رییس شورای راهبردی انجمن جامعه ایمن کشور:

هزینه حوادث ترافیکی معادل ۵ درصد رشد ناخالص ملی است

۱۳۹۵/۱۲/۱۷ - ۱۱:۳۲:۲۴
کد خبر: ۵۳۱۳۴۵
هزینه حوادث ترافیکی معادل ۵ درصد رشد ناخالص ملی است
رییس شورای راهبردی انجمن جامعه ایمن کشور گفت: هزینه حوادث ترافیکی معادل 5 درصد رشد ناخالص ملی است.

جواد نوفرستی با بیان این مطلب در کارگاه تخصصی این اجلاس با موضوع «سلامت و جامعه ایمن» که در سالن شماره یک هتل پارس برگزار شد، اظهار کرد: نسبت تعداد مصدومان تصادفی به فوتی‌ها در کشور ایران به بیش از 20 برابر رسیده و 16 هزار فوت و بیش از 330 هزار مصدوم ناشی از تصادفات ثبت شده است. در واقع هزینه‌های مستقیمی که حوادث ترافیکی به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند، معادل 5 درصد رشد ناخالص اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت جامعه ایمن در کشورمان بر عهده وزارت بهداشت است، بیان کرد: البته در حال حاضر وزارت بهداشت کار خود را تنها بر درمان تمرکز کرده است، نه پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث.

رییس شورای راهبردی انجمن جامعه ایمن کشور عنوان کرد: گرچه بدون شک وزارت بهداشت سهم مهمی در تحقق جامعه ایمن دارد اما ضرورت دارد بقیه دستگاه‌ها نیز وارد عمل شوند.

نوفرستی با تاکید بر اینکه شهرداری مشهد و مدیریت بحران در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته است، بیا کرد: باور دارم مدل جامعه ایمن الگوی خوبی برای توسعه سلامت و بهداشت است. این الگو در کاهش مستمر حوادث و سوانح می‌تواند کمک کند، حوادثی که در ایران نیز آمار بالایی را به خود اختصاص داده است و با مشکلات آن دست به گریبان هستیم.

وی افزود: علاقه‌مندی به اجرای جامعه ایمن در شهرهای کوچک زیاد است و مسئولان شهری آن تمایل زیادی به اجرای سیاست‌های جامعه ایمن نشان می‌دهند اما اجرای این سیاست‌ها در شهرهای بزرگ با مقاومت بیشتری همراه می‌شود.

رییس شورای راهبردی انجمن جامعه ایمن علت عدم تحقق کامل جامعه ایمن را در شهرهای کوچک، وجود برخی چالش‌ها خواند و گفت: اولین چالش آن است که نگاه وزارت بهداشت بر درمان است. دوم اینکه منتظر بحران هستیم و سپس به مدیریت بحران می‌رسیم که خود نیز دچار بحران می‌شود.

نوفرستی با بیان اینکه بیمه‌ها نیز نگاه پیشگیرانه برای حوادث ندارند، اظهار کرد: بیمه‌ها بنگاه کسب سرمایه هستند و وقتی مشکلی پیش بیاید به دنبال رفع آن می‌روند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز