مدیر اداره نظارت بر دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین هشدار داد:

خطر مسمومیت دارویی در کمین کودکان دو تا سه ساله

۱۳۹۵/۰۸/۱۱ - ۱۱:۲۹:۰۷
کد خبر: ۴۷۷۰۵۵
خطر مسمومیت دارویی در کمین کودکان دو تا سه ساله
دکتر امید کارآگاه با بیان اینکه کودکان دو تا سه ساله بیشتر در معرض مسمومیت دارویی هستند نسبت به این وضعیت هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، دکتر امید کارآگاه مدیر اداره نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: مسمومیت در کودکان به دلیل آسیب پذیری آنان و عوارض ماندگار آن در جسم این افراد بسیار خطرناک است و باید به پیشگیری از بروز این معضل اهمیت دهیم.

دکتر کارآگاه ابراز کرد: طبق آمار از نظر محدوده سنی حدود 60 تا 70درصد از کودکان مسموم کمتر از چهار سال داشته اند.

وی با بیان اینکه از نظر شیوع مسمومیت، کودکان دو تا سه سال پُرخطرترین گروه سنی هستند عنوان کرد: سه عامل میزان تحصیلات والدین(بویژه مادر)، سابقه قبلی مسمومیت و وجود اعتیاد در خانواده ارتباط نزدیکی با میزان بروز مسمومیت در کودکان دارد.

 این مسوول دارویی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه اغلب مسمومیت ها در کودکان به صورت اتفاقی و بر اثرکنجکاوی کودک، اشتباه والدین در خوراندن دارو به آنان و سهل انگاری والدین در نگهداری داروهای خود یا مواد شیمیایی خطرناک اتفاق می افتد اذعان کرد: شایع ترین عاملی که در کودکان منجر به مسمومیت و مراجعه به بیمارستان شده مسمومیت با داروها است که  شامل حدود 60درصد از کل مسمومیت های آنان می شود.

دکتر کارآگاه اضافه کرد: در این زمینه مسمومیت با مواد شیمیایی به میزان حدود 24درصد و ترکیبات مخدر(از جمله متادون و تریاک) به میزان تقریبی 16درصد، در رده های بعدی قرار دارند.

وی تصریح کرد: از میان داروهایی که منجر به مسمومیت می شوند  می توان به داروهای مُسّکن(بویژه استامینوفن)، داروهای ضد حساسیت، داروهای ضد تشنج، داروهای آرامبخش(مثل کلونازپام) و داروی ضد تهوع متوکلوپرامید اشاره کرد.

این مقام مسوول ادامه داد: سموم دفع آفات نباتی، داروهای ضدافسردگی، ضد فشار خون و ترکیبات نفتی و مواد شوینده خانگی هم در وهله بعد از لحاظ ایجاد مسمومیت حائز اهمیت هستند.

دکتر کارآگاه با بیان اینکه در بررسی ها مشخص شده خطرناک ترین محل از نظر بروز مسمومیت برای کودک محوطه خانه است هشدار داد: حدود 50درصد از موارد مسمومیت ها در اتاق نشمین یا اتاق خواب و 41درصد از آنها نیز در آشپزخانه رخ داده است.

وی گفت: باید به این نکته اشاره کرد که 75درصد از موارد مسمومیت در کودکان با وجود حضور والدین در منزل رخ داده است و تنها 25درصد از موارد هنگامی رخ داده که کودک در منزل تنها بوده است.

این مقام مسوول با یادآوری اینکه بروز مسمومیت در کودکان و سالمندان نسبت به بقیه سنین می تواند خطر بیشتری ایجاد کند اظهار کرد: هرگونه سرمایه گذاری و آموزش در کودکان و آگاه سازی آنان از خطرات بالقوه مواد سمی محیط اطرافشان می تواند در کاهش صدمات ناشی از مسمومیت بسیار اثربخش و مفید باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز