در دومین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان تهران مطرح شد

آگاهی بخشی، آموزش، راه های پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

۱۳۹۵/۰۹/۰۵ - ۱۳:۴۱:۱۹
کد خبر: ۴۸۶۴۴۹
آگاهی بخشی، آموزش، راه های پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان
به ریاست "عیسی فرهادی" فرماندار تهران دومین جلسه کارگروه "سلامت و امنیت غذایی در محل فرمانداری تهران برگزار شد
به گزارش خبر گزاری برنا در استان تهران، دومین جلسه کارگروه "سلامت و امنیت غذایی شهرستان تهران"، که  به ریاست "عیسی فرهادی" معاون استاندار و فرماندار تهران ، در محل این فرمانداری برگزار شد، به بررسی و راه های پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اختصاص داشت.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

دکتر"هاجر احمدنیا" رییس مرکز بهداشت غرب تهران و دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان تهران، ضمن ارایه گزارش مبسوطی به صورت شفاهی و تصویری،  براهمیت لحاظ آگاهی بخشی، آموزش و پیشگیری در راهکارهای مقابله با ویروس های آنفلوانزا و نیز خطرات ناشی از بویژه آنفلوانزای پرندگان، تاکید کرد.

به گفته احمدنیا، پرندگان وحشی و آبزی می توانند به شکل بدون علامت، ویروس های آنفلوانزای پرندگان را با خود جابجا و به سایر پرندگان انتقال دهند.

وی افزود: خوک نیز به ویروس های آنفلوانزای پستانداران و پرندگان آلوده می شود و این خطر را بدنبال دارد که از ترکیب این دو، ویروسی با قدرت بیماری زایی بالا بوجود آمده و مقدمه ای برای شروع همه گیری جهانی آنفلوانزای انسانی گردد.

در ادامه این جلسه که حدود 25 نفر از مدیران، مسوولان و نمایندگان دستگاه های اجرایی و نهادها همچون، مراکز آموزشی، بهداشتی، درمانی، بازرگانی، صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، اتحادیه های مرتبط، قوه قضاییه ، شهرداری، حضور داشتند، سید "علی بابایی" رییس دامپزشکی شهرستان تهران، نیز مطالب مهمی را در خصوص ویورس آنفلوانزای پرندگان بیان کرد.   

 دکتر بابایی گفت: ویروس های آنفلوانزای نوع A. B. C در انسان ایجاد بیماری می کند. نوع Aشامل انواع مختلف با درجات متفاوتی از نظر شدت بیماری زایی (از فرم خفیف تا بسیار شدید) می باشد.

وی افزود: انواع H5 و H8 که از نوع A هستند باعث بیماری بسیار شدید در پرندگان می شوند که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نامیده می شود. پرندگان وحشی، مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، شترمرغ، اردک و غاز از میزبان های این بیماری می باشند.

 

راه های انتقال به انسان

رییس دامپزشکی شهرستان تهران اظهار کرد: تماس با مرغ و پرندگان آلوده یا محیط پرورش مرغ و پرندگان آلوده – پرکنی و ذبح پرندگان اهلی و وحشی آلوده – تماس با فضولات پرندگان اهلی و وحشی آلوده – خوردن گوشت نیم پرندگان و تخم مرغ نیم پز آلوده و تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده ، راه های انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان است.

راه پیشگیری

دکتر احمدنیا آنگاه در ادامه گزارش خود، براتخاذ تدابیر پیشگیرانه توسط مسوولان مرتبط با بهداشت و سلامت مردم تاکید کرد و با اشاره به اینکه قطعا هزینه پیشگیری از هزینه درمان بیماری کمتر است، درخصوص راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا گفت: استفاده و مصرف مرغ های ارایه شده با نظارت سازمان دامپزشکی بلامانع است.

وی افزود: شست وشوی مکرر دست با آب و صابون به مدت 30 ثانیه پس از تماس، نیز بسیار اهمیت دارد.

بنا به اعلان رییس مرکز بهداشت غرب تهران و دبیر کارگروه سلامت، امنیت غذای شهرستان تهران، از ابتدای سال 95 تا کنون انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از انسان به انسان گزارش نگردیده و تمام موارد ابتلا از طریق تماس مستقیم با پرندگان آلوده بوده است.

وی یادآور شد: خوردن گوشت مرغ و تخم مرغ کاملا پخته شده، هیچ خطری از نظر ابتلا به بیماری آنفلوانزای پرندگان ندارد.

دکتر احمدنیا همچنین گفت: واکسن های موجود تنها در جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزای فصلی (انسانی) موثرند.

 

نکاتی چند در باره آنفلوانزا

به طور کلی آنفلوانزا یک بیماری حاد دستگاه تنفسی است که به شدت مسری است. علائم این بیماری به صورت ناگهانی و حاد ایجاد می شود.

 

علائم بیماری

تب بیش از 38 درجه، سرفه، گلودرد، سردرد، لرز، کوفتگی بدن، احساس خستگی، اسهال و استفراغ در برخی بیماران، علائم بیماری آنفلوانزا هستند. افراد مبتلا به این بیماری یک روز قبل تا هفت روز پس از بروز علائم (معمولا تا یک روز پس از قطع تب به شرط عدم مصرف داروی تب بر) می توانند ویروس بیماری را انتقال دهند.

 

راه های انتقال بیماری

بیماری آنفلوانزا از انتقال انسان به انسان صورت می گیرد.  فرد مبتلا به بیماری با عطسه و سرفه، ویروس را در هوا منتشر می کند و انسانی که در تماس نزدیک با بیمار باشد با تنفس هوای آلوده به ویروس مبتلا می شود.

راه دیگر انتقال، از راه تماس است. به این ترتیب که دست در اثر تماس با اجسام آلوده به ویروس آلوده می شود، اگر شخص دست آلوده خود را به چشم، دهان یا بینی بمالد، ویروس را وارد بدن خود می کند و به بیماری مبتلا می شود.

مهم ترین راه انتقال ویروس در محیط های بسته پرجمعیت مثل مترو، اتوبوس و ... از طریق سرفه یا عطسه می باشد.

 

افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند

سالمندان بالای 65 سال، زنان باردار(خصوصا در سه ماهه دوم و سوم بارداری)، مبتلایان به بیماری های مزمن ریوی ، قلبی، کلیوی، آسم، دیابت و نقص ایمنی(سرطان ها و...) افرادی هستند که بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری، قرار دارند.

 

درمان

بیماری آنفلوانزا در بیشترموارد خفیف است، استراحت کردن، نوشیدن مکرر مایعات، تغذیه مناسب، بهترین راه درمان است. برای کاهش تب باید از قرص استامینوفن استفاده کرد.

 

توصیه ها:

ضروری است بیمار از میوه و سبزیجات تازه به ویژه مرکبات حاوی ویتامین ٍث همچون لیمو ترش تازه، سیر، موز و غذاهای آبکی مثل سوپ مرغ استفاده کند.

بیمار بایستی هنگام خروج از اتاق و یا عیادت دیگران ماسک بزند. همچنین بایستی روزانه چند بار در و پنجره ها را در فواصل منظم برای تهویه هوا به مدت پنج تا ده دقیقه باز کرد.

بیمار باید درصورت تشدید علائم احتمالی بیماری آنفلوانزا و یا قطع نشدن تب تا بالای سه روز، به پزشک مراجعه کند.

نکته دیگر در بخش توصیه ها اینکه ملافه ها و ظروف غذاخوری متعلق به بیمار را می توان همراه با ظروف و ملافه افراد سالم شست .

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز