رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین مطرح کرد:

قابلیت افزایش صادرات کشاورزی قزوین تا سه برابر

۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۴:۳۷:۰۰
کد خبر: ۵۰۹۵۱۲
قابلیت افزایش صادرات کشاورزی قزوین تا سه برابر
علی اکبر متقی فرد گفت: امسال ۱۵۶میلیون دلار محصولات کشاورزی از استان قزوین به خارج از کشور صادر شده که این میزان تا سه برابر قابل افزایش است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، علی اکبر متقی فرد رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در هشتمین کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان که با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات، فریدون همتی استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: قزوین با داشتن دشت بی نظیر خود در تامین موادغذایی کشور نقش مهمی دارد و از طرفی هم صادرات ۱۵۶میلیون دلاری محصولات کشاورزی این استان می تواند با افزایش سه برابری مواجه شود.

متقی فرد تصریح کرد: سازمان عمران دشت قزوین با ۴۰سال قدمت و ایجاد بزرگترین شبکه مکانیزه در کشور ظرفیتی ایجاد کرده تا این استان به قطب کشاورزی تبدیل شود و راه اندازی شرکت خدمات هواپیمایی ویژه نیز توان این استان را افزایش داده است.

وی افزود: در کشور بیش از ۱۱۷میلیون تن محصولات کشاورزی مختلف تولید می شود که سهم استان قزوین ۷میلیون تن در سال می باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین بیان کرد: گردش مالی محصولات کشاورزی استان بالغ بر ۶۵۰۰میلیارد تومان است و صرفا ارزش ۱۰محصول عمده استان از جمله گندم، جو، ذرت، پسته، گیلاس، کشمش و انگور حدود ۴هزار میلیارد تومان است.

متقی فرد تصریح کرد: روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تن شیر در استان تولید می شود که با فعالیت ۲۰واحد مهم و فعال لبنی در این بخش ظرفیت های خوبی داریم.

وی یادآور شد: در سفر رییس جمهور به استان مصوب شد ۲۰هزار هکتار آبیاری مدرن در استان ایجاد شود که امیدواریم در سال اینده این میزان تا دو برابر افزایش یابد.

این مقام مسوول از اجرای آبیاری مدرن به عنوان بهترین راه برای صیانت از منابع آب زیرزمینی نام برد و افزود: تاکنون ۳۵هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش آبیاری مدرن قرار گرفته که ۱۰هزار هکتار آن توسط کشاورزان عملیاتی شده است.

متقی فرد بیان کرد: در ۹ماهه امسال بیش از ۱۵۶میلیون دلار محصولات کشاورزی از استان به خارج از کشور صادر شده است و تلاش می کنیم با برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال این میزان تا ۲۵۰میلیون دلار و سال آینده نیز تا ۴۵۰میلیون دلار افزایش داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی گفت: مهمترین مشکلات صادرکنندگان بخش کشاورزی عدم اختصاص تسهیلات کم بهره، نبود پایانه صادراتی و کمبود اطلاعات تخصصی از کشورهای هدف است که امیدواریم ضمن بررسی حل این مشکلات برای توسعه خدمات گمرکی هم اقدام لازم صورت گیرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین تبیین کرد: در حال حاضر روند واردات بسیار راحت تر از صادرات است در حالی که این روند باید برعکس شود.

متقی فرد افزود: پیشنهاد می کنیم مسوولان در مقابل واردات موز به کشور مقابله کنند تا بتوانیم صادرات کشمش و انگور از استان را افزایش دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز