با حضور مسوولان شهرداری صورت گرفت؛

برگزاری دومین نشست کارگروه قزوین+۲۰

۱۳۹۵/۰۸/۲۳ - ۱۴:۰۹:۳۳
کد خبر: ۴۸۲۰۸۶
برگزاری دومین نشست کارگروه قزوین+۲۰
دومین نشست کارگروه قزوین+20 با موضوع حل مشکلات باغات سنتی قزوین با حضور جمعی از مسوولان شهرداری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، در جریان برگزاری جلسه دهم از دور هفتم کارگروه مشورتی قزوین+20 شهرداری قزوین موضوع اولویت حفظ و توسعه باغستان و فضاهای سبز قزوین توسط اعضا و نمایندگان باغداران قزوین به بحث و بررسی گذاشته شد.

در جلسه اول بررسی وضعیت باغستان سنتی قزوین در کارگروه قزوین+20، مباحثی همچون مشکل آب، امنیت، راه های دسترسی و معیشت باغداران توسط مدعوین مطرح و راه کارهای حفظ و توسعه باغستان سنتی قزوین مورد ارزیابی قرار گرفت.

در جریان برگزاری این جلسه اعضا کارگروه با بیان نقطه نظرات خود راه کارهای خود را در حوزه حفظ و توسعه باغستان های سنتی قزوین مطرح کردند.

ضرورت آسیب شناسی باغستان، تشکیل کمیته های تخصصی باغستان به منظور پیگیری و بررسی مشکلات باغداران، مشکلات آب، بازبینی طرح جامع پایلوت باغستان، حفاظت از باغستان در برابر خطرات و حوادث و بررسی حق انتقال توسعه باغستان(TDR) از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

در این نشست اعضای کارگروه با اشاره به ضرورت نگاه علمی و تخصصی به مسئله آب باغستان، توجه ویژه به استفاده بهینه از آب موجود و جلوگیری از عوامل هدر رفت آب و امکان ایجاد تصفیه خانه در مناطق مشخص به منظور هدایت هدفمند پساب شهری به باغستان سنتی را زمینه رفع مشکل آبیاری باغات عنوان کردند.

در حال حاضر با توجه به مصوبه هیات دولت مبنی بر انتقال پساب به شمال شهر قزوین، ضرورت توجه ویژه شورای عالی باغات استان به ریاست استاندار محترم و رفع مشکلات باغداران قزوین احساس می شود.

از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه تاکید بر توجه به 4عنصر حیات بخش باغستان سنتی قزوین آب، راه، انگیزه و امنیت باغداران بود که همه اعضا موضوع ایجاد انگیزه را اولویت اصلی حفظ و احیای باغستان دانستند چرا که حضور نسل جوان و تحصیل کرده از خانواده باغداران سنتی به این عرصه ضروری است.

همچنین در این جلسه به موضوع TDR با مضمون حق انتقال توسعه به عنوان یکی از راه کارهای حفظ و توسعه باغستان سنتی قزوین هم اشاره شد.

از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه نگاه به باغستان سنتی قزوین از دید توسعه گردشگری و زمینه سازی ایجاد شغل و درآمد برای باغداران در این حوزه بود.

در ادامه اعضا با اعلام اینکه باغستان سنتی قزوین به عنوان هویت و فرهنگ مردم شهر قزوین است و علاوه بر اینکه محصولات این باغستان در دنیا نمونه بوده و باغداری بخشی از فرهنگ هزاران ساله این شهر را تشکیل می دهد و مرگ باغستان موجب فراموش شدن فرهنگ ها و سنت ها می شود تاکید کردند که اگر از احیای باغستان به فکر بازگشت این هویت به شهر هستیم باید علاوه بر همت دوستداران باغستان، مسوولین دولتی استان نیز دست به دست باغداران برای رفع مشکلات و موانع موجود تلاش کنند.

 در گذشته باغستان سنتی قزوین علاوه بر منبع درآمد و امرار و معاش باغداران زمینه ساز توسعه شهر قزوین بوده که این دارایی ارزشمند باید به سرمایه تبدیل شود.

در ادامه جلسه ضرورت پیگیری طرح پایلوت باغستان مطرح شد، طرحی که به پایلوت قرار دادن 20هکتار از باغستان می پردازد و علاوه بر بهسازی راه های دسترسی و ایجاد امنیت به ایجاد راه ها و مسیر‌های جدید آبرسانی و ایجاد حریم به منظور حفظ باغستان کمک می کند.

از جمله مباحث مطروحه در جلسه، ضرورت توجه ویژه نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی به منظور مطالبه حقوق باغستان سنتی قزوین از دولت بود که مواردی همچون: اختصاص 250میلیارد تومان بودجه برای حفظ و توسعه باغستان و تشویق ارگان های دولتی مرتبط با باغستان برای تخصیص بودجه و کمک مالی برای احیای این سرمایه ملی بود.

توجه ویژه به موضوع معیشت باغداران و تأمین آتیه آنان موضوع دیگر مذاکرات این جلسه بود، چرا که مشارکت مردم و باغداران مهمترین عامل توسعه است و باغستان با حضور باغداران و متولیان آن معنا و مفهوم پیدا می کند و لازم است توجه به امنیت شغلی و ایجاد انگیزه های ادامه حیات باغستان مورد توجه قرار گیرد.

97درصد علت آتش سوزی باغستان، عامل انسانی دارد، 96 تا 97درصد علت بروز آتش سوزی در باغستان های سنتی شهر قزوین عامل انسانی دارد چرا که ورود مسافران عبوری، معتادین، از بین بردن علف های هرز توسط باغداران، از جمله عوامل آتش سوزی در باغات قزوین هستند.

همچنین اعضای کارگروه از تلاش های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین که با حداکثر امکانات موجود و با در نظر گرفتن مشکلات اطفای حریق باغستان، تمام تلاش خود را برای رفع خطر و جلوگیری از آسیب به این سرمایه ی ارزشمند کرده اند، قدردانی نمودند.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با راه اندازی سامانه پیامکی و ارسال پیامک های آموزشی برای باغداران درخصوص حفظ و نگهداری باغستان اقدامات خوبی انجام داده است.

باغستان1

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز