مدیر کل بهزیستی استان مرکزی :

یکهزار و ۶۰۰ زوج در این استان در سال گذشته به واسطه طرح ملی غربالگری ژنتیک خدمات مشاوره ای دریافت کردند

۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ۱۳:۳۵:۱۳
کد خبر: ۵۵۵۴۲۵
یکهزار و ۶۰۰ زوج در این استان در سال گذشته به واسطه طرح ملی غربالگری ژنتیک خدمات مشاوره ای دریافت کردند
هزار و 600 زوج در استان مرکزی غربالگری ژنتیک شدند

به گزارش خبرگزاری برنا مرکزی ؛ مدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت: یکهزار و 600 زوج در این استان در سال گذشته به واسطه طرح ملی غربالگری ژنتیک خدمات مشاوره ای دریافت کردند.

دکتر بهروز رفیعی   عنوان کرد: در طرح غربالگری اختلالات ژنتیک تعداد 2 هزار و 500 دانش آموز نیز از خدمات طرح بهره مند شدند.

رفیعی عنوان کرد: یکی از اهداف اساسی این سازمان، پیشگیری از معلولیت ها با علت ژنتیکی است واز سال 93 اقدام به اجرای 2 طرح غربالگری اختلالات ژنتیک و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج با هدف پیشگیری از معلولیت های ژنتیکی در سطح شهرستان اراک کرده است که در این طرح ها خدمات مشاوره پزشکی ژنتیکی و بخشی از هزینه های انجام آزمایشات رایگان بوده و در اجرای طرح های مذکور 3سه آزمایشگاه، سه پزشک وپنج کارشناس ژنتیک با طرح همکاری دارند.

وی گفت: با پیگیری سازمان بهزیستی در دولت یازدهم طرح غربالگری ژنتیک از سال 93 به صورت آزمایشی کید خورد و در این راستا تعداد زیادی از افراد تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، اما طبق برنامه پنجم و ششم توسعه این طرح به صورت اجباری در کشور در حال انجام است به طوری که زوج ها قبل از عقد باید توسط این طرح در مراکز مشاوره ژنتیک و برخی مراکز بهداشتی مشاوره های لازم را دریافت کنند.

رفیعی بیان کرد: فهرست مراکز ارائه دهنده این خدمات در دفاتر ثبت ازدواج وجود دارد که افراد به مراکز ارجاع می شوند و اگر مشکوک و یا دارای اختلالات خاص باشند راهنمایی را لازم را دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: این طرح رویکرد مناسبی در مسیر آینده نگری و سالم سازی نسل بعد دارد که طیف وسیعی از زوج ها در آستانه ازدواج و دانش آموزان مقطع دبیرستان را تحت پوشش قرار داده است که با ارائه آگاهی بخشی ها و مشاوره های کاربردی ضریب خطر را کاهش می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: سالانه در ایران 30 تا 35 هزار کودک معلول متولد می شود که مشکلات عمده ای برای فرد معلول، خانواده و جامعه ایجاد می کند و این آماردر استان مرکزی به سالی 700 تا 800 نوزاد معلول می رسد که بخشی از توانایی های جسمی و ذهنی، حرفه ای، اجتماعی یا روانی خود را از دست داده است یا این توانایی ها را به دست نیاورده اند.

رفیعی افزود: در خصوص موارد پرخطر نیز مشاوره های رایگان و آزمایش های ژنتیک تا سقف 30 میلیون ریال از سوی دولت انجام می گیرد.

70 هزار توانجو تحت حمایت بهزیستی استان مرکزی قرار دارند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز