رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خبرداد؛

تسویه ۲هزار میلیارد تومان از دیون شهرداری به بانک‌ها

۱۳۹۶/۰۲/۱۳ - ۱۰:۵۲:۰۱
کد خبر: ۵۵۳۱۳۹
تسویه ۲هزار میلیارد تومان از دیون شهرداری به بانک‌ها
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از تسویه 2 هزار میلیاردتومان از بدهی های شهرداری به بانک‌ها در شورای چهارم خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمدکمال سرویها ظهر امروز و در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهارداشت: شوراهای سوم و چهارم شهر مشهد مقدس 2 دیدگاه مختلف در مدیریت شهری روبرو بودند؛ در دیدگاهی که حاکم بوده این شهر را بعنوان یک شهر توریستی و گردشگری تلقی می نموده است.

سرویها با اشاره به تعریف شدن تراز صفر توسط مشاور در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و حذف یک به یک مساجد، حسینیه ها، مدارس، حوزه های علمیه و ... در این بافت، تصریح کرد: با اجرای این طرح، بافت مسکونی منازل تخریب شد و این امر سبب شد مردم محله که هویت آنجا هستند، مهاجرت کنند.

وی سرعت پیشرفت نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی مطلوب ندانست و گفت: با وجود اینکه بیش از 30 سال از اجرای این طرح میگذرد ولی متاسفانه حتی 50 درصد هم پیشرفت کار نداشتیم و با این روند 200 سال دیگر طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر به طول خواهد انجامید.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان حوزه شهری معتقدند که شهرداری مسیر را در این زمینه اشتباه طی کرده است و نباید بعنوان مثال تکایا و فضاهای معنوی را ازبین ببریم، افزود: مشکل مشابهی نیز در بافت فرسوده آبکوه داریم که به گفته مشاور باید این بافت همتراز با خیابان های اطراف از قبیل بلوار سجاد نوسازی شود و هم سطح با آنها باشد.

سرویها در ادامه گفت: در این زمینه جلسات متعددی با نخبگان مسائل شهری صورت گرفته و نکته‌ای که مورد توجه ماست، حفظ اصالت محلی و نیروهای استانی و شهری است.

وی در ادامه بحث خود در ارتباط با بافت های فرسوده، افزود: برای ساخت بافت جدید و بلندمرتبه سازی می‌توان در پهنه های فاقد کاربری تعریف شده به جای بافت های فرسوده استفاده کرد؛

سرویها اظهارداشت: شهر باید به سمت زائر محوری سوق پیدا کند و این امر نیازمند مولفه‌هایی از قبیل ایجاد زیرساخت های دینی است که متاسفانه با وجود بزرگ شدن شهر، شاهد فقدان این زیرساخت‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه شورای چهارم موفق شد تا سرعت ساخت مساجد، فضای سبز، مدرسه و غیره را تسریع بخشد و در مدت فعالیت خود 110 مسجد را ساخته و نسبت به نوسازی 110 مسجد نیز اقدام نموده است، گفت: در این زمینه در کنار همکاری ارگان هایی از قبیل آستان قدس رضوی و اوقاف و امور خیریه استان و شهرداری مشهد مقدس، مردم خیر نیز دست به کار شده و در این امر خداپسندانه مشارکت کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه سخنان خود به بحث ورزش همگانی و مخصوصا ورزش صبحگاهی ویژه بانوان در سطح شهر اشاره کرد و گفت: در این خصوص،‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به ساخت سوله های ورزشی در زمین هایی که شهرداری اختصاص داده است، اقدام کرده و با همکاری اداره تربیت بدنی، نیروهای مربی نیز تامین شده است.

وی با بیان اینکه طی سال اخیر و از ابتدای آغاز به کار شورای شهر چهارم مشهد مقدس 48 سالن ساخته شده است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم همکاری اداره تربیت بدنی در خصوص تامین مربی ورزشی رایگان به فضاهای ساخته شده، بهره‌برداری کامل از آنها صورت نپذیرفته است.

سرویها یکی از اقدامات شاخص شورای شهر مشهد مقدس در این دوره را ورود به پروژه های بزرگ شهری نیمه تمام و سعی بر اتمام آنها، دانست و گفت: برنامه‌ریزی های گذشته به گونه‌ای بوده که برای هر 10 سال یک خط قطار شهری تکمیل شود ولی با همت جهادی این شورا، خط 1 قطار شهری مشهد که از سال 87 تا 92 تنها 17درصد پیشرفت داشته، طی این دوره به بهره‌برداری رسید و خط 2 آن نیز با ثبت رکوردی بینظیر در کشور به آغاز به کار نموده است.

وی از حفاری بیش از 50 درصد خط3 قطار شهری مشهد مقدس تا پایان دوره چهارم شورا خبرداد و اظهارداشت: طبق برنامه‌‎ریزی های صورت گرفته فاز اول خط 3 قطار شهری مشهد باید تا سال 97 به بهره برداری برسد.

سرویها با بیان اینکه دولت مبلغ 200 میلیارد تومان برای احداث خط 2 قطار شهری به شهرداری مشهد اختصاص داده که از این مبلغ 155 میلیارد تومان بابت ورود ناوگان این خط به کشور به گمرک پول داده‌ایم‌، گفت: با تلاش خادمان مردم در شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نشان داده شد که در مدت 3 ساله نیز می‌توان خط مترو ساخت.

وی با اشاره به برخی مسائل موجود در حاشیه شهر مشهد،‌گفت: طی 3 سال اخیر 2 مترمربع سرانه فضای سبز شهر ارتقاء پیدا کرده که بخش عمده ای از آنها در مناطق کم برخوردار بوده است؛ دوره گذشته به افراد حاضر در نقاط کم برخوردار، میهمان ناخوانده می‌گفتند که خوشبختانه در این دوره از شورا دیدگاه تغییر پیدا کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: هیچ وقت نمیگوییم که دولت در حاشیه شهر مشهد سرمایه‌گذاری نکرده است؛ اما نکته قابل توجه این است که حقوق کارکنان و کارمندان شرکتهایی مثل آب، برق و ... نیز از بودجه 160 میلیاردی دولت برای حاشیه شهر کسر شده است.

سرویها تصریح کرد: دولت سهم یک سومی خود از هزینه ناوگان عمومی را پرداخت نکرده و در حالی که باید طی 4 سال اخیر 800 دستگاه اتوبوس به ناوگان عمومی مشهد اضافه می‌نموده،‌تنها 40 دستگاه اضافه و 600 دستگاه توسط خود شهرداری خریداری شده و 200 دستگاه دیگر نیز تا پایان این دوره اضافه می‌گردد تا عدم حمایت دولت در این زمینه توسط شهرداری جبران شود.

وی با بیان اینکه برعهده گرفتن 5 درصد از نرخ سود تسهیلات نوسازی تاکسی های شهری سبب استقبال خوب تاکسیرانان سطح شهر مشهد مقدس شد، اظهارداشت: در 4 سال اخیر به اندازه 16 سال گذشته تاکسی نو وارد ناوگان تاکسیرانی شده و تا آخر این دوره از شورا 5 هزار تاکسی دیگر اضافه می‌شود.

سرویها تسویه بیش از 2 هزار میلیارد تومان از دیون شهرداری به بانک‌ها را از جمله اقدامات شورای چهارم دانست و گفت: با تدبیر مناسب می‌توانستیم این بدهی را با مبلغی به مراتب پایین‌تر در شورای سوم تسویه کنیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص مرخصی های شهردار مشهد گفت: گزینه های مختلفی توسط شورای شهر برای این موضوع مطرح شد اما با توجه به ارتباط و تعاملات بالای شهردار با دولت و مجلس و لزوم مدیریت پرونده های شهری توسط وی با توجه به این ارتباطات مقرر شد در این زمینه همکاری لازم با شهردار در خصوص مرخصی صورت گیرد.

وی ضمن درخواست از شورای پنجم برای اجرایی نمودن قفل شدن سیستم یکپارچه شهرسازی در شهرداری، گفت: با اجرای این طرح صدور پروانه های شهرداری در خارج از این مجموعه اجرایی می‌شود که گام موثری تلقی می‌گردد.

سرویها در پایان ضمن تمجید از فعالیت اعضای شورای چهارم و با بیان اینکه این شورا به اندازه چندین شورا برای مسائل شهری وقت صرف کرده است، به عملکرد این شورا نمره 17 داد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز