با صدور اطلاعیه ای؛

مدیرکل مدیریت بحران قزوین نسبت به خطرات گاز گرفتگی هشدار داد

۱۳۹۵/۰۹/۰۷ - ۱۲:۱۸:۳۴
کد خبر: ۴۸۷۲۵۲
مدیرکل مدیریت بحران قزوین نسبت به خطرات گاز گرفتگی هشدار داد
رضا گروسی با صدور اطلاعیه ای نسبت به خطرات گازگرفتگی برای شهروندان هشدار داد و بر لزوم رعایت صرفه جویی در مصرف گاز تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، باتوجه به فرارسیدن فصل سرما و برودت هوا رضا گروسی مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین  با صدور اطلاعیه ای به شهروندان قزوینی ضمن هشدار به شهروندان درخصوص احتمال گازگرفتگی و خطرات مربوط به آن از آنها خواست در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است با شروع فصل سرما، تعداد حوادثی که مرتبط با استفاده از وسایل گرمایشی در اماکن مختلف است افزایش می‌ یابد.

این گونه حوادث همه ساله به خصوص در فصل سرما جان تعدادی از شهروندان را گرفته و خساراتی  به اموال آنان وارد می‌کند.

گروسی در ادامه با اشاره به عوامل موثر در وقوع حادثه گازگرفتگی اظهارکرد: غیر استاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسایل ایمنی در ساختمان‌ها، نقص در دود کش ها و. . . از عمده ترین دلایل بروز این گونه حوادث است که بررسی ها نشان می دهد بیشترین علت بروز گاز گرفتگی نقص در سیستم دودکش می باشد.

وی افزود: نکته ای که در این میان حائز  است اینکه این دود کش ها باید حتما دارای شیب مثبت باشد یعنی جهت دودکش روبه بالا باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بارها مشاهده شده است که خروجی دودکش دیوار را در سطح پائین ساخته اند و به این خاطر لوله بخاری را به اجبار روبه پایین کشیده و سپس به دودکش دیوار متصل کرده اند که بسیار خطرناک است.

گروسی با بیان اینکه "به هیچ وجه نباید از لوله آکاردئونی به عنوان لوله بخاری استفاده کرد" گفت: مورد دیگر این که دودکش های داخل دیوار باید از جنس مصالح ساختمانی مقاوم بوده و کاملا مستقل باشد و به صورت مشترک و انشعابی کار نشده باشد.

وی ادامه داد: دلیل برخی از حوادث گاز گرفتگی در سال های اخیر همین انشعابات مشترک دودکش ها بوده که بین واحدهای مختلف یک ساختمان وجود داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین بیان کرد: وجود کلاهک H بر روی لوله باعث می شود که از سقوط اشیا به داخل دودکش و مسدود شدن مسیر خروج گازها جلوگیری شده و در شرایط وزش باد و با وجود هوای پرفشار نیز خروج محصولات احتراق و گازهای منواکسید کربن به بیرون از ساختمان به راحتی صورت پذیرد.

گروسی عنوان کرد: این کلاهک باید مستحکم و مقاوم باشد و لازم است که هرچند وقت یکبار با بازدید های دوره ای از سلامت آن مطمئن شویم.

وی افزود: تجهیزات و وسایل گرمایشی غیر استاندارد هم می تواند منجر به بروز حوادث گاز گرفتگی شود اگرچه موارد این چنینی محدود بوده ولی یکی از عوامل مرگبار محسوب می شود که در این زمینه در محیط های کارگری به دلیل استفاده از وسایل گرمازایی مانند اجاق گاز و... برای تامین گرمای محیط زندگی حوادث گاز گرفتگی رخ داده که متاسفانه تاکنون منجر به فوت تعدادی از این کارگران نیز شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل وقوع حوادث گاز گرفتگی روشن کردن خودرو در گاراژ و پارکینگ منازل می باشد.

گروسی توضیح داد: بعضی راننده ها صبح هنگام برای اینکه موتور خودرو را گرم کنند این وسیله را در فضای بسته مثل پارکینگ ساختمان ها روشن می کنند و به مدت طولانی در این حالت باقی می گذارند که انتشار دود خودرو در فضای ساختمان و خانه سبب بروز گاز گرفتگی و حتی مرگ افراد می شود.

وی یادآور شد: باید دریچه تبادل هوا در فضای خانه وجود داشته باشد و دودکش ها خیلی دقیق مورد بازدید و کنترل قرار گیرند و از طرفی هم از وسایل گازسوز غیر استاندارد استفاده نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین بیان کرد: قرار دادن آبگرمکن دیواری گازی در فضای بسته هم فوق العاده خطرناک است به این دلیل به هیچ عنوان نباید این وسیله حرارتی در داخل حمام گذاشته شود.

گروسی عنوان کرد: با توجه به این که زمستان سردی را در پیش رو داریم از شهروندان محترم درخواست می کنیم به نکات ایمنی ذکر شده دقت کنند و آن را جدی بگیرند چراکه بروز این وقایع، مصیبت بار بوده و غیرقابل جبران است.

وی در خاتمه از  مردم استان تقاضا  کرد نسبت به صرفه جویی در مصرف گاز اقدام نمایند تا شاهد کاهش افت فشار در برخی مناطق و همچنین قطعی گاز در مناطقی دیگر از کشور نباشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز