معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی :

ارتقای فرهنگ، زمینه توسعه پایدار در همه عرصه ها را رقم می زند

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۱۴:۳۳:۵۳
کد خبر: ۵۵۹۴۰۰
ارتقای فرهنگ، زمینه توسعه پایدار در همه عرصه ها را رقم می زند
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتقای فرهنگ، زمینه توسعه پایدار در همه عرصه ها را رقم می زند.

به گزارش خبرگزاری برنامرکزی ؛ «علی اصغر کاراندیش»، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اصحاب فرهنگ و هنر استان مرکزی در فرهنگسرای آیینه اراک ضمن تبریک به مناسبت بزرگداشت زادروز حکیم ابوالقاسم فردوسی  و پاسداشت زبان فارسی گفت: هدف اصلی از این سفرها به استان ها درراستای برطرف شدن مشکلات اهالی فرهنگ و هنر است.

 وی افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار در همه زمینه ها باید توسعه در فرهنگ داشته باشیم اگر کار فرهنگی در جامعه انجام شود و فرهنگ جامعه به ارتقا برسد ما شاهد توسعه پایدار در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی و غیره نیز هستیم.

 کاراندیش با بیان اینکه فرهنگ باید در اولویت باشد ادامه داد: کار فرهنگی زودبازده نیست بلکه در دراز مدت انجام می شود در همین موازات مردم نیز مطالبات فرهنگی ندارند بلکه مطالباتی مانند آب و برق و گاز دارند لذا مسئولان هم به دنبال این مشکلات و خواسته هایی که مردم دارند می ورند و فرهنگ مظلوم واقع می شود در حالی که این فرهنگ است که می تواند جامعه را به درجات عالیه برساند.

 معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفتمان فرهنگی را مهم دانست و اظهار کرد: برای انتقال پیام به مخاطب بهترین زبان، زبان هنر است وی می تواند ماندگار شود یک تابلوی نقاشی و یا یک فیلم فاخر از صدها سخنرانی اثرش بهتر و بیشتر است؛ اگر ما در حوزه فرهنگ توسعه پیدا نکنیم، در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز موفقیتی نخواهیم داشت.

 وی در ادامه سخنانش به فعالیت ۸۶۰مجتمع فرهنگی هنری و۳۰۰مجتمع فرهنگی هنری در دست احداث  در سطح کشور اشاره و عنوان کرد: سرانه فضای فرهنگی در یک جامعه بین ٤٥ سانتی متر است ولی در ایران هنوز روی ١٥ سانتی متر پیش می رود.

 این مقام مسئول افزود: با توجه به مسائل درآمدی دولت توانستیم بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دو برابر کنیم و در این راستا در خصوص برای سوق دادن اعتبارات فرهنگی استان ها برنامه ریزی هایی انجام شده است.

 کاراندیش گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد از ١٧ هزار به ٢٣ هزار و موسسات قرآنی از ٣٠٠باب به یک هزار باب افزایش پیدا کرده است؛ یکی از مسائلی که در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه سال های طولانی است با آن مواجه هستیم ، مسائل مالیاتی است که برخی از آنها در طول چند سال گذشته در جلسات سازمان امور مالیاتی و وزارت ارشاد حل و فصل شده است  و قانون معافیت مالیاتی موسسات فرهنگی هنری نیز کمک شایانی به فعالیت این موسسات کرد.

 معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در سفرهای استانی نکات خوبی از سوی اصحاب فرهنگ و هنر مطرح شده است که وزارتخانه نیز بهره‌برداری لازم را از نقطه نظرات داشته و نسبت به پیگیری آنها اقدام کرده است.

وی افزود: ٣٦٠ مجتمع فرهنگی با پیشرفت های فیزیکی مختلف در نقاط کشور، در انتظار تخصیص اعتبارات ملی و استانی است.

وی ادامه داد: اعتبارات عمرانی ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر سال ٢ هزار و ٣٠٠ میلیارد و اعتبارت استانی نیز یک هزار میلیارد ریال است و بر این اساس تکمیل مجتمع های فرهنگی بیش از ١٠ سال زمان می برد. 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکصد میلیارد ریال اعتبار برای ادامه عملیات اجرایی تالار مرکزی اراک تخصیص داده شد اما برای تکمیل و تجهیز این پروژه حدود ٥٠٠ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. 

وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم گیری های مقام عالی وزارت تا پایان عملیات اجرایی مجتمع های نیمه کاره، هیچ طرح عمرانی دیگری در پایتخت و استان های کشور آغاز نمی شود. 

کار اندیش ادامه داد: در سال ١٣٩٢ مشکلات اعتباری وزارت فرهنگ و ارشاد به دلیل کاهش قیمت نفت با مشکل شدیدی روبرو شد و بسیاری از برنامه های این وزارتخانه قابلیت اجرایی نداشت.

کاراندیش بیان کرد: در سال گذشته به دلیل موفقیت در مقوله برجام، فروش نفت افزایش چشمگیری داشت و پیامد آن در افزایش اعتبارت وزارتخانه ها به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد مشهود بود.

وی اظهار کرد: اعتبارات معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ٢٠٠ میلیارد ریال در سال ٩٢ به ٥٣٠ میلیارد ریال در سال ٩٥ و اعتبارت معاونت سینمایی این وزارتخانه نیز از ٩٠٠ میلیارد ریال در سال ٩١ به یک هزار و ٩٤٠ میلیارد ریال در سال ٩٥ رسید.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: سال گذشته صندوق اعتباری هنر مورد پالایش قرار گرفت وافرادی که از بدنه فرهنگ و هنر جدا شده بودند، لغو خدمات بیمه ای شدند و هم اینک ١٨ هزار و٧٠٠ هنرمند در سراسر کشور زیر پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. 

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ٣٨٠ میلیارد ریال به صندوق تامین اجتماعی بدهکار بود که همه این مبلغ سال گذشته پرداخت شد. 

کاراندیش افزود: هم اکنون ٣٦٠ سالن سینما در نقاط مختلف کشور فعالیت دارد که حدود ٩٠ سالن نیز در حال ساخت و تجهیز هستند اما بر اساس استاندارد جهانی باید حداقل یک هزار و ٢٠٠ سالن در کشور فعال باشد. 

وی بیان کرد: بر اساس استاندارد جهانی، سرانه مجتمع های فرهنگی برای هر نفر باید ٤٥ تا ٧٠ سانتیمتر باشد اما در ایران این سرانه به ١٥ سانتیمتر هم نمی رسد. 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پراکندگی دستگاه های متولی امور فرهنگی را مهمترین مشکل فرهنگ کشور دانست و گفت: این پراکندگی باعث تخصیص بخش قابل توجهی از اعتبارات فرهنگی به هزینه های جاری و حقوق دستمزد کارکنان مجموعه ها می شود. 

وی ادامه داد: برای انجام فعالیت های فرهنگی تاثیر گذار، باید همه نهادها و وزارتخانه های مختلف فعالیت های فرهنگی خود را به صورت تجمیعی زیر نظر یک مرجع قانونی انجام دهند. 

کاراندیش، توسعه همه جانبه کشور را در گرو ارتقاء سطح فرهنگ دانست و گفت: بسیاری از اقشار مختلف مردم به حقوق فرهنگی خود آگاه نیستند و اصلاح این امور نیازمند فعالیت گسترده هنرمندان در لایه های مختلف جامعه است. 

وی اضافه کرد: اصلاح فرهنگ جامعه نیازمند برنامه ریزی های بلند مدت است چرا که برنامه ریزی های کوتاه مدت نمی تواند نقش مهمی در ساختار فرهنگی جامعه ایفا کند. 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سال ١٣٩٤ تنها ٧٠٠ هزار نفر از مردم نقاط مختلف کشور، بلیط اجرای زنده صحنه ای موسیقی را خریداری کرده بودند این مهم نشان دهنده ظرفیت فرهنگی پایین جامعه است. 

وی گفت: هنرمندان باید در محافل عمومی مزیت های تماشای خانوادگی تئاتر، سینما و یا کنسرت را برای اقشار مختلف مردم بازگو کرده و با تولیدات فاخر خود مردم را مجذوب سالن ها و مجتمع های فرهنگی کنند. 

کاراندیش اظهار کرد: استان مرکزی خاستگاه مفاخر و هنرمندان بسیاری است که نقش بسیار مهمی در شکل گیری فرهنگ و هنر معاصر دارد.

وی گفت: در صورتی که هنرمندان استان مرکزی بتوانند یک فیلمنامه از مفاخر و بزرگان فرهنگ و هنر این استان تهیه کنند، ظرفیت حمایت از این فیلمنامه با ساخت یک فیلم سینمایی فاخر از سوی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد. 

استاندار مرکزی نیز در این آیین گفت: هنرمندان به عنوان سربازان جنگ نرم، نقش مهمی در گرایش افکار عمومی به سمت و سوی فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی دارند. 

محمود زمانی قمی افزود: دشمنان نظام اسلامی با بهره گیری از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اعتقادات جوانان ایران اسلامی را نشانه رفته اند که در این میان هنرمندان نقش مهمی در خنثی سازی توطئه های دشمنان بر عهده دارند. 

دیدار با کارکنان سازمان های زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و بازدید از سالن ها و مجتمع های فرهنگی نیمه تمام استان از دیگر برنامه های سفر ٢ روزه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این استان است.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز