عبدالجبار کاکایی:

تمجید از آثار شاعران لک و لر زبان/ اشعار شاعران لک و لر زبان کاملاً ناتورئالیستی است / اشعار آیینی ما برخواسته از معرفت و شناخت نیست

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۱۵:۲۵:۴۶
کد خبر: ۵۹۳۵۱۵
تمجید از آثار شاعران لک و لر زبان/ اشعار شاعران لک و لر زبان کاملاً ناتورئالیستی است / اشعار آیینی ما برخواسته از معرفت و شناخت نیست
عبدالجبار کاکایی ، در آیین اختتامیه ی نخستین جشنواره ی منطقه ای شعر "رایحه رضوی"در شهرستان سلسله ، گفت : شعر آیینی باید برخواسته از معرفت به اهل بیت باشد .

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ، عضو هیات داوران جشنواره ی منطقه ای شعر "رایحه رضوی در ابتدا با اشاره به پیشینه ی شعر آیینی در ادبیات ایران ، اظهارداشت : شعر آیینی به معنای شعر مذهبی و دینی قدمتی هم سطح با زبان فارسی دارد و ما در اشعار شاعران برجسته ای همچون خاقانی ، مولانا ، و ... شاهد توجه به موضوعاتی همچون عاشورا ، مدح پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستیم .

وی تصریح کرد: توجه به امام رضا (ع) در شعر و ادبیات به موازات توجه به واقعه ی عاشورا و شخصیت حضرت علی (ع) شکل می گیرد و این توجه چه در بین شاعران اهل سنت و چه در بین شاعران شیعه مذهب وجود داشته و شاهد هستیم که شاعری همچون سنایی غزنوی در اشعار خود به زیبایی به وصف امام رضا(ع) می پردازد .

کاکایی ، با اشاره به اینکه عصر صفویه دوران رشد شعر آیینی بوده است ، افزود : در دوران پس از مشروطیت به دلیل اختلاف دیدگاه روحانیت و سران مشروطه در خصوص وقایع و امور اجتماعی ، شاهد تغییر در روند شعر آیینی هستیم و متاسفانه امروز شاخص فهم ما نسبت به مسائل آیینی به دلیل عملکرد نادرست رسانه های قدرتمند در معرفی شاخصه های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بیشتر در سطح ظاهری مانده و به معرفت درست نمی انجامد .

عضو هیات داوران نخستین جشنواره ی منطقه ای شعر "رایحه رضوی " بیان کرد : متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که اشعار آیینی ما برخواسته از احساسات و هیجانات است و نه از معرفت و شناخت ، و یکی از راه کارهای حل این موضوع نگاه ویژه و علمی به شعر آیینی است که باید هم در قالب جشنواره ها و هم در قالب همایش های علمی ، تخصصی ، دینی و مذهبی ظهور و نمود پیدا کند .

کاکایی در ادامه به تمجید از آثار شاعران لک و لر زبان پرداخت وافزود: اشعار شاعران لک و لر زبان کاملاً ناتورئالیستی و برخواسته  از هویت ، و شرایط زیست محیطی مردم منطقه ی غرب کشور است که خوشبختانه هنوز به چالش مدرنیته و شهری شدن دچار نشده است .  

وی تاکید کرد : شعر آیینی خوب باید بتواند هم در محتوار و هم در شکل دو ویژگی مهم توجه به قرآن کریم ، آیات و روایت و همچنین فرهنگ ها ، خرده فرهنگ ها ، آیین و سنن مردمی و تجربیات زیست محیطی را در خود جمع کند تا بتواند تصویر درستی از ذهنیات شاعر را مجسم کند .

کاکایی در پایان با اشاره به کیفیت مطلوب آثار حاضر در جشنواره ، گفت : حضور در یک رقابت هنری و کسب موفقیت در جشنواره ها می تواند هنرمند را برای ادامه راه تشویق کند ، اما هنرمند باید بداند که محدود شدن به جشنواره ها و جوایز ، کیفیت کارش را کاهش می دهد .        

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز