشیه نشینی بعنوان ۴ آسیب اولویت دار از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شد، افزود: ایشان تاکید نمودند که سران سه قوه به این مسائل به صورت جدی بپردازند و تاکید ایشان باید یک موتور محرکه برای همه ی مسئولین باشد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه موضوع طلاق در شورای فرهنگ عمومی و تقسیم کار ملی بررسی می شود، ادامه داد: موضوع اعتیاد نیز در شورای مبارزه با مواد مخدر استان و در ۵ کمیته پیگیری می گردد.

زرگرپور اضافه کرد: در مبحث فساد و فحشا نیز چندین برنامه ی ویژه در امور اجتماعی و فرهنگی و در شورای تامین استان پیگیری می شود که نیازمند توجه جدی تر به این موضوع است.

مدیرارشد استان به حاشیه نشینی اشاره کرد و اذعان داشت: این عنوان فرم فراگیرتر و کاملتری پیدا کرد و در طرح بازآفرینی به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی شامل ۵ موضوع، بافت فرسوده سکونت های غیر رسمی، بافت های تاریخی، روستاها و بافت های ناهماهنگ است، تصریح نمود: بافت های فرسوده از دو، سه دهه ی پیش مطرح شده است و با توجه به اینکه شهرهای بزرگ بافت های فرسوده ی زیادی دارند طرح های متوالی و اقدامات زیادی در این رابطه صورت گرفته و در حال حاضر یکی از محورهای طرح بازآفرینی است.

رسول زرگرپور افزود: حاشیه نشینی ها بخشی از سکونت های غیر رسمی هستند که به شهرها به ویژه کلانشهرها پیوند خورده اند و وضعیت خوبی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بافت های تاریخی در طول سال های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است، گفت: بعنوان نمونه در شهر اصفهان بیش از هزار خانه ی تاریخی قرار دارد.

زرگرپور یادآورشد: باپیشرفت شهرها و اضافه شدن روستاهای اطراف به شهرها، مناطقی ایجاد شده است که هیچگونه هماهنگی چه از نظر کالبدی و چه فرهنگی با شهرها ندارند.

استانداراصفهان به بافت های ناهماهنگ نیز اشاره کرد و افزود: وجود کارخانجات و مناطق ناهمگون شهری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

زرگرپور تصریح کرد: در طرح باز آفرینی شهری همه ی این موضوعات دیده شده است و با هم پیگیری می شوند و تنها به حاشیه نشینی نمی پردازد.

وی با بیان اینکه در این مباحث تنها به موضوع کالبدی پرداخته نمی شود، گفت: تمامی موضوعات از جمله مسائل فرهنگی سیاسی، اجتماعی، خدماتی و زیربنایی در این طرح دیده شده است.

استانداراصفهان افزود: در قالب بازآفرینی یک ساختار مجهز و کامل پیش بینی شده است و یک ستاد ملی، استانی و شهرستانی دارد و در ستاد استانی ۵ کمیته پیش بینی شده است که وظایف سه کمیته ابلاغ شده است که باید به صورت جدی تر به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه برای سه شهرستان اصفهان، خمینی شهر و شهرضا طرح های مصوب بازآفرینی تهیه شده است، گفت: هر منطقه ای که طرح مصوب برای آن منطقه تهیه می شود همانند طرح تفضیلی باید همه ی موارد از قبیل مسائل فرهنگی، بهداشتی، راه و شهرسازی، آموزشی دیده شود و مشارکت جدی تر مسئولین مربوطه در این کمیته ها ضروری است.

زرگرپور با بیان اینکه در رابطه با طرح بازآفرینی شهری اعتبارات و تسهیلاتی پیش بینی شده است، گفت: این اعتبارات کافی نیست و لی باعث شده است که برخی از طرح ها پیشرفت داشته باشد.

استانداراصفهان در پایان با تاکید بر اینکه باید به مسائل حاشیه نشینی در قالب طرح بازآفرینی به صورت جدی پرداخته شود، گفت: در کنار آن پیگیری هایی نیز در رابطه با طلاق، اعتیاد و فساد و فحشا صورت می گیرد تا اولویت های اساسی در خصوص آسیب های اجتماعی در استان به حداقل برسد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز