در برنامه زنده تلویزیونی "پایش" شبکه یک سیما صورت گرفت؛

دانش آموزان بازمانده از تحصیل تحت پوشش آموزش و پرورش آذربایجان غربی قرار گرفته است

۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۱۲:۲۵:۵۰
کد خبر: ۵۰۲۰۸۲
دانش آموزان بازمانده از تحصیل تحت پوشش آموزش و پرورش آذربایجان غربی قرار گرفته است
استاندار آذربایجان‌غربی و تعدادی از مسئولان استانی در برنامه پایش شبکه یک سیما ضمن بیان مشکلات حاشیه نشینی، سکوتنگاههای غیررسمی و بیکاری در آذربایجان غربی، اقدامات انجام گرفته برای رفع این مشکلات را تشریح نمودند.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، سعادت سه شنبه شب با حضور  در برنامه زنده تلویزیونی پایش شبکه یک سیما با اشاره به معضل حاشیه نشینی در استان آذربایجان غربی گفت: حاشیه‌نشینی یکی از معضلات جدی شهرهای بزرگ آذربایجان‌غربی بویژه شهر ارومیه است که تبعات زیادی نیز دارد و امیدواریم برای بهبود این وضعیت تدابیر بهتری اندیشیده شود.

وی در رابطه با آمار مناطق حاشیه نشین موجود در استان اظهار داشت: در آذربایجان غربی 1400 هکتار شامل 25 محله از مناطق حاشیه نشین مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفته است.

سعادت افزود: 3 هزار هکتار از مناطق حاشیه نشین با 600 هزار نفر جمعیت و شامل 72 محله هنوز مطالعه نشده است که در تلاش هستیم کار مطالعاتی این مناطق را نیز آغاز کنیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به  ارائه خدمات به مناطق حاشیه نشین اظهار کرد: جهت جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در استان آذربایجان غربی از اواخر سال 93 اقدامات خوبی را آغاز کرده ایم.

سعادت افزود: در سکونتگاههای غیررسمی برنامه های توانمندسازی و ساماندهی از قبیل توسعه بهداشت و درمان، آموزش های فنی و حرفه ای، اجرای طرح های اجتماعی و ریشه کن کردن بیسوادی پیگیری می شود.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: تفاهم نامه ای با اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز منعقد شده که دانش آموزان بی سواد و بازمانده از تحصیل را تحت پوشش قرار داده است.

وی گفت: با همکاری آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ، 101 مدرسه در این مناطق ساخته شده که 150 معلم در این مدارس مشغول به فعالیت و ارائه خدمات آموزشی هستند.

سعادت در خصوص الحاق بخش هایی از مناطق خارج از محدوده به داخل محدوده شهری نیز تصریح کرد: الحاق بخش هایی از مناطق سکونتگاههای غیر رسمی علیرغم محدودیت در طرح های جامع شهری به منظور ارائه خدمات در شورای برنامه ریزی استان تصویب شده و اکنون نیز چشم انتظار تصویب شورای عالی شهرسازی هستیم.

وی خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه آذربایجان غربی در شاخص های توسعه انسانی از جایگاه خوبی برخوردار نیست، لذا دولت برای بهبود شاخص ها و جبران عقب ماندگی ها ردیف اعتباری ویژه ای در بودجه امسال و برنامه ششم توسعه آورده که نیازمند مساعدت مجلس شورای اسلامی هستیم.

استاندار آذربایجان غربی در این برنامه به پروژه راه آهن ارومیه- مراغه اشاره کرد و افزود:در سفر هیئت دولت به استان آذربایجان غربی و سفر اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه به شهر ارومیه اعتبارات مربوط به پروژه راه آهن پیش بینی شد و مردم آذربایجان غربی به ویژه ارومیه در اردیبهشت سال 96 شاهد بهره برداری از این پروژه خواهند بود.

سعادت به پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری شهید باکری ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه جزء پروژه های قدیمی ارومیه است که به دلیل عدم تخصیص اعتبار به صورت نیمه تمام باقی مانده است.

وی گفت: در سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی مشکلات این پروژه نیز مورد بررسی قرار گرفت و تلاش داریم با راهکارهای مختلف و تامین اعتبارات لازم مشکلات این پروژه رفع و به مرحله بهره برداری برسد.

استاندار آذربایجان غربی به موضوع بیکاری در آذربایجان غربی هم اشاره کرد و گفت: آذربایجان غربی بعد از انقلاب با مشکلات مربوط به جنگ و درگیری با گروهک‌های مختلف ضد انقلاب مواجه بوده و با توجه به همین مسائل ، فرصت های سرمایه گذاری را در گذشته از دست داده که وجود بیکاری و نبود زیرساخت های توسعه ماحصل همین عقب ماندگی ها می باشد که در تلاش هستیم با همت و عنایت مسئولان و مشارکت مردم این عقب ماندگی ها جبران و شاخص های توسعه در استان ارتقا یابد.

وی ادامه داد: بر همین اساس در آن مقطع در استان آذربایجان غربی دو هزار و 800 روستا وجود داشت که 50 درصد این روستاها قابل سکونت نبود و همین امر، یکی از عواملی است که باعث مهاجرت بسیاری از روستاییان به شهرها و رشد حاشیه نشینی در آذربایجان غربی شده است.

سعادت در رابطه با اقدامات انجام گرفته در استان برای کاهش نرخ بیکاری نیز گفت: با ایجاد بسترهای مناسب و رونق کشاورزی، استان آذربایجان غربی دومین استان کشور در کاهش نرخ بیکاری بوده است.

وی افزود: نرخ بیکاری در استان زیر ۱۰درصد است ولی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در استان بالاست که باید برنامه هایی در حوزه فناوری های نوین برای اشتغال آنها صورت بگیرد؛ از جمله این برنامه ها ایجاد و حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان، شهرک های کشاورزی با هدف ترویج کشت گلخانه ای و...است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز