معاون محترم بهره برداری آبفای منطقه۶- شهرری :

حل مشکل کم آبی در گرو همکاری و یاری مردم در رعایت فرهنگ مصرف بهینه آب است

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۱۳:۳۹:۴۹
کد خبر: ۵۹۱۸۳۴
حل مشکل کم آبی در گرو همکاری و یاری مردم در رعایت فرهنگ مصرف بهینه آب است
اصغر کنگرلو، معاون بهره برداری آبفای منطقه6- شهرری گفت: موفقیت آمیز و نتیجه بخش بودن برنامه ها و اقدام های مسئولان کشوری، استانی و محلی برای حل مشکل کم آبی در گرو همکاری و یاری مردم در رعایت فرهنگ مصرف بهینه آب و اجرای درست و کامل این برنامه ها است.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران، همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش دمای هوا  با افزایش تقاضا و مصرف آب روبه رو هستیم که این امر با توجه به محدودیت منابع آبی و ظرفیت محدود تاسیسات و شبکه آبرسانی، تامین و توزیع مستمر و پایدار آب را به یک دغدغه مهم مدیران و مسئولان آبفا تبدیل می کند.

   گرچه در سال های گذشته با تلاش ها و اقدامات ارزشمند انجام شده شهروندان فصل گرم سال را با کمترین تنش آبی پشت سر گذاشتند اما امسال با توجه به گرمای کم سابقه هوا و افزایش مصارف، با شرایط ویژه ای در سطح منطقه مواجه هستیم. این موضوع موجب شد تا به سراغ اصغر کنگرلو، معاون بهره برداری آبفای منطقه6- شهرری برویم و شرایط آبی منطقه را از ایشان جویا شویم.

لطفا در ابتدا برای آشنایی بیشتر کمی در خصوص شرکت آب و فاضلاب منطقه6- شهرری و فعالیت ها و خدمات معاونت بهره برداری توضیح بفرمائید؟

   شرکت آب و فاضلاب منطقه 6 شهر تهران منطقه ای به وسعت حدود 138 کیلومتر مربع( 80 کیلومتر مربع از شهرتهران در قالب چهار ناحیه هفده شهریور، نازی آباد، خانی آباد و شهر ری و 5 شهر باقرشهر، کهریزک،حسن آباد، خاورشهر و قیامدشت) با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 700  هزار نفر را شامل می شود و از تراکم ساخت و ساز سه هزار ساله شهری و ویزگی های خاص جغرافیایی و منطقه ای در جنوب تهران برخوردار است.

   در مجموع چهار منطقه شهرداری 15،16،19،20، به همراه بخش کوچکی از مناطق17 و18شهر تهران و پنج شهر با بیش از 245 هزار مشترک آب و بیش از 175 هزار مشترک فاضلاب زیر پوشش خدمات رسانی آبفای منطقه شش می باشد. مأموریت سازمانی این شرکت بهره برداری، نگهداری و توسعه تاسیسات تامین، انتقال و توزیع آب آشامیدنی و دفع بهداشتی فاضلاب در محدوده تعیین شده است.

  معاونت بهره برداری آبفای منطقه شامل زیرمجموعه های دفتر نظارت بر تاسیسات آب شهری، دفتر نظارت بر شبکه های فاضلاب، مدیریت مصرف و انرژی است که ماموریت و وظیفه مهم و حیاتی تامین،انتقال و توزیع آب آشامیدنی سالم و دفع بهداشتی فاضلاب در سطح منطقه را بر عهده دارد.

   این امر و وظیفه مهم و حیاتی از طریق شبکه انتقال و توزیع آب به طول 1802 کیلومتر و شبکه فاضلاب به طول 1062 کیلومتر با حدود 25هزار منهول،21هزار و 968 شیر و 60 دستگاه فشار شکن انجام می شود . آب شهروندان در نواحی چهارگانه توسط شرکت تامین و تصفیه آب شهر تهران و در شهرهای زیر پوشش جنوب تهران از طریق تعداد 60 حلقه چاه و بخشی  از آن نیز از طریق خط انتقال سد ماملو تامین می شود.

   در خصوص فاضلاب باید اشاره کنم که در حال حاضر حدود 72 درصد از مشترکان منطقه در نواحی چهارگانه ما در شهر تهران و شهرهای کهریزک و خاورشهر به شبکه فاضلاب وصل شده اند و از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب بهره مند هستند. این شهرها از تصفیه خانه فاضلاب هم برخوردارند.

 

سال95 را پشت سر گذاشتیم و حدود 4 ماه از سال جدید را سپری کردیم. در سال جدید چه اقدامات و خدماتی در حوزه بهره برداری انجام شده است؟

  در سال گذشته ما موفقیت ها و دستاوردهای خوبی در حوزه بهره برداری داشتیم و با وجود تمامی مشکلات و کمبود منابع، اجازه ندادیم شهروندان و مشترکان در حوزه تامین و توزیع آب آشامیدنی چندان دغدغه و نگرانی داشته باشند. امسال هم با وجود تمامی کاستی ها و شرایط سخت منابع آبی تلاش می کنیم تا با بهره گیری از تجربیات سال های گذشته و برنامه ریزی و هدف‌گذاری های جدید و به کارگیری تمامی امکانات و منابع مادی و انسانی موجود، به بهترین راه ممکن و با کمتربن نگرانی آب سالم و بهداشتی شهروندان را تامین کنیم.

 در همین زمینه، تامین منابع جدید آب برای شهرهای زیر پوشش و احیا و بهسازی چاهها با هدف افزایش دبی و بهره برداری بهینه آب، پهنه بندی شهرها به منظور کنترل و مدیریت تامین و مصرف آب، کنترل فشار شبکه از طریق کنترل‌گرهای نصب شده بر روی شیرهای فشار شکن و تنظیم فشار مورد نیاز بر اساس میزان مصرف در طول ساعات شبانه روز که موجب کنترل میزان حوادث در شبکه شده است؛  راه اندازی سامانه کنترل حوادث و اطلاع رسانی آن براساس سطح و میزان حادثه(سامعه)، تقویت و ارتقای سطح دانش نیروهای امداد به منظور رسیدگی به حوادث و کاهش تلفات، کاهش زمان رسیدگی به حوادث شبکه و انشعاب و همچنین کاهش تعداد حوادث، برون سپاری پست های امداد ناحیه خانی آباد و مشیریه و تمامی شهرهای زیر مجموعه به منظور افزایش توان حوزه بهره برداری و کاهش هزینه ها و همچنین استفاده از نیروهای کاری با توانمندی بالا جهت بهبود کیفیت کار از جمله مهم ترین اقدامات و فعالیت هایی است که در همین راستا انجام شده است تا با تامین مستمر و پایدار آب در شبکه توزیع، امکان دسترسی همگانی به آب سالم و بهداشتی فراهم شود.

با توجه به اینکه فصل گرم سال فرا رسیده و نخستین ماه این فصل را سپری کردیم؛ شرایط تامین و توزیع آب در سطح منطقه چگونه است و برای مدیریت مصارف چه تدابیری اندیشیده شده است؟

  آبفای منطقه شش به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های زیر مجموعه آب و فاضلاب استان تهران وظیفه تامین و توزیع آب پهنه وسیع و گسترده جغرافیایی در جنوب تهران از میدان شوش و محله های بزرگ خانی آباد، نازی آباد، 17 شهریور، شهرستان ری و پنج شهر جنوب تهران و اماکن مهم و حساسی چون حرم امام راحل ، حرم حضرت عبدالعظیم و پالایشگاه نفت تهران با جمعیت ساکن و متغیری در حدود دو میلیون نفر را بر عهده دارد.

 ویژگی خاص این منطقه از نظر شرایط آب و هوایی و کمبود همیشگی منابع آبی در کنار تامین بخش عمده ای از آب آشامیدنی شهرهای زیر پوشش از آب های زیرزمینی، دسترسی به منابع جدید آبی را همواره با مشکل روبه رو ساخته است و به همین سبب ما همیشه نیازمند مدیریت تامین و توزیع و مهم تر از آن مدیریت تقاضا و مصرف در سطح منطقه هستیم.

در همین زمینه  تدابیر مهمی در بخش مدیریت تامین و توزیع همچون: نظارت مستمر بر منابع تولید و توزیع آب در شبکه و خطوط انتقال و کنترل میزان دبی و حجم آب تولیدی چاه ها، کنترل و مدیریت مصرف انرژی، انجام عملیات نشت یابی در شبکه توزیع و انشعابات مشترکین، نظارت و کنترل دقیق به منظور کاهش رسیدگی به زمان حوادث و اتفاقات و به ویژه بهسازی و احیای چاه ها اندیشیده و اجرایی شده است.

   در بخش مدیریت تقاضا و مصرف هم دفتر مدیریت مصرف آب و انرژی معاونت بهره برداری اقدامات ویژه ای مثل نصب شیرآلات کاهنده در مراکز مهم اداری و مذهبی را در دستور کار خود قرار داده است؛ اما با توجه محدودیت امکانات و منابع مالی، اعتباری و انسانی آبفای منطقه از یک سو و حجم منابع موجود و سرانه آب در دسترس از سوی دیگر، آنچه که بیشتر دارای اهمیت است و می تواند راهگشا باشد مدیریت تقاضا و مصرف از سوی مشترکان است که در این زمینه نیازمند یاری و همراهی همگانی مردم هستیم.     

با توجه به گرمای کم سابقه هوا چه توصیه ای برای شهروندان جهت گذر از فصل گرم سال دارید؟

  یکی از مهم ترین مشکلاتی که ما و همه شرکت های آب و فاضلاب در فصل گرم سال با آن رو به رو هستیم افزایش شدید تقاضا برای مصرف آب در مقایسه با دیگر ماه های سال است. شهروندان باید توجه داشته باشند که منابع آبی در دسترس شرکت همواره ثابت و بسیار محدود است و در حقیقت امکان دسترسی به منابع جدید بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است. حتی اگر هم منابع جدیدی وجود داشته باشد و یا تامین شود؛ تاسیسات و تجهیزات انتقال و توزیع آب پاسخگوی این حجم از تقاضا و مصرف نیست. افزایش بی رویه و یا بیشتر از ظرفیت های موجود افزون بر فشار شدید بر منابع آبی، بار و فشار سنگینی بر تاسیسات و تجهیرات تامین، انتقال و توزیع آب شرکت وارد می کند و در پاره ای از موارد موجب آسیب رسانی به شبکه آبرسانی می شود. پس در شرایط کنونی تنها راه عملی جهت گذر از فصل گرم سال و روبه رو نشدن با مشکل قطعی و یا کمبود آب مدیریت تقاضا از طریق صرفه جویی شهروندان و پرهیز ار مصارف غیر ضروری است که امیدواریم شهروندان با آگاهی، اطلاع و درک شرایط موجود، آبفای منطقه را در این راه یاری کنند .

 در پایان اگر نکته یا مطلب قابل ذکری هست بفرمایید؟

در اینجا ضمن سپاس از همراهی همیشگی مردم شریف و نجیب منطقه، یک بار دیگر از شهروندان و مشترکان عزیز درخواست می کنم که در مصرف آب صرفه جویی کنند و ضمن اینکه خود و خانواده شان در این امر مشارکت می کنند؛ اقوام، بستگان و سایر شهروندان را به مشارکت در امر صرفه جویی و مصرف بهینه آب دعوت کنند؛ چرا که حتی چند متر مکعب مصرف کمتر، یعنی فشار کمتر به منابع آب که نتیجه آن حفظ سرمایه ملی و حیاتی کشور و مواجه نشدن با کم آبی است.

  شهروندان از راه های مختلفی می توانند با شرکت آب و فاضلاب همکاری و همراهی داشته باشند و حامی و حافظ آب باشند. شماره تلفن 122 یکی از این راه های ارتباطی و همکاری ما با مردم و شهروندان است. شهروندان می توانند از طریق سامانه ارتباطی 122 هرگونه اتلاف قابل توجه آب، شکستگی لوله ها و هدر رفت آب در هر نقطه را به مرکز ارتباطات مردمی  شرکت آب و فاضلاب استان تهران اطلاع دهند تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن در جهت رفع مشکل اقدام کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز