انتخابات

انتخاب معتمدین محلی و تشکیل هیأت اجرائی

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۱۴:۰۰:۳۸
کد خبر: ۵۴۳۶۴۴
انتخاب معتمدین محلی و تشکیل هیأت اجرائی
مراحل قانونی و چگونگی انتخاب معتمدین محلی و تشکیل هیأت اجرائی

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی فرآیندی است که از ابتدا تا انتهای آن بوسیله خود مردم انجام گرفته و در حقیقت در تمامی مراحل آن نقش  اصلی را مردم ایفاء می کنند. با توجه به اینکه تشکیل هیأت های اجرائی از اولین اقدامات مربوط به فرآیند برگزاری انتخابات است در این قسمت بصورت مختصر و کوتاه به نحوه چگونگی انتخاب معتمدین محلی و تشکیل هیأت اجرائی می پردازیم.
بر اساس مواد۳۱و۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به محض صدور دستور برگزاری انتخابات از طرف وزارت کشور، فرمانداران و بخشداران حوزه های انتخابیه (اصلی وفرعی) موظف به تشکیل هیأت های اجرائی حوزه انتخابیه می شوند.
هیأت اجرائی شهرستان که در اصل هسته اولیه مراحل اجرائی برگزاری انتخابات را تشکیل می دهند به تصریح مواد ۳۱و۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از میان ۳۰ نفر معتمدین محلی ای انتخاب می شوند که:
اولاً : بومی همان محل (حوزه انتخابیه) باشند
ثانیاً: از ساکنین همان حوزه انتخابیه باشند و یا حداقل سابقه ۵ سال سکونت در محل را دارا باشند.
ثالثاً : از بین کلیه اقشار جامعه انتخاب شوند.
قبل از بیان ویژگی های اعضای هیأت های اجرائی و صرف نظر از روند چگونگی معرفی وتعداد این فهرستها به هیأت نظارت شهرستان برای اعلام نظر در مورد آنان، ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که :  هیأت اجرائی ۱۱ نفر هستند اما چون فرماندار و رئیس اداره ثبت احوال اعضای اداری هیأت محسوب می شوند و نیز به استناد تبصره ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس یکی از اعضای شورای اسلامی شهرستان به انتخاب آن شورا عضو هیأت اجرائی  است رأی گیری در هیأت اجرائی برای ۸ نفر انجام می گیرد. اما هیأت اجرائی ۸ نفره ای که از بین معتمدین دارای شرایط فوق الاشاره انتخاب می شوند بایستی علاوه با شاخص های گفته شده در بندهای سه گانه فوق دارای ویژگی های زیرباشند:
۱-دارای ایمان و التزام عملی به اسلام و قانون اساسی باشند؛چون این هیأت می بایست در مورد صلاحیت داوطلبانی اظهارنظر بکنند که قرار است دارابودن یا نبودن شرط التزام عملی به اسلام و قانون اساسی و دیگر شرایط یک نماینده درخصوص آنان بحث و بررسی شود.
۲-دارای حسن شهرت باشند؛ در مجموعه هیأت اجرائی شایسته است افرادی انتخاب شوند که در جامعه پیرامونی خوددارای حسن شهرت بوده و اکثریت مردم آنها را به امانت داری، صداقت ، تعهد و پایبندی به قانون  بشناسند زیرا در غیر اینصورت وجدان عمومی جامعه نمی پذیرد کسی که خود اهل خلاف و رفتارهای مغایر عرف عمومی، آموزه های شرعی و دینی و قوانین مورد قبول جامعه باشد در مورد صلاحیت دیگران آنهم در موضوع مهم و تأثیرگذاری همچون انتخابات اعلام نظر کند.
۳-مورد اعتماد مردم باشند- ازآنجا که بارسنگین اجرای انتخابات برعهده هیأت اجرائی است و ازطرفی پاسخ استعلامات مراجع چهارگانه و تحقیقات اولیه درمورد داوطلبان به این هیأت ها ارسال می گردد اعضای هیأت اجرائی بایستی از افرادمورد اعتماد مردم و رازدارنظام، مردم و کاندیداهاباشند
۴-ازعوامل موثردرتحکیم رژیم سابق ویا وابسته به گروههای غیرقانونی نباشند- ازآنجا که یکی از موضوعاتی که هیأت های اجرائی درخصوص صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس به بررسی آن می پردازند عدم وابستگی فرد داوطلب به رژیم طاغوت و یا عضویت و هواداری او از گروههای غیرقانونی و یا احزابی که با حکم محاکم قضائی نظام جمهوری اسلامی منحل اعلام شده اند خواهد بود لذا خود اعضای این هیأت بایستی وابسته به گروههای غیرقانونی و یا از وابستگان به رژیم گذشته نباشند.
۵-درانتخابات های گذشته مرتکب تخلف ویا جرم نشده باشند- ترکیب هیأت اجرائی بایستی بگونه ای باشد که درمیان آنان ازافرادی که درانتخابات های گذشته تخلفات و یا جرائم انتخاباتی مرتکب شده باشند وجود نداشته باشد.
۶- به استنادماده ۳۳۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعضای هیأت اجرائی بایستی نسبت خویشاوندی سببی (پدر، مادر،  فرزند،برادروخواهر) و نسبی  (همسر و پدر، مادر، برادر و خواهر او) با هیچکدام از داوطلبان شرکت کننده درانتخابات داشته باشند  .
نکته: البته محدودیت های بند ۶ اعضای شعب ثبت نام و شعب اخذرأی را نیز دربرمی گیرد.
نتیجه آنکه : چنانچه فرمانداران و بخشداران محترم حوزه های انتخابیه با درنظر گرفتن الزامات قانونی فوق اقدام به شناسائی، معرفی و نهایتاً انتخاب اعضای هیأت های اجرائی نمایند روند تعاملی  مطلوبی بین عوامل اجرائی و نظارت برانتخابات برقرارگردیده و به فضل خداوند انتخاباتی پرشور، سالم و با شرکت حداکثری مردم برگزارخواهدشد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز