نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان خراسان رضوی:

اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان فرافکنی است

۱۳۹۵/۰۸/۱۴ - ۰۷:۴۶:۵۴
کد خبر: ۴۷۸۳۲۲
اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان فرافکنی است
نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان خراسان رضوی گفت: تمام سرمایه‌های این صندوق 7700 میلیارد تومان بود پس چطور می‌شود 8000 میلیارد تومان اختلاس صورت گرفته باشد؟

 به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمدرضا حیدری شامگاه گذشته 13 آبان ماه در سلسله نشست‌های توبا که با عنوان « از شایعه تا واقعیت، معوقه یا اختلاس» در محل حزب کارگزاران خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان در سال 74 طبق قانون برنامه دوم توسعه به عنوان یک صندوق مکمل بازنشستگی برای فرهنگیان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، این صندوق در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز شکل گرفته و هدف از تشکیل این صندوق این بوده که بتواند نسبت به فراهم کردن امکانات مناسب برای فرهنگیان تشکیل شود و با سرمایه‌گذاری بتواند سود حاصله را در اختیار فرهنگیان قرار دهد.

وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان طبق مصوبه مجلس به این صورت است که تا پنج درصد حقوق ماهانه معلمان که داوطلبانه عضو شده‌اند به حساب صندوق واریز می‌شود، معادل این مبلغ را نیز دولت به صندوق واریز می‌کند و بعد این مبلغ را در حوزه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کرده و سود حاصل از این سرمایه‌گذاری را در زمان بازنشستگی به فرهنگیان ارائه می‌دهد.

حیدری خاطرنشان کرد: البته به دلیل مشکلات مالی دولت فعلا 1.2 درصد از حقوق معلمان کسر می‌شود.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان استان با بیان اینکه مبلغ میانگین واریزی معلمان در ماه 25 هزار تومان است، گفت: صندوق برای سرمایه‌گذاری وجوه گوناگونی دارد که یک بخش از آن در حوزه سهام شرکت‌های بورسی است و بخش دیگر آن نیز بنگاه‌های تولیدی و صنعتی است که بخشی از این بنگاه‌های تولیدی با اراده صندوق در اختیار آن قرار نگرفته است بلکه دولت بابت مبلغی که باید معادلش را به معلمان پرداخت می‌کرده، سهام ارائه کرده است.

 

حیدری اضافه کرد: داخل این شرکت‌ها و سهام‌ها، موارد زیان‌ده و سودده وجود دارد و خیلی از شرکت‌هایی که در اختیار صندوق هستند به اراده خود صندوق نبوده و صندوق ناچار بوده است.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان استان خراسان رضوی یادآور شد: یک اتفاق دیگر که در زمان تصویب برنامه پنجم در دولت گذشته رخ داده است این بوده که در برنامه دوم، سوم و چهارم تصریح شده که دولت معادل سهم واریزی معلمان را باید به صندوق واریز کند، اما در برنامه پنجم چنین حکمی صادر نشده است.

 وی عنوان کرد: باید از کسانی که این روزها در نگاه انتقاد به دولت هستند پرسید که آن موقع کجا بودید؟ وزیر آموزش و پرورش وقت چرا در مجلس دفاع  نکرد؟ و چرا مدیران وقت صندوق دفاعی نکردند؟ به همین دلیل در حال حاضر در گزارش مالی فرهنگیان بین سهم خود و سهم دولت اختلاف وجود دارد.

 حیدری گفت: مدیران صندوق در دوره جدید از طریق دیوان عدالت اداری وارد شده و شکایت کرده‌اند تا بتوانند سهم دولت در برنامه پنجم را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان در شرایط مطلوبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: در نمودار مقایسه‌ای پنج ساله مشخص شده که در سال 89 مبلغ 206 میلیارد تومان، در سال 90 مبلغ 277 میلیارد تومان، در سال 91 مبلغ 346 میلیارد تومان، در سال 92 مبلغ 950 میلیارد تومان، در سال 93 مبلغ 928 میلیارد تومان و در سال گذشته حدود 700 میلیارد تومان صندوق ذخیره فرهنگیان سود کسب کرده است.

حیدری ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که در طی سه سال اخیر صندوق ذخیره فرهنگیان 2530 میلیارد تومان بین اعضای خود سود توزیع کرده است که این مبلغ معادل 17 سال گذشته این صندوق است، آن هم در شرایط اقتصادی که بورس دچار نوسانات جدی بوده و رکود در بازار حاکم بوده است، با این همه صندوق توانسته سود کسب کند و این امر در پرداخت بازنشستگان کاملا مشهود است.

 نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان استان عنوان کرد: تا قبل از سال 92 میانگین پرداختی به بازنشستگان 3 تا 4 میلیون تومان بود، اما در حال حاضر این مبلغ پرداختی به 12 میلیون تومان رسیده است یعنی حدود چهار برابر پرداختی به همکاران بازنشسته ما در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان سیر صعودی دارد، عنوان کرد: در سه سال اخیر فعالیت صندوق نشان می‌دهد که مدیران صندوق به همان میزانی که کسب درآمد داشتند برخلاف دوره‌های گذشته سرمایه‌گذاری نیز کردند.

حیدری تصریح کرد: بین سال‌های 88 تا 90 برای پرداخت سهم بازنشستگان سهام می‌فروختند و پول بازنشستگان فرهنگی را پرداخت می‌کردند به طور مثال حدود 300 میلیارد تومان سهام گل‌گهر و پالایشگاه تبریز فروخته شد و پول بازنشستگان فرهنگی پرداخت شد، در حالی که در دوره جدید پرداختی به بازنشستگان ناشی از سود صندوق است .

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید صندوق فرهنگیان ساختار پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان منابع و سرمایه صندوق را به طور دقیق شناسایی کرده و صندوق بر اساس راهبرد هوشمندانه‌ای سرمایه‌گذاری را از سمت بنگاه‌های خرد به سمت نفت و گاز و پتروشیمی برده است.

حیدری افزود: در سه سال اخیر مشارکت صندوق در پروژه‌های پتروشیمی از 3 به 15 مورد افزایش پیدا کرده است و صندوق در حدود 19 حوزه نفتی و پالایشگاهی سهام‌دار است که بازدهی آن طی چند سال آینده صورت گرفته و شرایط صندوق را متحول می‌کند.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان استان عنوان کرد: مدیریت هوشمندانه صندوق به سمتی رفت که بتواند در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کند تا درآمد متناسب و پایدار کسب کند.

فضاسازی در خصوص صندوق فرهنگیان با هدف بهره‌برداری سیاسی بود

حیدری افزود: این فضاسازی‌های اخیر در تقابل با منافع ملی و بدون ملاحظات امنیتی و ملی و با هدف بهره‌برداری سیاسی برای تضعیف دولت صورت گرفته است.

 وی افزود: در مجموع کشور ورودی(سهم واریزی معلمان) صندوق فرهنگیان حدود 20 میلیارد تومان در ماه است و این مبلغ در طی سال 240 میلیارد تومان است که معادل این مبلغ و حتی بیشتر از آن را صندوق باید به بازنشستگان ارائه کند.

 حیدری خاطرنشان کرد: در سال جاری 40 هزار نفر بازنشسته داریم که 400 میلیارد تومان صندوق باید برای آن‌ها واریز کند.

 نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ورودی و خروجی نیروی صندوق با هم تناسب ندارد به دلیل اینکه آموزش و پرورش نیروی جدید جذب نمی‌کند و متاسفانه یک عدم تناسب به وجود آمده که چالش آتی صندوق ذخیره فرهنگیان است.

 وی اظهار کرد: عملا با توجه به داده‌ها در صندوق ذخیره فرهنگیان به معنای عام اختلاسی صورت نگرفته و حقوق همکاران تضییع نشده است، اما امکان دارد در یک هلدینگ بزرگ تخلفاتی صورت گرفته باشد.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه مرجع دستگاه قضایی، هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور در صندوق مستقر بوده و در حال بررسی هستند.

 وی عنوان کرد: بر اساس قواعد حقوقی هیچ مرجعی حق ندارد در حالی که یک پرونده در دست رسیدگی است، بیاید و اتهامات را در رسانه‌ها و تریبون‌های عمومی اعلام کند که این عمل جرم است و مدعی‌العموم می‌تواند برخورد کند که صندوق نیز شکایاتی را طرح کرده است.

حیدری گفت: در همین چند وقت اخیر خیلی از سهام زیر مجموعه‌های صندوق سقوط کردند و چند صد میلیون تومان معلمان ضرر کردند و افرادی که بدون مستندات لازم این بحث را رسانه‌ای کردند باید پاسخگو باشند؛ آن‌ها به حساب خودشان هدفشان دلسوزی برای معلم بود در حالی که به جامعه فرهنگی آسیب مادی و معنوی زدند.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان استان اظهار کرد: براساس آمار 200 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی کل بانک‌های کشور است که 4 هزار و 400 میلیارد تومان معوقات مربوط به بانک سرمایه است و 3 هزار و 400 میلیارد تومان از این مبلغ در اختیار 6 نفر است که وام‌هایی را در قالب‌های مختلف در دولت گذشته دریافت کرده و وثایق لازم اخذ نشده و آن‌ها نیز نسبت به پرداخت مطالبات اقدام نکردند.

 وی با اشاره به اینکه در دوره جدید 1000 میلیارد تومان از این مبالغ وصول شده است، افزود: مسائل بانک سرمایه در همه بانک‌ها وجود دارد و البته مشکلاتی که هست مربوط به معوقات است و اختلاسی صورت نگرفته است همچنین مشکلاتی که در حوزه بانک سرمایه وجود دارد توسط دستگاه قضایی در حال بررسی بوده و برای منابع فرهنگیان هیچ اتفاقی نیفتاده است.

 حیدری با بیان اینکه هر مدیری تخلف کرده باید در مرجع قضایی پاسخگو باشد، عنوان کرد: مدیرعامل صندوق فرهنگیان نیز در جلسات مختلف عنوان کرده است که هیچ حیف و میلی صورت نگرفته است، اما امکان دارد خطا و اشتباه صورت گرفته باشد.

 نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان استان شرایط صندوق را به عنوان یک بنگاه اقتصادی مطلوب عنوان کرد و افزود: فعالیت‌هایی در حوزه نفت و گاز صورت گرفته که برخی دانش‌های فنی به وسیله صندوق فرهنگیان بومی شده است.

 وی در پاسخ به سوالی که آیا تحقیق و تفحص از صندوق در دوره گذشته نیز مجلس صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در آن زمان تحقیق و تفحص صندوق تقاضای نمایندگان بوده، اما صورت نگرفته است.

حیدری عنوان کرد: یک مطالبه تاریخی در خصوص فرهنگیان وجود دارد مبنی بر اینکه فرهنگیان در گذشته بانکی مختص خود داشته‌اند که بانک ملت فعلی است و در حال حاضر فرهنگیان یک بانک عامل برای خودشان می‌خواهند و تمام تلاش مدیریت صندوق این بود که بانک سرمایه را به درجه‌ای برساند که بتواند به عنوان بانک عامل فرهنگیان ارائه خدمت کند.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان خراسان رضوی گفت: اخیرا حدود 44 درصد رشد جذب سپرده اشخاص در بانک سرمایه صورت گرفته است.

وی افزود: عنوان کردند که برخی از این خودروها در اختیار مدیران صندوق قرار گرفته که چنین چیزی نبود و این هم از بداخلاقی‌های رسانه‌ای بود .

حیدری گفت: رسانه‌ها کمک کنند تا دوباره اعتماد فرهنگیان را برگردانیم و البته بازگشت اعتماد کار سختی است، اما فرهنگیان قشر نجیب و فداکاری هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز