معاون دادستان کل کشور:

امکان سرپرستی کودکان توسط زنان مجرد با شرایط خاص فراهم شده است

۱۳۹۵/۱۲/۱۱ - ۱۲:۲۰:۰۷
کد خبر: ۵۲۸۶۹۴
امکان سرپرستی کودکان توسط زنان مجرد با شرایط خاص فراهم شده است
معاون دادستان کل کشور گفت: در قانون جدید، امکان سرپرستی کودکان توسط زنان مجرد با شرایط خاص فراهم شده است.

حجت‌الاسلام محمد مصدق در نشست سراسری هم‌اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست که در محل هتل پردیسان مشهد برگزار شد اظهار داشت: براساس آموزه‌های دینی ما، خانواده جایگاه اساسی و ویژه‌ای دارد که در هیچ مکتبی و نظام‌ حقوقی به اندازه‌ای که دین اسلام برای خانواده ارزش قائل است، نداریم. 

وی افزود: برنامه‌های دین اسلام برای خانواده فراتر از همه نظام‌های حقوقی و مکاتب و دینی است و کودکان و نوجوانان ارزش‌های ویژه‌ای دارند که در آینده مدیریت جامعه را به عهده می‌گیرند. 

معاون دادستان کل کشور درباره جایگاه خانواده در قانون ما تصریح کرد: در این راستا وقتی به قانون مدنی خود درباره جایگاه خانواده مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است.

مصدق خاطرنشان کرد: والدین مکلف هستند در حدود توانایی خود در راستای  آموزش و تربیت فرزندان خود فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه در قانون جدید رویکرد اساسی به کودکان و نوجوانان داشتیم که در گذشته نبود، گفت: قانونگذار در قانون مجازات اسلامی تازه تصویب شده مجازات‌های زیر 18 سال را کلا متفاوت با بالای 18 سال قرار داده است. 

مصدق ادامه داد: قانون برای افراد زیر 18 سال درباره اقدام تامینی و مجازاتی، مجازات‌های ویژه را در نظر گرفته و هر چند که 17 ساله از دیدگاه اسلام، عاقل، بالغ و دارای تکلیف کیفری است اما دیدگاه جدید قانون نسبت به اطفال و نوجوانان دیدگاه پسندیده است.

وی درباره مزایای قانون جدید گفت: 30 درصد افزایش فرزندخواندگی و تربیت کودکان در خانواده خوب، نه در مجتمع‌ها از مزایای این قانون است چون کانون خانواده بسیار اثرگذار است. 

معاون دادستان کل کشور ادامه داد: این قانون امکان سرپرستی کودکان توسط زنان مجرد با شرایط خاصی را پذیرفته است که نشان می‌دهد این فرد می‌خواهد الگوی مادری را نشان دهد و امروز قانون اجازه می‌دهد. 

مصدق افزود: در قانون قدیم فرزندخوانده ارث نمی‌برد و در قانون جدید نیز نمی‌برد اما حسن قانون جدید این است که شرایطی فراهم کرده تا سرپرستان از فرزند حمایت کنند. 

 معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه در قانون جدید 4 ماده درباره تکالیف و وظایف دادستان در این راستا مطرح کرده است گفت: ابلاغ قرار قانون سرپرستی 6 ماهه به دادستان الزامی است و دادستان در راستای حفظ حقوق عامه در صورت احراز زوال هرکدام از شرایط باید درخواست فسخ قرارداد 6 ماهه را از دادگاه بخواهد که موارد خوبی است.

وی افزود: در همه حوزه‌های قضایی کشور آمادگی کامل داریم تا در اجرای قانون به بهزیستی کمک کنیم چون قانون مقوله و اجرای بهینه آن مقوله دیگری است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز