کارشناس اداره کل دامپزشکی قزوین عنوان کرد:

راهکار های پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه - کنگو

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۱۸:۳۱:۰۹
کد خبر: ۵۶۴۴۷۹
راهکار های پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه - کنگو
کارشناس ارشد انگل شناسی دامپزشکی استان قزوین به ارایه راهکار هایی در خصوص پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه – کنگو پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، محمد فرحی کارشناس ارشد انگل شناسی دامپزشکی استان قزوین با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما و بروز بیماری هایی مانند تب کریمه - کنگو ضمن اعلام راهکارهایی برای پیشگیری از بروز این بیماری خاطرنشان کرد: ویروس عامل بیماری مشترک تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو توسط انگل های خارجی و یا تماس انسان با لاشه و ترشحات دام آلوده، منتقل می شود.

فرحی اظهار کرد: همزمان با آغاز ماه های گرم سال فعالیت کنه ها افزایش پیدا کرده و ویروس عامل  بیماری تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو (مشترک بین انسان و دام) به دام یا انسان منتقل می شود که لازم است مردم نکات لازم را در این خصوص مدنظر قرار دهند.

 وی تصریح کرد: بیماریCCHF به عنوان یک بیماری شغلی برای قصابان، کارگران کشتارگاه ها، افرادی که به نحوی با گوشت گرم سرو کار دارند و دامپزشکان مطرح می باشد و در صورتی که اصول بهداشتی در مواجهه با دام و لاشه کشتار شده رعایت نشود(تهیه و مصرف گوشت و آلایش دامی از مراکزی که دامپزشکی برآنها نظارتی ندارد)  می تواند برای عموم مردم نیز مخاطره آمیز باشد.

این کارشناس دامپزشکی تشریح کرد: یکی از راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه -کنگو مبارزه با کنه ای از جنس هیالوماست که دامداران می بایست با سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام و همچنین سمپاشی بدن دام، از ازدیاد کنه های ناقل بیماری جلوگیری به عمل آورند.

سخنگوی اداره کل دامپزشکی استان قزوین همچنین به عموم مردم توصیه کرد از ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه اکیدا خودداری نموده و برای تهیه گوشت مصرفی خود، به مراکز تحت نظارت دامپزشکی مراجعه نمایند ،چراکه دام های اعزامی به کشتارگاه قبل از ورود به خط کشتار، توسط دامپزشکان مورد معاینه قرار گرفته و پس از کشتار نیز لاشه ها بازرسی شده و در صورتی که مورد تایید دامپزشکی باشند، ۲۴ساعت در محیط سردخانه نگهداری می شوند تا با پایین آمدنPH و دمای گوشت، ویروس عامل بیماری که معمولا علامت مشخصی ندارد، غیر فعال شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز