استاندار کرمان عنوان کرد:

طراحی مدل توسعه مرکز پیرامونی برای شرکت ها و موسسات توسعه گرا

۱۳۹۵/۱۱/۳۰ - ۰۶:۵۷:۱۴
کد خبر: ۵۲۲۳۴۳
طراحی مدل توسعه مرکز پیرامونی برای شرکت ها و موسسات توسعه گرا
استاندار کرمان با اشاره به اینکه شرکت های توسعه ای دنیا بدنبال توسعه پیرامون خودشان هستند، گفت: مدل توسعه مرکز پیرامونی برای شرکت ها و موسسات بزرگ همچون شرکت صنایع ملی مس ایران طراحی شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ جلسه اقتصاد مقاومتی منطقه شش استان شامل شهرستان های رفسنجان، شهربابک و انار (گام دوم مثلث توسعه اقتصادی) با حضور استاندار کرمان، معین اقتصادی منطقه، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، نماینده مردم شهرستان شهربابک در مجلس شورای اسلامی، جمعی از معاونین و مشاورین استاندار، مدیران ستادی در پایتخت برگزار شد.

استاندار کرمان در این جلسه با تاکید براینکه برخی از جملات تکرار می شود تا ملکه ذهن ها قرار گیرد، افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دولتی نیست، اقتصادی است مردمی، اما بیش از 100سال است که دعوایی در این زمینه بین نظریه‌پردازان اقتصادهای آزاد و سوسیالیستی وجود دارد و اکنون خوشحالیم که فارغ از این دعواها، می‌خواهیم تلاش کنیم اقتصاد را مردمی کنیم.»

علیرضا رزم حسینی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان متفاوت با دیگر بخش های کشور در حال پیگیری و اجراست، یادآورشد: در عین پیگیری پروژه های اقتصاد مقاومتی دولتی، برای پروژه های غیردولتی نیز اقدامات ویژه ای در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی بدان معناست که هر ایرانی بتواند با عزت خودش را بدون وابستگی به دولت اداره کند، خاطرنشان کرد: اگر موفق شویم فضا را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که هر ایرانی بدون آن که کارمند دولت یا شرکت مس یا گل‌گهر باشد بتواند خودش را اداره کند، به هدفمان دست پیدا کرده‌ایم اما متاسفانه تاکنون این سیاست اجرایی نشده و توسعه پایدار برای کشور به ارمغان نیامده و 15 میلیون حاشیه‌نشین امروز نتیجه همین ناتوانی در تحقق توسعه پایدار است.

رزم حسینی با تاکید براینکه عدم اجرای سیاست های توسعه پایدار موجب شده است با نقطه مطلوب فاصله داشته باشیم، گفت: مدلی در استان کرمان تعریف و پس از آنکه در قلعه‌گنج اجرایی شد، به کل استان تعمیم داده شد و این مدل روی کاغذ نیست بلکه اجرایی شده و در دسترس است.

نماینده عالی دولت یازدهم در استان ضمن تشریح ویژگی‌های اجرای اقتصاد مقاومتی در استان کرمان، افزود: در استان کرمان 18 موسسه ملی امروز فعال و معین مناطق هستند که نشان می‌دهد استان چنین فضایی را دارد که این موسسات شرایط حضور در کرمان را پیدا کرده‌اند.

وی از ورود شرکت ها و موسسات غیردولتی برای ایفای نقش توسعه ای در مناطق اقتصادی استان را، راه حل جدیدی برای مردمی کردن اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: با تدبیر شرکت های تولیدی همچون مس سرچشمه می توان به سوی پیشرفت و توسعه استان گام برداشت.

استاندار کرمان تصریح کرد: شرکت های توسعه ای دنیا بدنبال توسعه پیرامون خودشان هستند لذا این مدل توسعه مرکز پیرامونی برای شرکت های بزرگی همچون شرکت صنایع ملی مس ایران طراحی شود.

رزم حسینی گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران، امروز یک شرکت توسعه‌گرای پیرامونی است نه صرفاً تولیدکننده مس کاتد و علارغم اینکه تولید مس وظیفه ذاتی این شرکت است اما این تنها وظیفه این شرکت نیست، بلکه این شرکت باید به توسعه پیرامون خود توجه کند که خوشبختانه در شرکت مس وجود دارد و کاملاً داوطلبانه و نه دستوری، این کار را جلو ببرد.

استاندار کرمان، اعتبارات دولتی را برای رسیدن به توسعه پایدار ناچیز دانست و یادآورشد: ورود شرکت ها و موسسات توسعه ای بدنبال حرکت های امدادی و فقیرپروری نیست بلکه می توان مردم را با ارائه خدمات و مدیریت شایسته در توسعه، به استمرار انقلاب امیدوار نمود.

رزم حسینی با تاکید براینکه الگوی توسعه اقتصاد مقاومتی استان کرمان، مدل کمیته امدادی و یارانه‌ای نیست، بلکه مدل خلق ثروت و توانمندسازی و منزلت مردم است، افزود: قلعه‌گنج روزی یکی از ناامن‌ترین و محروم‌ترین نقاط کشور بود اما امروز این منطقه، تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری کشور شده و هتل‌های کپری آن، مقصد گردشگری جهانی است بگونه ای که اهالی قلعه‌گنج، به قلعه‌گنجی‌بودنشان افتخار می‌کنند.

وی بر راه اندازی صندوق های خرد توسعه روستایی در منطقه شش با اولویت شهرستان شهربابک تاکید و خاطرنشان کرد: با ثبت جهانی روستای دستکند میمند در دولت تدبیر و امید، استان کرمان به مقصد گردشگری تبدیل شده است و این در حالیست که عمارت موسی خانی شهربابک نیز می تواند به مزیت گردشگری برای این شهرستان مبدل شود.

نماینده عالی دولت یازدهم در استان کرمان در ادامه سخنانش گفت: شرکت صنایع ملی مس ایران در طول دوسال گذشته، سرمایه‌گذاری‌اش در منطقه دوبرابر شده است و این در حالیست که یک دوره ‌زمانی 60هزار تن استوک در انبارهای مس وجود داشت، چون به دلیل تحریم‌ها امکان فروش مس نبود. اما برجام آمد و شرکت را نجات داد؛ به‌طوری‌که در حال حضر اصلاً کالای مازادی در انبارها نیست.

 رزم حسینی با تاکید براینکه شرکت صنایع ملی مس ایران، اقتصاد مقاومتی را جدی گرفته است، افزود: این الگو مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است و ایشان دستور داده‌اند این الگو مستندسازی شود برای کل کشور و برای ترویج ازطریق رسانه ملی.

وی با اشاره به اینکه وقت آن رسیده تا همه بخل‌ها و حسادت‌ها را کنار بگذاریم و دست‌به‌دست هم، استانمان را توسعه دهیم، یادآورشد: در منطقه شش اقتصاد مقاومتی استان کرمان، شهرستان شهربابک در اولویت قرار دارد، اما مردم ما خودشان باید در این زمینه وارد شوند.

استاندار کرمان در ادامه به آلودگی مراتع شهربابک نیز اشاره و تصریح کرد: دام‌ها را نباید در منطقه آلوده رها کنیم و سپس جلوی فرمانداری و شرکت مس اعتراض کنیم و نباید از شرکت مس بخواهیم شیر را باز کند و در ازای هر دامی که تلف شد پول بدهد؛ بلکه باید به یک الگوی عملیاتی در این زمینه برسیم.

رزم حسینی گفت: امروز در هیچ‌کجای دنیا شما دامداری با 200 دام نمی‌بینید، همه به سمت دامداری‌های صنعتی با تعداد بالای دام رفته‌اند لذا ما هم باید به سمت تجمیع این دام‌های سرگردان برویم و بعد اگر می‌خواهیم، یارانه دهیم، خرید شیر این دامداری‌ها را تضمین کنیم یا خوراک آن‌ها را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه چنین طرحی می‌تواند حتی الگویی کشوری در زمینه ساماندهی عشایر شود، افزود: در زمینه میمند نیز قبلاً توافق شده است که با نظر شرکت مس، یک شرکت گردشگری برای میمند انتخاب یا ایجاد شود؛ چراکه الان مشکل میمند این است که متصدی ندارد؛ اگر متصدی آن معلوم شود شرکت مس هم کمک می‌کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز