رئیس اداره طیور دامپزشکی استان گلستان:

اجرای طرح ملی مایه کوبی طیور درگلستان با همکاری بسیج و دامپزشکی

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۱۲:۴۰:۳۱
کد خبر: ۴۸۷۲۳۶
اجرای طرح ملی مایه کوبی طیور درگلستان با همکاری بسیج و دامپزشکی
طرح ملی مایه کوبی طیور بومی و خانگی علیه ویروس نیوکاسل در 510 روستای استان گلستان با مشارکت بسیج سازندگی و دامپزشکی اجرایی و آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، رئیس اداره طیور دامپزشکی استان گلستان گفت که این طرح ملی در 12 استان کشور از جمله گلستان با مشارکت پایگاه های مقاومت و دهیاری ها در قالب برنامه های بسیج سازندگی اجرا می شود.

رجبعلی شیخ الاسلام با بیان این که واکسن نیوکاسل به صورت آشامیدنی و مخلوط با آب به طیور خورانده می شود، افزود:

انتخاب روستاهای زیر پوشش طرح ملی مایه کوبی طیور در این مرحله با اولویت قرار گرفتن مناطق روستایی نزدیک به واحدهای مرغداری بوده که با مشارکت 510 گروه بسیجی و همکاری یکهزار و 20 نفر اجرا می شود.

وی اضافه کرد که پیش بینی می شود حدود900 هزار قطعه طیور خانگی و بومی در روستاهای استان زیر پوشش طرح قرار گیرند و تاکنون برای 500 هزار قطعه واکسن خوراکی تهیه و در استان موجود می باشد.

دکتر شیخ الاسلام اضافه کرد: برای پوشش بقیه طیور بومی استان، درخواست تامین این واکسن به سازمان دامپزشکی داده شد که با اختصاص آن موافقت و کار مایه کوبی طیور تا پنجشنبه هفته جاری به پایان می رسد.

به گفته وی؛ واکسن علیه ویروس نیوکاسل، یک نوبت دیگر طی سه ماه آتی در استان اجرا می شود و برای سال 96 نیز اجرای این طرح در چهار مرحله برنامه ریزی شده است.

رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی گلستان در خصوص آخرین وضعیت پرورش طیور نیز افزود: گلستان جزو استان های برتر در پرورش طیور اعم از گوشتی و مادر در کشور به شمار می رود و کار مقابله با بیماری های احتمالی طیور در سال های اخیر به خوبی انجام و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری های ویروسی طیور در جهان محسوب می شود که با علائم گوارشی، تنفسی و عصبی در طیور بروز می کند و توسط باد، لباس کارگران و وسایل نقلیه قابل انتقال است و باعث تلفات سنگین در مرغداری هامی شود.

طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان حدود 910 واحد مرغداری با ظرفیت جوجه ریزی بیش از 25 میلیون قطعه در هر دوره برای پرورش وجود دارد.

49 درصد از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری استان گلستان واقع در شمال کشور در مناطق روستایی سکونت دارند و بیشتر به حرفه کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز