" حمید رضا نظیفی" خبرداد:

مرگ تعداد ۲۷ نفر بر اثر مصرف قرص برنج طی سال گذشته در لرستان

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۱۱:۳۹:۲۰
کد خبر: ۵۷۶۲۰۸
مرگ تعداد ۲۷ نفر بر اثر مصرف قرص برنج طی سال گذشته در لرستان
مدیرکل پزشکی قانونی لرستان از مرگ تعداد 27 نفر بر اثر مصرف قرص برنج طی سال گذشته در لاین استان خبرداد

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان، نظیفی در گفت وگوبا خبرنگاران اظهارداشت: تا پایان سال گذشته (۱۳۹۵) تعداد 27 نفر در اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند، که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل (1394) 32.5 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: همچنین طی 12 ماه سال 1394 آمار تلفات ناشی از مسمومیت با قرص برنج در لرستان 40 نفر اعلام شده است.

 نظیفی با اشاره به جنسیت قربانیان مسمومیت ناشی از مصرف قرص برنج در سال 95عنوان کرد: آمار فوت‌شدگان ناشی از مسمومیت با قرص برنج در ۱۲ ماه سال گذشته (1395) بلحاظ تفکیک جنسیتی شامل تعداد 20 نفر مرد و 7 نفر زن بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس آمار موجود در سال 1394 تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با قرص برنج 22 نفر و تعداد زنان 18 نفر اعلام شده است.

نظیفی همچنین  با اشاره به خصوصیات  قرص برنج گفت: فسفید آلومینیوم که از آن برای ضد عفونی نمودن و جلوگیری از آفت زدگی غلاتی چون برنج مورد استفاده قرار میگیرد، به نام های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) وجود دارد که در ایران به نام قرص برنج مشهور است.

وی در خصوص تاثیر و عملکرد این قرص بر بدن انسان  بیان کرد: از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه های بالینی بعد از 15-10 دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه های مسمومیت ظاهر می شوند و این قرص ظرف مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال کرده و فرد در مدت زمان کمتر از 6 ساعت بر اثر مرگی دردناک جان خود را از دست می دهد.

نظیفی  با بیان اینکه قرص برنج هیچ پادزهری ندارد، یادآورشد: با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی ـ علامتی است.

وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه فرد قرص برنج را بخورد یا حتی بوی آنرا استشمام کند، دچار مسمومست خواهد شد و اگر سم از بدن وی خارج نشود منجر به مرگ وی می شود .

نظیفی بیان داشت : در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی می باشد و بیشتر مرگ و میرها معمولاً ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی، نارسایی کبدی و کلیوی است، علائم بالینی در این نوع مسمومیت نیز، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

وی  با اشاره بر ضرورت اعمال تدابیر سختگیرانه برای جلوگیری از توزیع قرص برنج، اضافه کرد: هر چند طبق آمارهای موجود شاهد کاهش تلفات قرص برنج هستیم، اما متاسفانه 27 نفر تلفات سال 1395 همگی بر اثر مصرف قرص برنج جهت خودکشی بوده است و شاید همین امر اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن را دو چندان می کند.

نظیفی در پایان گفته های خود، مصرف اشتباه قرص موجود در برنج و غلات، مصرف قرص های قلابی توهم زا که دارای ترکیبات قرص برنج و یا خود قرص برنج هستند و مصرف جهت خودکشی را از جمله دلایل اصلی مسمومیت با قرص برنج عنوان کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز