مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

۳درصد از سالمندان قزوین زیر چتر حمایتی بهزیستی قرار دارند

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۱۴:۵۲:۲۵
کد خبر: ۵۶۶۷۴۵
۳درصد از سالمندان قزوین زیر چتر حمایتی بهزیستی قرار دارند
مدیرکل بهزیستی استان قزوین: بیش از 2هزارو 900سالمند معادل 3درصد از سالمندان قزوین از حمایت های بهزیستی بهره مند هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین از بهرمندی 3درصدی سالمندان استان از خدمات و حمایت های بهزیستی خبر داد و گفت: بیش از 2هزارو 900سالمند در بهزیستی استان قزوین دارای پرونده هستند که از حمایت های بهزیستی بهره مند می شوند.

 مدیرکل بهزیستی استان  قزوین با بیان اینکه حدود 7درصد از جمعیت فعلی کشور را افراد سالمند و حدود 4درصد آن را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند اضافه کرد:  زندگی در یک جامعه سالم و عاری از آسیب های اجتماعی مستلزم توجه وافر به عموم مردم و مطالبات اجتماعی آنان است که در این میان معلولان و سالمندان به دلیل آسیب پذیر بودن از اولویت خاصی برخوردارند.

وارثی با اشاره به اینکه سالمندان در جامعه امروز از گروه های بزرگ اجتماعی به شمار می آیند و طبق اعلام  سازمان جهانی بهداشت  بیشترین خدمات بهداشتی، درمانی را به خود اختصاص می دهند عنوان کرد:  در حال حاضر 6مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان و 3مرکز روزانه و یک مرکز ویزیت در منزل سالمندان در استان فعال هستند که به  حدود 500نفر از سالمندان خدمات مستقیم ارائه می دهند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بیش از 2هزار و 900سالمند در بهزیستی استان دارای پرونده هستند که از خدمات بهزیستی استان شامل مستمری ماهیانه، لوازم توانبخشی واکر، ویلچر، عصا، سمعک، باطری سمعک، کمک هزینه درمان، صدور دفترچه بیمه و تمدید آن، کمک های موردی و... بهره مند می گردند.

 مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: سال گذشته بهزیستی استان  قزوین بالغ بر 9میلیاردو 720میلیون ریال  به عنوان یارانه به مراکز سالمندان استان پرداخت  کرده است.

وارثی با بیان اینکه طرح توانمندسازی سالمندان در استان در حال اجراست ادامه داد: سالمندان استان در راستای حفظ استقلال و توانمندی فردی، دفع موانع در محیط زندگی و تامین ابزارهای کمک  حرکتی تحت پوشش این طرح هستند.

وی مناسب سازی فضای زندگی سالمندان را  از اقداماتی دانست که  در راستای ایجاد محیط های دوستدار سالمندان در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

 وارثی در خصوص خدمات ارایه شده در مراکز شبانه روزی تصریح کرد: خدمات قابل ارایه در مراکز سالمندان  شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، ویزیت پزشک عمومی، خدمات مشاوره ای، برگزاری اردوهای تفریحی، سیاحتی و زیارتی، برگزاری برنامه های متناسب با مناسبت ها و ایام خاص، آموزش مهارت های زندگی، آموزش بهداشت و مراقبت فردی می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در خصوص خدمات ویزیت در منزل تاکید کرد: خدمت ویزیت در منزل برای سالمندانی که توانایی جسمی جهت خروج از منزل و مراکز درمانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی ندارند، ارایه  می شود که تیمی متشکل از پزشک، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، گفتار درمانگر، پرستار، روانشناس، مددکار و کارشناس فنی ارتوپدی به منزل سالمند مراجعه کرده و به ارزیابی اولیه سالمند و طراحی برنامه درمانی و خدماتی وی می پردازند.

وارثی  با اشاره به  وجود سه مرکز روزانه  بانوان سالمندان در سطح استان  اظهار کرد:  یک مرکز روزانه سالمندان  در شهرستان البرز و دو مرکز دیگر در شهرستان قزوین فعال هستند که خدماتی شامل  پرستاری، فیزیوتراپی، کاردرمانی و مشاوره، آموزش شیوه زندگی سالم، مهارت های زندگی، کلاسهای آموزشی خیاطی، صنایع دستی، بافندگی، قرآن، سواد آموزی، موسیقی ارائه می دهند .

این مقام مسول در پایان ضمن تاکید بر اینکه حدود 30درصد از سالمندان زیر پوشش هیچ ارگانی از جمله بهزیستی، تامین اجتماعی، کمیته امداد و سایر ارگان ها نیستند ابراز کرد: رویکرد سازمان بهزیستی بر گسترش شغل های غیر دولتی از جمله بنیاد فرزانگان  برای بهبود خدمات این حوزه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز