راه اندازی کلکسیون زنده گیاهان دارویی بومی شمالغرب کشور در اردبیل

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۱۴:۴۵:۵۳
کد خبر: ۵۶۸۵۶۲
راه اندازی کلکسیون زنده گیاهان دارویی بومی شمالغرب کشور در اردبیل
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: کلکسیون زنده گیاهان دارویی بومی شمالغرب کشور در اردبیل احداث و راه‌اندازی شد.

به گزارش برنا،حسین کربلایی خیاوی پیش از ظهر امروز در اظهار داشت: کلکسیون زنده گیاهان دارویی بومی شمالغرب کشور در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل احداث و راه‌اندازی شد.

وی افزود: طرح احیا و توسعه کلکسیون گیاهان دارویی شمالغرب کشور با همکاری ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سطح 1.4 هکتار با جمع‌آوری نمونه‌های گیاهی از 166 گونه بومی و غیربومی و انحصاری گیاهان دارویی شمال غرب کشور توسط محققان بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در پایگاه تحقیقاتی سامیان اجرا شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: گونه‌های کشت شده در قالب 90 جنس و 44 تیره و 166 گونه است که بیشترین گونه‌ها به خانواده کمپوزیته، نعناعیان و چتریان تعلق دارند که بیشتر گونه‌ها چند ساله و دائمی بوده و تعدادی نیز یک ساله هستند که در نظر داریم تا در سال آینده انواع گونه‌های درختی و درختچه‌ای نیز به مجموعه کلکسیون گیاهان دارویی اضافه شود.

کربلایی خیاوی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت بخش کشاورزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم، تصریح کرد: این گیاهان با استقرار در اقلیم اردبیل و مطالعه برای انجام تغییر الگوی کشت و طرح جهانی تغییر اقلیم و ترسیب کربن می‌توانند برای استان مفید واقع شوند و برای مناطقی که محصولات زراعی و باغی به دلیل محدودیت منابع آب و خاک توجیه اقتصادی ندارند و نیز برای جلوگیری از فرسایش زمین‌های کشاورزی که در حال حاضر به دلیل کمبود آب کشت نمی‌شوند استفاده شوند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: گیاهان دارویی می‌توانند به عنوان کمربند حفاظتی ژنتیکی برای هر اکوتیپ و حفظ ژرم پلاسم‌های با ارزش استان به ویژه گونه‌های نادر و اندمیک بومی شمالغرب عمل کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز