رییس سازمان توسعه تجارت :

آمار قاچاق در راستای سیاست هدفمندی واردات و حمایت از تولید داخلی ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافت

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۱۲:۲۹:۵۴
کد خبر: ۵۵۱۹۶۸
آمار  قاچاق  در راستای  سیاست هدفمندی واردات و حمایت از تولید داخلی ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافت
رییس سازمان توسعه تجارت درنشست خبری با بیان نقش پررنگ دیپلماسی در بازارهای جهانی گفت: تردد بنگاه ها و دیپلماسی اقتصادی با شرایط بعد از برجام رونق گرفت.

به گزارش خبر گزاری برنا، مجتبی خسرو تاج در ارتباط با "زنجیره جهانی صادرات" تصریح نمود: الزامی است  کشور ما در "زنجیره جهانی صادرات" وارد شود و با دیدگاه  مذاکره با شرکتهای اصلی ،  مقدمه همکاری مشترک با شرکت های خارجی و صادراتی را فراهم کند.

وی  با اشاره به تعداد بنگاه های تجاری و صادراتی  ایران اظهار داشت: هم اکنون تعداد یک هزار  شرکت بالای 10 میلیون دلار صادراتی در کشور فعال هستند که البته این تعداد بسیار اندک است و برای تقویت این شرکت های صادراتی باید به توسعه کمی و کیفی آنها جهت ورود به بازارهای جهانی توجه شود.

خسروتاج در مورد هدفمندی واردات و آمار قاچاق کالا با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در خصوص  کالاهایی همچون روغن نباتی، شکر، گندم و گوشت قرمز که در سبد کالایی کشور نقش تعیین کننده ای دارند ، در سال 95 نسبت به سال 91 آمار  قاچاق بسیار کاهش داشته  است. چنانکه در راستای  سیاست هدفمندی واردات و حمایت از تولید داخل در سال گذشته آمار  قاچاق به 12 میلیارد دلار کاهش یافت.

وی در مورد تضمین تغییرات تعرفه ای اظهار داشت: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در مورد تغییرات تعرفه ای لیستی از اقلام تهیه شد که  پس از طی روال قانونی برای حمایت از تولید داخل بکار گرفته می شود.

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه خاطر نشان کرد : فقط با نظام تعرفه ای نمی توان جلوی قاچاق را گرفت و باید کاری کنیم که هزینه تولید کاهش یافته  و هزینه قاچاق بالا برود.

خسرو تاج در مورد تغییرات تعرفه ای امسال اظهار داشت: تعرفه های سال 96 مشابه سال گذشته بوده و افزایش نیافته است  چرا که مواد اولیه برخی محصولات اساسی ، وارداتی می باشد و افزایش تعرفه می تواند در گران شدن آنها موثر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که صندوق بین المللی پول اظهار داشته واردات ایران 4 برابر شده گفت: ما به  آمار گمرک که دو عنصر صحت و دقت در آن رعایت شده استناد می کنیم که بر اساس آن تراز تجاری کشور مثبت بوده و صادرات از واردات پیشی گرفته است.

وی در ارتباط با برگزاری نمایشگاه ها در 4 نقطه  مختلف تهران خاطر نشان کرد: جهت پاسخگوی نیاز شرکت ها با هماهنگی شهرداری تهران در خصوص ساخت نمایشگاه ها با  استانداردهای  ایمنی و بهداشت در مناطق مختلف برنامه ریزی شده است .

خسرو تاج در ادامه این مطلب افزود : نمایشگاه های بین المللی تخصصی در تهران برگزار می گردد اما نمایشگاه هایی که مخاطبان زیادی دارند،  می توانند در جایی خارج از تهران نیز برگزار شوند.

وی در مورد احیای مجدد وزارت بازرگانی در سال 96 گفت: بر اساس تصمیم  هیات دولت و بررسی های کارشناسی جواب این مساله  منفی است  چرا که  هم اکنون در همه دنیا دو بخش صنعت و تجارت در کنار هم فعالیت می کنند و در کشور ما هم نیز همکاری این دو بخش در کنار هم می تواند موثرتر باشد.

وی در مورد افزایش قیمت نان گفت: نان و گندم سهم مهمی در سبد غذایی  ایرانیان دارد و لذا در تعیین قیمت آن باید دقت کرد ، در این جهت دولت با سیاستهای خرید تضمینی گندم از کشاورزان و روش های رایانه ای سعی کرده است هم  قیمت نان را ثابت نگه دارد و هم کشاورزان ترغیب به ماندن در روستاها شوند .

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز