مدیرکل انتقال خون قزوین در جمع خبرنگاران:

سال گذشته ۳۵هزار و ۳۰۰نفر در قزوین خون اهدا کردند

۱۳۹۶/۰۳/۲۰ - ۱۳:۲۷:۱۹
کد خبر: ۵۷۰۳۱۸
سال گذشته ۳۵هزار و ۳۰۰نفر در قزوین خون اهدا کردند
مدیرکل انتقال خون قزوین گفت: طی سال گذشته 35هزار و 300نفر در قزوین خون خود را به نیازمندان اهدا کردند که بیانگر رشد 12درصدی نسبت به سال94 است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، دکتر محمد حسین برادران مدیرکل انتقال خون قزوین روز پنجشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت 24خرداد روز جهانی اهدا کنندگان برگزار شد با تبریک ماه مبارک رمضان و تسلیت به خانواده شهدا حادثه تروریستی تهران به افزایش میزان مراجعین جهت اهدا خون اشاره و اظهار کرد: در سال 95، 47هزار و 500نفر به اداره کل انتقال خون قزوین مراجعه کردند که نسبت به سال94 افزایش 18درصدی داشت که از این تعداد 35هزار و 300نفر حائز شرایط خون دهی بودند و خون آن ها برای تامین نیاز افراد استفاده شد.

دکتر برادران با تاکید بر رشد 12درصدی اهداکنندگان خون در سال95 نسبت به سال94 افزود: روز جهانی اهدا کنندگان فرصت خوبی جهت تشکر از مردم و رسانه ها به واسطه ترویج فرهنگ اهدا خون است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری دستگاه های خدمات رسان در نجات جان انسان ها سهیم هستیم البته نقش اصلی را در این زمینه مردم ایفا می کنند.

مدیرکل انتقال خون قزوین با بیان اینکه با تلاش های صورت گرفته امروز کسی در استان قزوین و کل کشور دغدغه دریافت فرآورده های خونی را ندارد خاطر نشان کرد: با تدابیر اندیشیده شده هیچ مشکلی درخصوص توزیع فرآورده های خونی در بیمارستان ها نداشتیم و نیاز استان را صد درصد تامین کردیم.

دکتر برادران توضیح داد: در مواقع ضرورت و کمبود خون از شبکه خون رسانی کشور استفاده می کنیم و همه استان ها در این شبکه به یکدیگر وصل هستند و در صورتی که استانی در این زمینه کمبود داشت از استان معین خود کمک می گیرد.

وی افزود: سعی کردیم خون را با تضمین کیفیت بالا به بیمارستان ها برسانیم و مفتخر هستیم که هر اهدای خون در سال گذشته جان سه نفر را نجات داد.

مدیرکل انتقال خون قزوین با بیان اینکه نیاز بیمارستان های استان به فرآورده های خونی سال گذشته 11درصد افزایش داشت اذعان کرد: باتوجه به اینکه باید صد درصد نیاز استان را تامین کنیم در طول سال نسبت به تامین این فرآورده ها اقدام می کنیم.

دکتر برادران ادامه داد: در 13خرداد با درخواست زیاد بیمارستان ها برای پلاکت مواجه شدیم که خوشبختانه با تلاش جمعی این نیاز را تامین کردیم.

وی بیان کرد: به لحاظ استاندارد ها باید نیاز استان به فرآورده های خونی را بیش از 40روز در دمای خاص ذخیره کنیم و در صورتی که با افزایش مصرف و کاهش ذخیره استانی مواجه شویم فراخوان و پیامک می دهیم.

مدیرکل انتقال خون قزوین با تاکید براینکه برای جلوگیری از ایجاد بحران به انبار ذخیره توجه داریم، گفت: استان قزوین همواره در سطح بالای ذخایر خونی کشور قراردارد و روزانه آمار آن را رصد می کنیم تا در این زمینه دچار مشکل نشویم.

دکتر برادران با بیان اینکه سعی می کنیم این ذخایر را ثابت نگه داریم افزود: پس از ارزش گذاری فرآورده های خونی به سمت کیفی سازی و ایجاد فرآورده های نوین خونی رفتیم و کمک شایانی به بیماران تالاسمی و سرطانی کردیم.

وی توضیح داد: فرآورده نوین پلاکت فریزیز را وارد چرخه خون کردیم که معادل 6 تا 9واحد پلاکت معمولی است که سال گذشته آمار این فرآورده نوین 35درصد افزایش یافت.

مدیرکل انتقال خون قزوین با بیان اینکه استفاده از این فرآورده ها به بیمار و سیستم نظام سلامت کمک می کند خاطرنشان کرد: فرآوری خون را خودمان انجام می دهیم و همه آزمایشات هم داخل استان انجام می شود.

دکتر برادران خاطر نشان کرد: اهداکنندگان مستمر یعنی کسانی که در سال بیش از دوبار خون اهدامی کنند در اهدای خون 54درصد سهم داشتند و تامین نیازهای خونی مدیریت می شود.

وی با اشاره به مشارکت 5/6درصدی بانوان در اهدای خون طی سال گذشته تصریح کرد: در این زمینه با رشد یک درصدی مواجه بودیم ولی با توجه به اینکه بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و به دلیل مخاطرات شغلی و رفتارهای پرخطر کمتر خون سالم تری دارند برای ما این میزان قابل قبول نیست و انتظارداریم این قشر مشارکت بیشتری داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون قزوین با تاکید براینکه به همه گروه های خونی نیاز داریم گفت: هم اکنون 4برابر مصرف خون در این اداره کل ذخیره سازی می شود و درصورتی که خون مازاد باشد به شبکه خون رسانی کشور کمک می کنیم.

دکتر برادران با اشاره به ازدحام جمعیت برای اهدای خون در روزهای خاصی از سال گذشته بیان کرد: به همین دلیل از سال گذشته طرح نوبت دهی را راه اندازی کردیم تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

وی سیاست سازمان انتقال خون را برخورداری از 90درصد اهداکنندگان مستمر اعلام کرد و افزود: سعی می کنیم با حرکت در این راستا این سیاست محقق شود.

مدیرکل انتقال خون قزوین با اشاره به افزایش تقاضا برای اهدای خون در ایام نوروز اذعان کرد: در ایامی مانند نوروز که تقاضا بیشتر است نیازمان را از چند استان تامین و حداکثر تلاشمان را برای حل مشکل افراد می کنیم.

دکتر برادران در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در شب های قدر تا 3 بامداد پذیرای مراجعین هستیم و باید همان روز کارهای خونگیری را انجام دهیم.

وی درخصوص پروسه خونگیری توضیح داد: از اهداکنندگان بار اول فقط نمونه آزمایش گرفته می شود و اگر مشکلی نداشتند پس از 4ماه برای خونگیری دعوت می شوند.

مدیرکل انتقال خون قزوین 25-20درصد مراجعین را اهداکنندگان بار اولی دانست و افزود: 75درصد از مشکلات را در این افراد شاهد بودیم.

دکتر برادران به مشکلات اعتباری این اداره کل اشاره کرد و گفت: این مشکلات مورد وثوق مسوولان است و آنچه در بخش اهداکنندگان داریم پاسخگوی نیاز آنها نیست.

وی از افزایش تعداد تخت های خونگیری خبرداد و افزود: در نقشه جدید بناست تا تعداد تخت های خونگیری افزایش یابد و از طرفی هم برای اختصاص فضای اداری در مکانی دیگر هم تقاضا داده ایم.

مدیرکل انتقال خون قزوین ادامه داد: همچنین پس از ماه مبارک رمضان تعداد تخت های خونگیری تاکستان از شش به ده تخت افزایش خواهد یافت.

دکتر برادران به تفاهم نامه های منعقد شده در این اداره کل اشاره کرد و گفت: اواخر سال گذشته تفاهم نامه ای میان سازمان اتنقال خون  و اورژانس امضا شد که به واسطه آن سر صحنه تصادف هم خون رسانی انجام می شود.

وی ادامه داد: همچنین تفاهم نامه ای با معاونت بانوان استانداری جهت مشارکت بانوان شاغل در دستگاه های اجرایی استان امضا کردیم.

مدیرکل انتقال خون قزوین درخصوص تجهیزات این اداره کل گفت: خوشبختانه دارای تجهیزات به روزی هستیم که علاوه برآن تجهیزاتی را هم از تهران خریداری کردیم و مشکلی در این خصوص نداریم.

دکتر برادران با اشاره به توزیع 35هزار واحد خون در سال95 افزود: به ازای هر واحد خون 175هزار تومان هزینه می شود.

وی با بیان اینکه اداره کل انتقال خون قزوین برای انجام امورات خود نیازمند 6میلیارد تومان بودجه است خاطر نشان کرد: از این میزان سه میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به ما تعلق گرفت و با رایزنی با سازمان انتقال خون کشور هم موفق به اخذ یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان شدیم ولی برای انجام کارهای خود نیازمند یک میلیارد و دویست میلیون تومان دیگر هستیم.

در ادامه دکتر مهرنوش احمدی معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قزوین به ارایه نکاتی درخصوص اهدا خون پرداخت و گفت: هر شش ماه یکبار از تجهیزات بیمارستان ها بازدید و تجهیزات آنها ارزیابی می شود و از طرفی هم همه بیمارستان ها به بانک خون مجهز هستند که بر این اساس رتبه بندی می شوند.

دکتر احمدی به اجرای طرح سپاس(سامانه پذیرش اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز) در قزوین اشاره کرد و گفت: این طرح از دی ماه در قزوین به اجرا درآمد و پزشکان و همکاران در این زمینه آموزش دیدند.

وی درخصوص این طرح توضیح داد: درصورتی که اهداکنندگان شرایط اهدا را داشته باشند و آزمایشات اولیه آنها سالم باشد نمونه به ستاد مرکزی در تهران فرستاده و در بانک اطاعاتی این طرح ذخیره می شود.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: سال گذشته 13نفر در این سامانه پذیرش شدند و امسال هم در سطح جامعه اطلاع رسانی می شود تا بیماران نیازمند به سلول های بنیادی از طریق اهدای سلول های بنیادی خونساز نیازشان برطرف شود.

دکتر احمدی خاطر نشان کرد: در 12روز نخست ماه مبارک رمضان با افزایش 30درصدی مراجعین نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بودیم که در این زمینه در خونگیری و تعداد اهداکنندگان مستمر به ترتیب 20 و 10درصد افزایش داشتیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز