در استان مرکزی؛

کفه صادرات سه برابر سنگین تر از واردات است

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۱۳:۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۹۳۴۰۴
کفه صادرات سه برابر سنگین تر از واردات است
مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در این استان در سال جاری با سه برابر افزایش از واردات کالا پیشی گرفت.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ مهدی میراشرفی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت : 312 میلیون دلار کالا امسال از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شده است و رقم واردات کالا به این استان نیز 115 میلیون دلار است که این مهم تراز مثبت تجاری و رونق تجارت خارجی استان را نشان می دهد.

وی ادامه داد: میزان صادرات و واردات کالا از استان مرکزی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 63 و 34 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: برون سپاری اقدام های صادراتی، ایجاد گمرکات اختصاصی در واحدهای تولید برای کاهش هزینه انبارداری، تخلیه و ضمانت در امر صادرات و 24 ساعته شدن عملیات صادرات در محل واحدهای تولید از جمله راهیردهایی است که در گمرکات استان برای کمک به افزایش تولید و صادرات صورت گرفته است.

میراشرفی خاطر نشان کرد: 96 درصد از مجموع کالاهای وارد شده به استان مرکزی را مواد اولیه تولید و ماشین آلات خط تولید برای کمک به روز آمدی و افزایش تولید و حضور هرچه بیشتر کالاهای داخلی در بازارهای جهانی و داخلی شامل شده است.

وی ادامه داد: عمده کالاهای صادر شده از استان مرکزی نیز در سال جاری در گروه محصولات پتروشیمی، صنایع فلزی از جمله آلومینیوم و مصنوعات آلومینیومی و کال های معدنی و کشاورزی بوده است.

میراشرفی، عمده شرکای تجاری استان مرکزی در امر صادرات را کشور های ترکیه، عراق و افغانستان عنوان کرد و گفت: در دوران پسا برجام زمینه صادرات انواع کالاهای تولیدی این استان به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی فراهم شده است.

وی ادامه داد: گمرکات اراک، 2 گمرک کاوه و نفت ساوه و گمرک منطقه ویژه سرزمین ایرانیان در زمینه خدمت رسانی به تولیدکنندگان در زمینه صادرات و واردات کالا فعال است و برای کاهش هزینه و تسهیل در امر صادرات و واردات واحدهای تولیدی استان گمرکات اختصاصی در شهرستان های شازند، دلیجان، اراک، ساوه و محلات در محل این واحدها ایجاد شده است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: این استان در زمینه صادرات ماهیان زینتی رتبه اول را در سطح کشور دارد و در زمینه صادرات گل و گیاه های زینتی نیز در سطح کشور حائز رتبه است.

میراشرفی ادامه داد: ایجاد گمرک الکترونیکی برای کاهش مراحل اداری صادرات و ارتقای سلامت از دیگر اقدامات برای افزایش و تسهیل در امر صادرات و واردات استان بوده است.

وی افزود: درصد کمی از صادرات این استان به دلیل نیاز به گمرکات تخصصی، نبود گمرکات هوایی و شرکت های حمل و نقل بین المللی از سایر استان ها انجام می شود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی پیش بینی کرد: صادرات کالا از استان مرکزی امسال با افزایش 40 درصدی تا مرز یک میلیارد دلار افزایش می یابد و در حوزه واردات کالا نیز افزایش 30 درصدی هدفگذاری شده است.

میراشرفی یادآور شد: گمرکات این استان پارسال در زمینه بیشترین فعالیت در حوزه صادرات جزء 10 استان برتر صادراتی و در حوزه واردات جزء 20 استان وارد کننده کالا بود.

وی گفت: تعدد سازمان های فعال در حوزه تجارت از مسائلی است که به افزایش هزینه ها می انجامد و حضور 40 سازمان در حوزه تجارت کشور ایران تجارت را پیچیده کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز