نامه جمعی از فعالین محیط زیست استان یزد به ابتکار؛

قنات زارچ با شرایطی بحرانی مواجه است

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۱۰:۱۷:۵۶
کد خبر: ۵۶۸۷۰۹
قنات زارچ با شرایطی بحرانی مواجه است
در آستانه سفر رییس سازمان محیط زیست به استان یزد، جمعی از فعالین محیط زیست یزد در نامه ای خواستار توجه بیشتر مسئولین به آلاینده های استان و وضعیت زیست محیطی قنات زارچ شدند.

متن این نامه بدین شرح است:

به نام خدا 

با سلام و عرض ادب

مسولین محترم استانداری و سازمان محیط زیست استان یزد 

با سلام و عرض ادب

پیرو  سفر سرکار خانم معصومه ابتکار(معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست) به منظور بازدید و افتتاح از  چند طرح زیست محیطی به استان یزد لازم میدانیم چند نکته را یاد آور شویم.

با توجه به بحرانهای مختلف به وجود آمده مربوط به مسائل مختلف محیط زیست در سالهای اخیر و با توجه به اهداف و برنامه های حضرتعالی در جهت حفظ و احیاء محیط زیست و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی، پیشنهاد میدهیم ایشان حتما از قنات زارچ بازدید فرمایند.

قنات زارچ طولانی ترین قنات دنیاست که سال گذشته  به ثبت جهانی یونسکو درآمد. این قنات  کهن زنده است و قرن هاست  که آب زلال را به مردم هدیه میدهد. اما چند سالی است که ورود فاضلاب صنعتی،بیمارستانی و خانگی به داخل این قنات حیات این میراث کهن را با بحران مواجه ساخته است . بدون شک مبالغه نیست اگر بگوییم این قنات ارزشمند ترین میراث فرهنگی و محیط زیستی استان یزد به شمار می آید. قناتی که طی هزاران سال به طول بیش از هشتاد کیلومتر، نقش بسیار مهمی در حیات این شهر داشته است .اگر فرصت بازدید فراهم نشد پیشنهاد میدهیم مستند اوسیا ساخته علیرضا دهقان مربوط به این موضوع را مشاهده نمایند.

این مسئله که صدها کارخانه کاشی و فولاد در شهری که خود به شدت با بحران آب دست و پنجه نرم میکند نشانه چیست؟ جدای از آلودگی فراوان زیست محیطی این کارخانه ها، چرا هنوز مجوز واحدهای صنعتی مرتبط با صنعت فولاد در یزد صادر میشود؟ با کدام آب ؟!؟!

هو الذی انشاکم من الارض واستعمرکم فیها( خداوندشما را از خاک آفرید و به شما ماموریت داد تا آن را آباد سازید)

.

با تشکر و امتنان

جمعی از دوستداران و فعالان محیط زیست استان یزد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز