کاهش ۱۰۰ درصدی معلولیت ضایعه نخاعی مادرزادی در نیشابور

۱۳۹۵/۰۹/۲۳ - ۰۷:۱۵:۳۰
کد خبر: ۴۹۳۴۲۷
کاهش ۱۰۰ درصدی معلولیت ضایعه نخاعی مادرزادی در نیشابور
رئیس اداره بهزیستی نیشابور گفت: اجرای طرح غربالگری موجب کاهش 100 درصدی معلولیت ضایعه نخاعی مادرزادی در این شهرستان شده است.

علی صدر در گفت و گو با خبرنگار برنا در نیشابور افزود: با اجرای طرح غربالگری در دوران بارداری و تجویز اسید فولیک و آهن برای زنان باردار از سال 1386 تاکنون تولد نوزادان مبتلا به بیماری مادرزادی ضایعه نخاعی(میلو منگوسل) در نیشابور به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: طی سالهای 1370 تا 1386 سالانه بین چهار تا پنج نوزاد مبتلا به معلولیت ضایعه نخاعی مادرزادی در نیشابور به دنیا آمده اند که این شمار از سال 1387 با اجرای طرح غربالگری به صفر رسیده است.

رئیس اداره بهزیستی نیشابور گفت: هم اکنون 143 معلول ضایعه نخاعی در این شهرستان زیر پوشش بهزیستی هستند که 10 درصد این تعداد مبتلا به این ضایعه به صورت مادرزادی می باشند.

وی افزود: 90 درصد دیگر معلولان ضایعه نخاعی بر اثر حوادث و تروما دچار این نقیصه شده اند.

صدر ادامه داد: تاکنون 10 هزار معلول در نیشابور شناسایی شده و در سامانه بهزیستی این شهرستان ثبت گردیده اند. از مجموع معلولان شناسایی شده و دارای پرونده تعداد دو هزار و 158 نفر مستمری دریافت می کنند.

وی گفت: بیشترین شمار معلولان زیر پوشش با 40 درصد معلولان جسمی حرکتی هستند. 30 درصد این افراد نیز معلول ذهنی، 12 درصد شنوایی ، 10 درصد بینایی، هفت درصد بیمار روانی و یک درصد دچار معلولیت صوت و گفتار هستند.

رئیس اداره بهزیستی نیشابور افزود: نیشابور با توجه به شمار جمعیت فراوان بعد از مشهد بیشترین تعداد معلول را در استان خراسان رضوی دارد. با احتساب خانوار معلولان شناسایی شده در مجموع 42 هزار و 190 نفر زیر پوشش بهزیستی نیشابور هستند.

وی ادامه داد: در شمار زنان سرپرست خانوار زیر پوشش نیز نیشابور رتبه سوم را در خراسان رضوی دارد. هم اکنون سه هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی نیشابور هستند.

صدر گفت: همچنین 13 مرکز نگهداری در نیشابور فعالیت دارند که پنج مرکز ویژه نگهداری از معلولان و بقیه مراکز سالمندان و خانه فرزندان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز