درسخنرانی علمی حسابداری منابع آب مطرح شد:

استان خراسان رضوی جزو پنج استان اول نابود کننده منابع آبی در کشور/ هر خراسانی۶/۲ برابر سرانه مجاز، آب مصرف می کند

۱۳۹۵/۰۹/۱۶ - ۰۷:۵۳:۱۰
کد خبر: ۴۹۰۵۷۱
استان خراسان رضوی جزو پنج استان اول نابود کننده منابع آبی در کشور/ هر خراسانی۶/۲ برابر سرانه مجاز، آب مصرف می کند
مدیر منابع آب پژوهشکده محیط های خشک گفت: اضافه برداشت هرخراسانی 191 مترمربع و تقریباً 6/2 برابر مصرف سرانه مجاز به ازای هرنفر است که این سبب شده تا استان خراسان رضوی جزو پنج استان اول نابودکننده منابع آبی در کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سیدمحمدرضا علوی مقدم، مدیر گروه منابع آب پژوهشکده محیط های خشک دانشگاه آزاد اسلامی درسخنرانی علمی حسابداری ردپای آب که عصر امروز در تالار B1 نمایشگاه بین المللی مشهد به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، اظهارداشت: انقلاب صنعتی در اروپا باعث شد شاخصه های نابودی آب افزایش چشمگیری داشته باشد و اگرچه فناوری توانسته است بر صرفه جویی در مصرف آب تاثیر مثبت داشته باشد اما هنوز کشورهای درحال توسعه از نظر شاخصه های نابودی منابع آب وضعیت نامناسبی دارند.

وی افزود: منابع آبی در استان خراسان رضوی به طور متوسط حدود 100000 مترمکعب بر کیلومتر مربع تخمین زده شده و اضافه برداشت هرنفر 191 مترمربع، تقریباً 6/2 برابر مصرف سرانه مجاز به ازای هرنفر است که این شاخص مصرفی بالا سبب شده تا استان خراسان رضوی جزو پنج استان اول نابودکننده منابع آبی در کشور باشد.

علوی مقدم در تعریف مفهوم «ردپای آب» خاطرنشان کرد: حجم آب شیرینی که برای تولید یک محصول در کلیه مراحل زنجیره تولید مصرف می شود، ردپای آب نام می گیرد و این مفهوم یکی از دغدغه های امروزه جامعه محیط زیست جهانی است.

وی ادامه داد: سرانه ردپای آب برای کشور ما به ازای هرنفر حجمی حدود 1500 تا 1800 مترمکعب درسال است که البته با تنظیم اهداف و حوضه ها و حسابداری ردپای آب میتوان ارزیابی دقیقی از پایداری منابع آبی بدست آورد تا انجمن های زیست محیطی واکنش های منایب تری نسبت به نابودی منابع آب جهانی نشان دهند.

مدیر گروه منابع آب پ‍ژوهشکده مناطق خشک گفت: مفهوم کلی ردپای آب در سه محور آب سبز، آب آبی و آب خاکستری تقسیم می شود که هرکدام از این مفاهیم به ترتیب مربوط به آب مورداستفاده در کشاورزی، آب های جاری سطحی و زیر سطحی و آب آلوده شده می شود.

وی تصریح کرد: موضوعی که درحال حاضر برای جامعه جهانی مطرح شده است،‌ حجم آبی است که به صورت مجازی استفاده می شود؛ به گونه ای که برای پرورش یک گاو که به طور متوسط 200 کیلوگرم وزن دارد،‌ 3 میلیون متر مکعب آب مصرف می شود و این اگرچه در وهله اول به چشم نمی آید اما امروزه اکثرمنابع آب جهانی در حوزه آبهای مجازی وبه صورت غیرمستقیم مصرف می شود.

علوی مقدم در انتها ابراز امیدواری کرد: توجه به حجمی از منابع آب سطحی یا زیرزمینی که صرف تولید، در زنجیره فرآیندهای تولید محصول تبخیر و یا به شکل آب برگشتی به پیکره های آب خارج از حوزه ها برمی گردد، میتواند بسترساز ایجاد یک الگوی مصرفی صحیح و ارتقای شاخص های بهره وری منابع آبی شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز