مدیر آب منطقه‌ای یزد مطرح کرد:

یزد همچنان کم‌بارش‌ترین استان کشور/افت سالانه ۰.۵ ‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۱۳:۴۵:۴۳
کد خبر: ۵۷۶۳۶۷
یزد همچنان کم‌بارش‌ترین استان کشور/افت سالانه ۰.۵ ‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به کاهش 17 درصدی بارش‌های استان در مقایسه با دوره بلندمدت 30 ساله، یزد را همچنان کم‌بارش‌‌ترین استان کشور خواند و گفت: متاسفانه کسری مخزن 251 میلیون مترمکعبی در استان، هرساله موجب افت 50 سانتی‌متری سطح آب‌های زیرزمینی یزد می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ «محمدمهدی جوادیان‌زاده» در آستانه هفته «صرفه‌جویی مصرف آب» در جمع خبرنگاران  گفت: آب منطقه‌ای براساس ماماوریت‌های محوله، چشم‌انداز خود را تامین اب سالم و پایدار برای کلیه ذی‌نفعان خود اعم از بخش شرب، صنعت، کشاورزی و دیگر بخش‌ها ترسیم کرده ولی تحقق این چشم‌انداز منوط به شناخت شرایط موجود و رعایت برخی اصول در حوزه مصرف است.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب آبی در کشور، اظهار کرد: در 15 سال گذشته منابع آبی کشور از 546 هزار منبع آبی با رشد 1.7 برابری به یک میلیون منبع افزایش یافته در حالی که میزان تخلیه آبهای زیرزمینی با کاهش روبرو بوده است.

جوادیان زاده ادامه داد: این اتفاق در حالی روی داده است که روند کاهشی 11 درصدی را در 20 سال گذشته در کشور و شرایطی نامطلوب‌تر از کشور را در استان یزد تجربه می‌کنیم به نحوی که در سال گذشته براساس آمارهای آب منطقه‌ای متوسط بارندگی استان 60 میلی‌متر بوده و علی‌رغم این که در سالجاری آبی به 76 درصد رسیده ولی در مقایسه با میانگین بلندمدت 30 ساله کاهش 17 درصدی را داشته است.

وی با بیان این که یزد همچنان کم‌بارش‌ترین استان کشور است، افزود: در شهر یزد در سال آبی کنونی 33 میلی‌متر بارندگی روی داده که کاهش 48.5 درصدی را در مقایسه با دوره بلندمدت تجربه می‌کند.

این مسئول گفت: در حال حاضر در استان 6733 منبع آب وجود دارد که از محل آنها 1078 میلیون مترمکعب استحصال می‌شود و از این مقدار 833 میلیون مترمکعب از چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنوات، 32 میلیون مترمکعب از چشمه‌ها تامین می‌شود.

وی با بیان این که برآورد آب تجدد شونده منابع آب زیرزمینی استان 827 میلیون مترمکعب است، گفت: در واقع سالانه 251 میلیون مترمکعب کسری مخازن داریم که این امر باعث افت سالانه 50 سانتی‌متر سطح آب‌های زیر زمینی استان می‌شود.

جوادیان زاده به فعالیت‌ها و اقدامات شرکت آب منطقه‌ای یزد برای تحقق چشم‌انداز ترسیم شده این شرکت اشاره و در این باره تصریح کرد: حفظ کمی و کیفی منابع آبی زیرزمینی و استراتژیک استان با اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی از جمله این اقدامات است که در قالب یک طرح ملی مطلوب از دو سال پیش در استان آغاز شده و در سال گذشته با توچجه نتایج خوب ان با شدت و همت بیشتری دنبال شده است.

وی از اقدامات صورت گرفته در این رابطه به مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها، نصب کنتورهای هوشمند تاکنون برای 4 درصد از چاه‌های کشاورزی استان و آغاز نصب این کنتورها برای صنایع، تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری در بخش کشاورزی و توجه به مقوله فرهنگ‌سازی با همکاری رسانه، اشاره کرد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد مدریت اقاضای آب با توجه به تعدد ذی‌نفعان را دیگر اقدام این شرکت عنوان کرد و افزود: با توجه به مصرف 70 درصد از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی، منطقی و معقول کردن مصرف آب بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: همچنین سعی شده اگر به صنایع آب تخصیص می‌یابد، صنایع کم‌آبخواه و دارای ارزش افزوده بالاتر در اولویت قرار گیرند.

جوادیان زاده مدیریت عرضه آب را نیز یکی از اقدامات آب منطقه‌ای برای تامین آب سالم و پایدار برای تمام ذی‌نفعان خود ذکر کرد و گفت: تکمیل طرح‌های منابع آب در این رابطه در دستور کار است که از آن جمله می‌توان به ساخت اولین سد استان در منطقه هرات شهرستان خاتم اشاره کرد که در این باره امیدواریم تا 22 بهمن‌ امسال شاهد بهره‌برداری از ان باشیم.

وی نوسازی تاسیسات انتقال آب، مطالعه در مورد بهره‌برداری از آبهای غیرمتعارف و پیگیری بحث خط انتقال آب برای شرب مردم استان از دیگر برنامه‌های در دستور کار شرکت است.

این مسئول در مورد موضوع طرح‌های انتقال آب به استان گفت: هم‌اکنون خط انتقال فعالی آب به استان با تخصیص 65  میلیون مترمکعب در حال بهره‌برداری است و خط دوم انتقال نیز با تخصیص 148 میلیون مترمکعب آب شرب پس از اتمام مطالعات و رفع مشکل فاینانس برای تامین اعتبارات طرح، در حال انجام عملیات اجرایی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه عملیات انتقال آب از خلیج فارس نیز از سوی بخش خصوصی استان‌های کرمان و یزد در حال اجراست که بخش عمده آن را صنعت و بخشی نیز برای سایر مصارف در نظر گرفته شده است.

به گفته‌ی وی، علاوه بر این مطالعه طرح اختصاصی انتقال آب خلیج فارس پس از شیرین‌سازی به یزد نیز برای تامین آب پایدار در حال انجام است.

جوادیان‌زاده در پایان نیز با رد تمام شایعاتی که در مورد باروری ابرها مطرح می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه در سال گذشته با وجود تجهیز امکانات و هواپیماهای باروری ابرها، شرایط لازم برای این اقدام در استان مهیا نشد چرا که ابرهایی که وارد استان می‌شوند به دلیل جذب رطوبت از زمین و درختان در شرایط خشکسالی‌های اخیر، رو به زوال می‌رفتند و عملاً از رطوبت لازم برای باروری برخوردار نبودند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز