استاندار قزوین تاکید کرد:

لزوم تقویت سهم صادرات از درآمدهای کشور

۱۳۹۵/۰۹/۲۰ - ۱۰:۱۲:۰۷
کد خبر: ۴۹۱۷۸۷
لزوم تقویت سهم صادرات از درآمدهای کشور
فریدون همتی بر لزوم تقویت سهم صادرات از درآمدهای کشور با توجه به توانمندی های این حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، فریدون همتی استاندار قزوین در مراسم تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان قزوین که با حضور قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران در سالن اداره صنعت برگزار شد، گفت: سهم صادرات از درآمدهای کشور علیرغم همه توانمندی هایی که در این عرصه موجود است بسیار ناچیز می باشد که باید به سرعت تقویت شود.

همتی اظهار کرد: سال گذشته میزان صادرات کشور حدود یک میلیارد دلار از واردات پیشی گرفت که نشان دهنده شرایط رو به بهبود کشور است اما ظرفیت زیادی برای افزایش چند برابری صادرات داریم که باید محقق شود.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان آثار و نتایج مثبت برجام را بهتر از هر گروهی درک و احساس می کنند افزود:برای  تزریق نشاط به تولید نیازمند تامین منابع مالی هستیم تا در کنار نیروی انسانی متخصص و توانمند و مواد اولیه مناسب و ارزان قیمت موجب شکوفایی این بخش شود.

استاندار قزوین بیان کرد: متاسفانه ظرفیت بانک ها برای تحقق تولید هشت درصدی در زمینه پاسخگویی به نیاز تولیدکنندگان بالا نیست اما با الگوگرفتن از تجربه کشورهای موفق جهت جهش در تولید و صادرات می توانیم به موفقیت برسیم.

همتی یادآور شد: تولید نیازمند بازار است و این حجم از تولیدات کشور نمی تواند فقط در داخل عرضه شود بنابراین برای رسیدن به خودکفایی به بازارهای جهانی نیاز داریم.

وی اضافه کرد: تحقق اقتصادمقاومتی مستلزم اتکا به تولید داخلی و صادرات است و اگر تولید کنندگان کشور نتوانند در بازارهای بین المللی حضور موثری داشته باشند به نتیجه مطلوبی نمی رسند.

نماینده عالی دولت در قزوین گفت: امروز دیگر نمی توان جلوی واردات کالا را گرفت بنابراین باید برای تولید رقابتی آماده شده و برای رسیدن به استقلال به صادرات هم فکر کنیم.

همتی بیان کرد: باید بپذیریم هیچکس مانند تولید کننده و صنعتگر طعم تلخ تحریم را نچشید و امروز هم همین گروه شرایط پسابرجام و رفع برخی تحریم و موانع را به خوبی لمس می کنند هر چند آمریکا می خواهد به تعهدات خود عمل نکند اما گشایش ایجاد شده نیز برای تولید کننده رضایت بخش است.

وی اذعان کرد: برجام اقدام و تصمیم نظام بود که با نظارت رهبری و تلاش دولت و تیم مذاکره کننده صورت گرفت و اگر آمریکا بخواهد آن را نادیده بگیرد با پاسخ کوبنده ما مواجه خواهد شد.

این مقام مسوول گفت: دولت تدبیر و امید تصمیمات جدی برای حمایت از تولید گرفته و با تعریف بسته های حمایتی امیدوار است بخشی از مشکلات و موانع این حوزه را از میان بردارد.

همتی خاطرنشان کرد: در این راستا از نمایندگان مجلس انتظار می رود برای کاهش سود بانکی تولید کنندگان و نیز رفع برخی موانع از مسیر صادر کنندگان و اصلاح و بازنگری برخی قوانین همراه ما باشند.

وی یادآور شد: همه ما مسوولان وظیفه داریم شرایط را برای صادر کننده و تولید کننده به خوبی مهیا کنیم که در کنار آن از نمایندگان درخواست می کنیم اختیارات استانداران را افزایش دهند تا ۵۰درصد بودجه استان را در راستای افزایش اشتغالزایی در عرصه تولید و صادرات هزینه کنند.

استاندار قزوین اضافه کرد: وقتی می توانیم در استان قزوین در زمینه محصولاتی مانند کشمش و انگور و زیتون با کمک های حمایتی میزان تولید را تا سه برابر افزایش داده و به اقتصاد کشاورزان و استان کمک کنیم باید موانع و قوانین دست و پاگیر را از سر راه برداریم.

همتی گفت: باتوجه به اینکه امکان کاهش سود بانکی در کوتاه مدت برای تولید کننده وجود ندارد با افزایش اختیارات استانداران و از طریق دادن یارانه به تولید کننده واقعی می توان به اشتغال و تولید کمک کرد.

وی بیان کرد: راه نجات تولید کاستن اعتبارات از بخش های دیگر و افزودن به صنعت و کشاورزی است تا از این طریق شاهد افزایش اشتغالزایی و رفع معظل بیکاری باشیم.

نماینده عالی دولت در قزوین با اشاره به برخی قابلیت های صنعتی، کشاورزی و تولیدی استان افزود: اگر اعتبارات درست هزینه شده و حمایت لازم صورت گیرد قادریم با فعال کردن بخش نیمه فعال صنعت استان برای سایر استان های همجوار نیز شغل ایجاد کرده و موجب رونق اقتصاد قزوین هم باشیم.

همتی اظهار کرد: هم اکنون در استان قزوین ۶۱۵واحد تعطیل شده داریم که ۳۱واحد آن مانند مجموعه زیاران و برلیان بزرگ هستند و اگر بتوانیم اعتبار مورد نیاز را برای احیای آن ها تامین کنیم هزاران شغل در این واحدها ایجاد می شود.

وی یادآور شد: با ارزیابی تیم کارشناسی ۲۰۰واحد می تواند دوباره به چرخه تولید بازگردد و به اشتغال استان کمک کند که برای تحقق این امر با جدیت اقدام می کنیم.

این مقام مسوول ادامه داد: متاسفانه تعداد بسیار محدودی از صنعتگران هم از این فرصت استفاده نادرست کرده و با ظاهرسازی و گرفتن تسهیلات دولتی به دنبال انجام کارهای دیگر هستند و به تولید توجه ندارند که این افراد خاص هم شناسایی شده اند و با آن ها برخورد خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم این افراد خدمات تولید کننده واقعی را زیر سوال ببرند.

همتی اضافه کرد: امسال توانسته ایم بیش از ۱۳هزار شغل در استان ایجاد کنیم و مصمم هستیم تا پایان سال این تعداد به ۲۰هزار نفر افزایش یابد.

وی تسهیلات سامانه بهین یاب را از اقدامات خوب دولت برای حمایت از تولید کننده ذکر کرد و گفت: تاکنون ۷۴۷واحد تولیدی و صنعتی، کشاورزی و گردشگری در استان توانسته اند بالغ بر ۷۹۶میلیارد تومان تسهیلات حمایتی دریافت کرده و به چرخه تولید بازگردند.

استاندار قزوین ابراز کرد: آمادگی داریم به ۳۰۰واحد دیگر نیز تسهیلات بهین یاب را پرداخت کنیم تا در راستای ایجاد تولید و اشتغال جدید به کار بگیرند و وارد چرخه کامل تولید شوند.

همتی یادآور شد: از مجموع ۱۶هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی دولت به بخش صنعت حدود هزار میلیارد تومان سهم استان قزوین است که بیانگر جایگاه استان در این عرصه می باشد.

وی اضافه کرد: با کمک فرمانداران و هیات های نظارت و بازرسی تلاش می کنیم تا تسهیلات پرداخت شده در مسیر تولید و اشتغال هزینه شود.

در این مراسم از ۴صادر کننده نمونه کشوری و ۳۰صادر کننده استانی تجلیل شد.

استاندار2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز