در گفت و گو با مدیر عامل شرکت پدیده صورت گرفت:‎

بررسی راه حل های موجود در خصوص تامین نقدینگی برای پدیده

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۱۳:۱۳:۲۲
کد خبر: ۵۱۱۱۷۷
بررسی راه حل های موجود در خصوص تامین نقدینگی برای پدیده
مدیر عامل شرکت پدیده شاندیز آخرین وضعیت این شرکت را برای سهامداران تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد،دکتر محسن شوشتری عنوان کرد: در پدیده با شرکتی مواجه هستیم که دارای بدهی های گسترده و موانع اجرایی متعدد است. از نظر من به علت اینکه از دیماه ٩٣ تا اردیبهشت ماه ٩۵ اداره شرکت با مشکلات جدی مواجه بوده این مساله به شرکت لطمه وارد کرده است. در این مدت شرکت تقریبا در بلاتکلیفی بوده است و در این وضعیت اتفاقات ناگوار زیادی افتاده است. برای مثال فردی که مبلغ کمی از پدیده طلب داشته دارایی های بیشتری را توقیف کرده است و شرکت حتی پول نداشته که تمبر باطل کند و درخواست تجدید نظر و احقاق حقوق کند. و از این دست مشکلات آنقدر زیاد بوده است که امروز حل آنها تبعات زیادی دارد.

وی در خصوص موجودی نقدی شرکت که در حسابهای بانکی موجود بوده است، گفت: گروه شرکتهای پدیده ١٢٣ حساب در قالب های مختلف داشته است که ٢ میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومان موجودی داشته و بر اساس اسناد موجود ٨٠٠ میلیون از این مقدار را طلبکارها برداشت کردند و موجودی واقعی باقی مانده ١ میلیارد و ۶٠٠ میلیون تومان بوده است. بیشترین موجودی در حسابها مربوط به یک حساب است که رقم ١ میلیارد و ٣٠٠ میلیون موجودی دارد که برای آن ١۵ حکم توقیفی به مبلغ ۶٣ میلیارد تومان صادر شده است و همچنان هم توقیف می باشد.

 وی ادامه داد: در ١٢٢ حساب دیگر نیز در مجموع ٣٠٠ میلیون تومان اعتبار وجود داشته است.

 

شوشتری در خصوص هزینه های حال حاضر شرکت نیز گفت:حقوق کارکنان و هزینه آب و برق و گاز و ...هزینه زیادی را تحمیل می کند . آغاز و تداوم کار پیمانکاران کیش و مشهد و سایر هزینه ها نیز برای ما بالغ بر ٣٠ میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده و همه این ها به علاوه هزینه های جاری شرکت باید ماهانه تامین و پرداخت شود که در شرایط کنونی اگر لطف مقامات قضایی و سایر مسئولین نبود و بخشی از مطالبات وصول نمی شد اصلا امکان مصاحبه من با شما نیز در این اتاق وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: هر چه امروز نقدینگی ایجاد شده همان مطالباتی بوده که به کمک قوه قضاییه وصول شده که رقم کلی آن ٢٨ میلیارد تومان است که از این میزان ١٢.۵ میلیارد تومان نقدی و ١۵.۵ میلیارد تومان ملک بوده است که در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود بازار باید برای تبدیل به نقد شدن صبر کنیم .

 مدیرعامل شرکت پدیده در خصوص پرداخت مبالغ موجود به سهامداران نیز گفت: اینکه برای اندک موجودیهای حاصل شده چه تدبیری اندیشیده شود محل بحث ما در جلسات زیادی بوده است و نتیجه این شد مبالغ حاصل شده در فعالیتهای عمرانی و ساخت و سازهای پروژه هزینه شود. زیرا بر فرض اینکه ١٠ میلیارد تومان پول داشته باشیم این رقم را باید بین کمتر از یک میلیارد سهم موجود تقسیم کنیم بابت هر سهم رقمی پرداخت کنیم که مشکلی از سهامدار ما حل نمی کند. از سوی دیگر از نظر قانونی امکان پرداخت وجه به عده ای خاص جای بحث دارد. اما ما معتقدیم با این ١٠ میلیارد تومان اگر پروژه کامل شود ارزش سهام حفظ و سودش برای همه سهامداران خواهد بود.

 وی ادامه داد: برای حل مشکلات پدیده نقدینگی نیاز داریم و برای تامین آن یا باید از منابع دولتی استفاده کنیم یا از منابع بانکی و یا از شرکتهای سرمایه گذاری و یا از سهامداران پول جدید بخواهیم. در خصوص کمک گرفتن از دولت باید توجه داشت در حال حاضر دولت در تخصیص رقمهای بودجه ای مصوب مجلس هم در مضیقه است بنابراین از دولتی که مشکلات مالی دارد نمی توان انتظار کمک مالی داشت.

 مدیر عامل گروه شرکت های پدیده شاندیز گفت: من به عنوان مدیرعامل بسیار دوست دارم تامین نقدینگی از سوی کنسرسیوم بانکی سریعتر صورت گیرد و ۵٠٠ میلیارد تومان را سریعا به پروژه اختصاص دهند اما پولی که بانک ها می خواهند به پروژه بدهند از محل سپرده های مردم است و باید از ما تضمین دریافت کنند که ما دارایی های بدون مشکل خود را به این منظور ارزیابی کرده ایم.

 وی افزود: در حال حاضر یک مرکز تجاری موجود داریم که تقریبا تکمیل است و برای آن پایان کار اخذ کرده ایم. البته این مجموعه در رهن موسسه میزان بابت وام قبلی است ولی تقاضای تجدید ارزیابی برایش کردیم که انجام شده و باید در رابطه با انتقال هزینه های میزان به بانک صادرات برای کاهش کارمزد از ٣۶ درصد به اضافه ۶ درصد جریمه به ١٨ درصد آن را وثیقه بگذاریم و بخشی از آن هم در صورت امکان برای ضمانت کنسرسیوم بانکی استفاده شود.

 وی در خصوص زمان تزریق منابع مالی از طریق کنسرسیوم بانکی تصریح کرد: اگر شب قبل از صدور پایان کار از من می پرسیدند که آیا پایان کار فردا صادر می شود نمی توانستم پاسخی قاطع بدهیم چون ما یک طرف موضوع هستیم و طرف مقابلی هم وجود دارد که در فرآیند اجرای کار دخیل است. اما من وظیفه دارم تا به سمت حل مشکل برویم. برای کنسرسیوم هم وضع به همین گونه است. واقعا همه چیز در ید اختیار ما نیست و ما فقط به لحاظ استراتژیکی مسائل داخلی را مدیریت می کنیم و مسائل بیرونی به عوامل گسترده زیادی بستگی دارد.

 شوشتری خاطرنشان کرد: برای دریافت اعتبار کنسرسیوم طرح توجیه اقتصادی ارائه کردیم اما اعلام کردند نیازمند طرح توجیه مالی نیز هست، بانک می گوید تکمیل پروژه حداقل به ١۵٠٠ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد. آنها می گویند اگر ما ۵٠٠ میلیارد تومان آورده داشته باشم پدیده ١٠٠٠ میلیارد را از کجا برای تکمیل پروژه می آورد تا پروژه تکمیل شود تا از محل ارزش افزوده آن بتواند اصل و سود را تامین کند؟ در حال رایزنی در این خصوص هستیم.

 وی ادامه داد: بانک پول مردم را نمی تواند بدون توجیه اقتصادی به من بدهد و این تخصیص باید بر اساس قوانین و ضوابطی باشد که در حال حاضر در حال تامین این ضوابط هستیم.

 شوشتری در پاسخ به افرادی که معتقدند برای تامین نقدینگی جهت تعهدنامه ها باید مجموعه را فروخت، گفت: می گویند بفروش! اولا به چه قیمتی؟ دوما به چه کسی؟ و سوما آیا سند تفکیکی داریم؟ ما اگر بخواهیم در شرایط کنونی مجموعه را بفروشیم باید کمتر از قیمت واقعی بفروشیم. که این در راستای منافع شرکت نیست و حتی پول تعهدنامه داران پرداخت نخواهد شد. از سوی دیگر با توجه به مشکلات سایر پروژه های معظم شهر که هیچکدام از مشکلات ما را هم ندارند اما با مشکلات جدی مواجهند.

 شوشتری در خصوص املاک پدیده در خارج پروژه شاندیز و کیش نیز گفت: آن دسته از زمین هایی که متعلق به شرکت و خارج از پروژه به شمار می رود و مشکل توقیفی ندارد در رهن بانکها و موسسات است. سایر زمینها نیز شرایط خاصی دارند به طور مثال درباره زمین بزرگی که در تبریز که گفته می شود در حالیکه فعالیت پدیده در تبریز تنها در حد مذاکره بوده و هنوز زمینی خریداری نشده بوده است.

 وی ادامه داد: در رامسر زمینی خریداری کردند که قسمت اندکی از بهای زمین پرداخت و مقرر بود باقی مانده به اقساط پرداخت شود قرارداد هم بگونه ای تنظیم شده که در صورتیکه خریدار نتواند اقساط را به موقع پرداخت کند می بایست خسارت پرداخت شود همچنین فعالیت های پدیده در تبریز در حد مذاکره است و زمینی خریداری نشده است. زمین شیراز در رهن موسساتی است که به پدیده وام پرداخت کرده اند.

مدیرعامل شرکت پدیده تاکید کرد: واقعیت این است که تمام ملک هایی که موجود است و مشکلی نداشته در حال حاضر در رهن بانک بابت ١٢٠٠ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی که در گذشته از بانکها و موسسات مختلف دریافت شده است.

وی گفت: اموال کلی شامل رستوران ها و سایر اموالی که مشکل معامله ندارند زمانی که وام گرفتیم در رهن بانک قرار گرفته و اموال کوچکتر نیز توقیف شده اند و اکنون ما ملک سند داری برای فروش نداریم. ما ملکی که مشکلی نداشته -و آماده فروش باشد نداریم و در حال رفع مشکلات آنهستیم.

 شوشتری ادامه داد: در گذشته یکی از محل های مهم تامین درآمد شرکت فروش سهام بوده که ما اکنون این امکان را نداریم و نمی توانیم اقدام به فروش سهام کنیم، چون شکل قانونی ندارد.

 وی اظهار کرد: درخواست هایی مبنی بر پیش فروش نیز مطرح می شود که باید گفت باید با ارزش واقعی آن ها را فروخت اما با شرایط موجود متری یک سوم این قیمت باید بفروشیم چرا که هنوز پروژه تکمیل نشده و جاذبه های پروژه مثل سینما، شهربازی پارک آبی، موسسه فرهنگی و  راه اندازی نشده است.

 شوشتری در خصوص فروش کل پروژه نیز اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به صدور قسمتی از پایان کار اسناد تفکیکی باید برای قسمت هایی از پروژه که بدهی به بانک ندارد دریافت کنیم و وضعیت المان و بدهی ها و تکلیف سایر ادارات نیز مشخص نماییم و با این شرایط و با توجه به رکود موجود در بازار مسکن، تقسیم خاص را اخذ نماییم.

 مدیرعامل گروه شرکت های پدیده شاندیز در خصوص حضور سرمایه گذاران در پروژه تصریح کرد: ما با سرمایه گذارانی صحبت کرده ایم سرمایه گذار سرمایه خود را جایی می برد که اطمینان داشته باشد و شرایط مختلفی از جمله وضعیت پروژه، وضعیت جامعه و ... را می سنجد و تنها به پول جیبشان فکر نمی کنند بلکه می اندیشند آیا بازگشتی برای این سرمایه وجود خواهد داشت. هیچ سرمایه گذاری به صورت خلق الساعه نمی آید بگوید من حاضر به سرمایه گذاری هستم . من معتقدم و انتظارم این است که با توجه به شرایط حال حاضر سرمایه گذاران با عنایت به اینکه مشکلات در حال حل شدن است به صورت جدی تر وارد میدان شوند.

 مدیر عامل گروه شرکت های پدیده شاندیز عنوان کرد: سرمایه گذابر پاسخ برای همه سئوالات می خواهد که تکلیف شما با شهرداری چیست؟ آب منطقه ای، دارایی، تامین اجتماعی، بورس و ... چه نتیجه داشته است؟ سرمایه گذار قطعا خواهد پرسید برج به شکل قبل در پروژه خواهد بود یا خیر؟ اینها همه مواردی است که در حال حاضر با آقای دین پرست در حال پیگیری آن ها هستیم تا تکلیفشان مشخص شود و الحمدلله خیلی از مشکلات حل و بقیه هم در حال پیگیری و رفع مشکلات آن هستیم.

شوشتری همچنین در خصوص زمان بندی عملیات عمرانی اظهار داشت : هر برنامه ای بر اساس منابع و مصارف تنظیم می شود و تا منابع مشخص نشود نمی توان زمان بندی ارائه کرد. در پروژه مشهد و کیش یک تامین اعتبار جزئی داشتیم و در همان حد برنامه زمان بندی ارائه شد از آن به بعد تا تامین منابع نشود هیچ برنامه زمان بندی نمی توان ارائه داد.

 وی ادامه داد: نمی توان زمان بندی ارائه کرد چون همه پارامترها تحت کنترل ما نیست. برای مثال در رابطه با پایان کار ما ٣٠/۵/٩۵ مصوبه ای داشتیم که توسط وزیر کشور ابلاغ شد، مگر نه اینکه شهرداری ها زیر مجموعه وزارت کشور هستند پس چرا ١/۶ پایان کار ما صادر نشد؟ مجددا در ٢٢/٨ مصوبه ستاد تدبیر را در این خصوص گرفتیم آیا پس از آن پایان کار صادر شد؟ در ١٧/٩ جلسه در معاونت عمرانی وزیر کشور با حضور اعضای شورای شهر و شهردار برگزار شد و در ان مصوبه ٢٢/٨ ستاد تدبیر را مجددا تایید کردند آیا پس از آن پایان کار صادر شد؟ در ١/١٠ در ستاد تدبیر جلسه داشتیم با حضور معاون وزیر و شهردار شاندیز و قرار شد ظرف یک هفته پایان کار صادر شود. آیا صادر شد؟ نه بلکه بعد از یک فراز و نشیب و پیگیری آقای استاندار و وزارت کشور و به لطف شهرداری شاندیز پایان کار مجتمع عظیم تجاری و اداری پدیده صادر شد.

 مدیر عامل گروه شرکت های پدیده شاندیز با اشاره به اینکه مشکل حسابرسی سال ٩٣ شرکت پدیده حل شده است، عنوان کرد: دلیل اینکه بر انجام حسابرسی تاکید داریم این است که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری از ما گزارشی منصفانه و بی طرفانه که همین روال حسابرسی هاست را خواهد خواست و ما باید حسابرسی را انجام دهیم.

 وی ادامه داد: حسابرسی سال منتهی به ٢٩/١٢/١٣٩۴ نیز باید انجام شود که به دلیل یک سری از مشکلات مجمع عمومی، تعیین بازرس و حسابرس با مشکلاتی مواجه شد که با کمک قوه قضاییه منع قانونی آن رفع گردیده و به زودی کارهای حسابرسی سال ٩۴ انجام و به اتمام می شود.

 شوشتری در خصوص برخی اقدامات انجام شده برای حل مشکلات شرکت اظهار داشت: برخی میگویند چرا اول حقوق دولتی ها را می دهید این نکته وجود دارد اول اینکه هیچ پولی به دولت نداده ایم و نداریم که بدهیم. دوم هم اینکه اگر اول به این مسائل رسیدگی نکنیم که راه ما هموار نمی شود و موانع از سر راهمان برداشته نخواهد شد.

وی درباره موضوع جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر بدهی ما به جهاد کشاورزی از ٧۴٠ میلیارد تومان به ۶١٠ میلیارد تومان کاهش یافته است اما به طور کلی ما اعتقادمان این است که اراضی ما داخل شهر بوده و در این خصوص منع تعقیب نیز از سوی مقام قضایی صادر شده و ما این موضوع را از قوه قضاییه پیگیریم تا با توجه به مستندات موجود رای نهایی را صادر نمایند. در حال حاضر برای این ۶١٠ میلیارد تومان در حال انجام پیگیری های قانونی به کمک آقای دین پرست و سایر مسئولان مربوطه هستیم تا همین رقم را بتوانیم تقسیط و استمهال کنیم.

 وی در تشریح این فرآیند گفت: اولا دفاع می کنیم که این رقم صفر شود و دوما خدای ناخواسته چنانچه موظف به پرداخت این مبلغ شویم استمهال سه ساله و تقسیط ١٠ ساله را درخواست کردیم و به این منظور نیز جلسات متعددی برگزار شده است.

مدیر عامل گروه شرکت های پدیده شاندیز تصریح کرد: بابت حل مشکلات دارایی باید دست و بازوی آقای دین پرست را ببوسیم. مشکل دارایی مسئله راحتی نبوده است و در نتیجه همین مشکل مجموعه و مدیرانش ممنوع المعامله شده بودند و ٧٠ وسیله نقلیه مان و اراضی داوری توقیف بوده که این مشکل با اقساط طولانی مدت حل شده است.

 وی با بیان اینکه به دنبال بخشودگی جرایمی که از بابت تاخیر در پرداخت بدهی ها به وجود آمده هستیم، عنوان کرد: بدهی ما به دارایی و تامین اجتماعی ١٠٠ میلیارد تومان بوده است، تامین اجتماعی متعلق به ۵٠ میلیون نفر است و باید طبق ضوابط عمل کند و الا باید در دادگاهها پاسخگو باشد. حالا لطف کرده اند نشسته ایم از گوشه ضوابط و مقررات راهکارهایی ارائه داده ایم و مقرر شد به روش پلکانی و ۵ ساله این بدهی ها را تقسیط کنند به طوری که ۵٠ درصد بدهی را در سال پنجم پرداخت خواهیم کرد.

شوشتری ادامه اداد: آب منطقه ای نیز که قبلا بابت کال متروکه حاج قاسم که قسمتی از پروژه بر روی ان احداث شده نامه زده و شکایت کرده اند با پیگیری ها و همکاری هایی که با ثبت اسناد داشتیم برای یک هکتار از اراضی سند ارائه کردیم و بابت ۵.۵ هکتار باقی مانده نیز در حال تلاش برای اثبات و صدور سند مالکیت هستیم تا اجاره پرداخت نکنیم و الا بابت این چند سال باید سالانه اجاره پرداخت کنیم که در صورت اجبار به پرداخت به دنبال تقسیط و استمهال آن خواهیم بود.

 وی در خصوص اینکه چرا دستگاههای دولتی وظیفه دارند مشکلات ما را حل کنند، اظهار کرد: شرکت پدیده با ١٣۶٠٠٠ سهامدار نمونه بارز مشارکت اقتصادی است و یکی از پایه های اصلی اقتصاد مقاومتی نیز مشارکت مردمی است، نباید بگذاریم اعتماد مردم در بحث مشارکت اقتصادی از بین برود و این موضوع هزینه دارد تا این اعتماد مجدد حاصل شود. برای پایداری اقتصاد مقاومتی همه باید کمک کنند تا منویات مقام معظم رهبری ان شالله به صورت اقدام و عمل در آید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز