شهردار قزوین عنوان کرد:

ضرورت ایجاد درآمد پایدار برای مراکز استان‌ها

۱۳۹۵/۰۹/۱۸ - ۱۵:۲۰:۱۰
کد خبر: ۴۹۱۳۷۰
ضرورت ایجاد درآمد پایدار برای مراکز استان‌ها
مسعود نصرتی اختصاص 10 درصد از عوارض قیمت سوخت به مراکز استان‌ها را جهت ایجاد درآمد پایدار ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا ازقزوین، مسعود نصرتی شهردار قزوین در جلسه مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با مدیران شهری که با حضور اعضای این کمیسیون و جمعی از مسئولان استانی در محل سالن مفاخر شهرداری قزوین برگزارشد گفت: در لایحه درآمدهای پایدار شهری 10درصد از عوارض قیمت سوخت به مدیریت شهری کلان‌ شهرهای کشور تعلق می‌گیرد که پیشنهاد می‌شود این بودجه به مراکز استان‌ها نیز اختصاص یابد تا آنها نیز با توجه به مشکلات مالی موجود بتوانند از درآمد پایدار بهره‌مند شوند.

شهرداری2

نصرتی با اشاره به احداث قطار سریع‌ السیر تهران-قزوین عنوان کرد: این طرح به‌صورت مشترک از سوی استان‌های قزوین، البرز و تهران در حال پیگیری است و جلسات فنی و تخصصی متعددی در این زمینه با حضور استانداران و مسئولان هر سه استان و شرکت ایتالفر به‌ عنوان سرمایه‌گذار این طرح برگزار شده است.

وی افزود: در این جلسات تفاهم‌ نامه‌ ای به امضا رسید و از طرفی هم پیگیری این طرح در وزارتخانه‌ های مربوطه در حال انجام است که با توجه به معرفی سرمایه‌ گذار و اهمیت موضوع امیدواریم در اجرای این طرح تسریع ایجاد شود.

شهردار قزوین با بیان اینکه از ریل‌های موجود برای تردد قطار سریع‌السیر در این مسیر استفاده خواهد شد افزود: جابه‌جایی ایستگاه‌ها و قسمتی از مسیر ازجمله اصلاحات طرح مذکور است.

نصرتی اذعان کرد: قزوین به‌عنوان مقر مجمع جهانی شهرهای اسلامی و دبیرخانه اتحادیه جاده ابریشم از جایگاه بین‌المللی ویژه‌ای برخوردار می باشد.

وی ادامه داد: اتحادیه جاده ابریشم مورد حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد و یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم نیز شهریور ماه سال جاری در قزوین با حضور 70 میهمان خارجی، 30 سفیر و مسئولان ارشد کشوری، میهمانان داخلی و سرمایه‌ گذاران بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری برگزار و دبیرخانه دائمی این اتحادیه به قزوین سپرده شد.

شهردار قزوین خاطرنشان کرد: تأکید این اتحادیه بر حوزه فرهنگ، اقتصاد و گردشگری است که کشور ما نیز می‌ تواند از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده کند.

نصرتی با بیان اینکه شهر قزوین به‌عنوان هیأت مؤسس اتحادیه جاده ابریشم می‌تواند نقش کلیدی در این حوزه ایفا کند گفت: با استقرار دبیرخانه جاده ابریشم در قزوین می‌ توان از امکاناتی که اتحادیه در اختیار کشور قرار می‌دهد بهره‌مند شد.

وی توضیح داد: نمایندگان شهرهای در مسیر جاده ابریشم می‌توانند با تشکیل فراکسیونی این موضوع را پیگیری کنند.

این مقام مسئول تشریح کرد: کشورهای عضو این اتحادیه در کلیات باهم توافق دارند اما مبنای این اتحادیه تعامل شهرهاست و آنها می‌توانند در تعامل مؤثر با یکدیگر و برقراری تفاهم‌ نامه‌ ها از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

نصرتی با بیان اینکه مجمع جهانی شهرهای اسلامی نیز می‌تواند در راستای ارائه منویات مقام معظم رهبری در این حوزه گام‌های مؤثری بردارد عنوان کرد: این مجمع با 10وزارتخانه تعامل دارد و با برگزاری چندین اجلاس در سطح بین‌المللی و عضوگیری تاکنون توانسته اقدامات مطلوبی انجام دهد.

وی در ادامه ضمن بیان مشکلات نواحی منفصل شهری گفت: با پیوستن این نواحی به مجموعه شهر اختلافاتی در خصوص مدیریت راه‌های دسترسی و مرمت و احداث آن‌ها به وجود آمده است.

شهردار قزوین افزود: طبق قانون مدیریت شهری مسئولیت راه‌های مواصلاتی این نواحی را بر عهده ندارد اما در حال حاضر کسی در این زمینه پاسخگو نیست که این امر باعث محرومیت قشر آسیب‌پذیر این نواحی از امکانات قبلی نیز شده است.

نصرتی ادامه داد: هم اکنون این افراد با مشکل مواجه شده‌اند بنابراین نیاز است تصمیم‌ گیری لازم در این زمینه صورت گرفته و تکلیف این موضوع تعیین شود.

شهردار قزوین به بوستان ملی باراجین هم اشاره و عنوان کرد: این بوستان دارای جایگاه ملی است و با توجه به دسترسی آسان اتوبان به آن 70 درصد از بهره‌ برداران آن را مسافران استان‌ های هم‌ جوار تشکیل می‌دهند.

نصرتی بابیان اینکه تاکنون شهرداری قزوین برای احداث و تکمیل این بوستان هزینه‌های زیادی کرده است گفت: اجرای فازهای بعدی این بوستان از عهده شهرداری خارج بوده چراکه بودجه در نظر گرفته شده برای آن هزینه‌ های لازم را پوشش نمی‌دهد.

شهردار قزوین با اشاره به مشکلات طرح جامع شهر قزوین خاطرنشان کرد: این طرح در سال 94 به تصویب رسید که نسبت به طرح جامع قبلی شهر قزوین که 25 سال پیش به تصویب شده بود محدودیت‌های بسیاری را برای این شهر ایجاد کرد.

نصرتی افزود: طرح‌های جامع باید به تصویب شورای شهر برسد اما در قزوین این اتفاق نیفتاد و بدون موافقت مدیریت شهری این طرح به تصویب رسید که مشکلاتی را برای مدیریت شهری و شهروندان به وجود آورده است.

شهردار قزوین ادامه داد: بعد از گذشت 12 سال از درخواست شهر قزوین مبنی بر جابه‌جایی لوله انتقال نفت هنوز این طرح اجرا نشده است و به دلیل فرسودگی، ارتفاع زیاد لوله و  عدم صدورمجوز برای ترمیم آسفالت انتظار می‌رود این جابه‌جایی با مساعدت کمیسیون عمران مجلس صورت گیرد.

نصرتی با اشاره به توقف پروژه احداث بارانداز شمال غرب کشور در قزوین اذعان کرد: برای این پروژه و با مصوبات قانونی سال 1372 که در پیوست این طرح قرار گرفت 100 هکتار زمین خریداری و تمامی مصوبات برای اجرای آن  دریافت شد اما این پروژه بدون هیچ دلیل قانونی متوقف گردید که امیدواریم این کمیسیون با بررسی این طرح بتواند راهکاری نتیجه‌ بخش برای آن در اختیار ما قرار دهد.

وی با بیان اینکه شهر قزوین بدون استفاده از منابع دولتی و با وجود تمامی ناملایمات اقتصادی توانسته 20 تقاطع غیرهمسطح احداث کند بیان کرد: تاکنون 18تقاطع به بهره‌برداری رسیده و 2 تقاطع دیگر نیز در حال احداث است.

شهردار قزوین با اشاره به احداث 56بوستان محلی در سطح شهر و تمامی بلوارهای  موردنیاز اظهار کرد: شهر قزوین با توجه به برخورداری از مرکز کنترل ترافیک پیشرفته، مرکز بازیافت و لندفیل‌های مدرن و طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک جزو شهرهای تراز اول کشور محسوب می شود.

نصرتی افزود:  سرای سعدالسلطنه متمایزترین اثر تاریخی و آخرین کاروانسرای جاده ابریشم و خیابان سپه به‌عنوان اولین خیابان ایران را توسط شهرداری قزوین به‌صورت ویژه مرمت شده که جزو افتخارات این مجموعه به شمار می‌ رود.

وی با بیان اینکه در 6 سال گذشته هیأت عالی سرمایه‌گذاری تشکیل‌ شده است عنوان کرد: این شهر به‌اندازه بودجه سالیانه خود سرمایه‌گذاران بسیاری جذب کرده است.

شهردار قزوین توضیح داد: شهر قزوین با جمعیت حدود 430 هزارنفری توانسته تجربیات بسیار ارزشمندی را در سطح ملی و بین‌المللی کسب کند که آماده انتقال این تجربیات به شهرهای دیگر می باشد.

شهرداری3

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز