دکتر حسینی:

۶۴ درصد راهکارهای تحقق سند تحول بنیادین مبتنی بر تحول انسانی است

۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۱۲:۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۹۴۹۵۴
۶۴ درصد راهکارهای تحقق سند تحول بنیادین مبتنی بر تحول انسانی است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، در راستای اجرای طرح گفتگوی دولت با اقشار؛ با فرهنگیان استان دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سید جواد حسینی در این دیدار گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وضع موجود را نقد می کند چون سند تحول است و تحول خواهی، تغییرخواهی و ارتقا کیفیت در آن دیده شده است.

وی افزود: مبنای نظام تعلیم و تربیت باید در چار چوب سند تحول بنیادین اتفاق بیفتاد در این سند که از نام آن نیز کاملاً مشخص است تحول آفرینی آن هم از نوع تحولات بنیادین در عرصه تعلیم وتربیت هدف گذاری شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: جوهره اصلی سند تحول بنیادین نظام تعلیم وتربیشت بر سه مفهوم خرده نظام های سند تحول بنیادین، تعلیم تربیت تمام ساحتی و چرخش های تحول آفرین در نظام تعلیم وتربیت تأکید دارد

حسینی خاطر نشان کرد: سند تعلیم و تربیت نباید تک ساحتی باشد تا منجر به جامعه تک ساحتی نشود یعنی تمام ساختارهای آموزش و پرورش طبق این سند باید مقوم و مشوق مدرسه باشند و البته چرخشهای تحول آفرینی در نظام مدرسه در این سند دیده شده است.

وی ادامه داد: طبق این سند مدرسه دیگر تنها مکان تعلیم و تربیت و معلم تنها تسهیل کننده تعلیم و تربیت و کتاب نیز تنها منبع یادگیری نیست و نگاه ما از کنکور زدگی و معلم محوری نجات می یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: برای ایجاد تحول ساختاری در نظام آموزش و پرورش باید شش خرده نظام اصلاح شود که عبارتند از رهبری و مدیریت، منابع انسانی، تأمین منابع مالی، درس ملی، پژوهش و ارزیابی و خرده نظام تجهیزات و فضا.

وی افزود: طبق این سند همه خرده نظام ها می بایست با هم‌تغییر یابد و اگر قرار بود تقدم و تاخری صورت بگیرد می بایست خرده نظام برنامه درس ملی در آخرین مرحله اصلاح شود اما  دولت قبل تنها خرده نظامی را که تغییر داد خرده نظام برنامه درس ملی بود.

 حسینی تصریح کرد: در خرده نظام رهبری و مدیریت، ارتقاء مدیریت در نظام تعلیم و تربیت به ویژه ارتقاء مدیریت آموزشگاهی به عنوان یک هدف اساسی و مهم مورد توجه قرار  گرفته است و مدیران  به عنوان رهبران آموزشی قلمداد می شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی مدارس را  دماسنج جامعه  دانست و افزود: میزان حرارت جامعه به حرارت مدارس بستگی دارد و بنابراین خیلی مهم است  که مدرسه را چه کسی مدیریت کند و چگونه آیا مدیریت کند و یا رهبری نماید.

 وی تصریح کرد:  یکی از مهمترین خرده نظام ها، خرده نظام منابع انسانی است که 64 درصد راهکارهای تحقق سند تحول بنیادین مبتنی بر تحول منابع انسانی است.

حسینی گفت: نظام تعلیم وتربیت برای ارتقاء خود سه نوع استانداردسازی منابع انسانی، فضا و تجهیزات و فرآیندها و فراگردهای نظام تعلیم و تربیت را باید ایجاد وکیفیت دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی یکی از محورهای عمده سند تحول بنیادین  را توجه به تعلیم و تربیت تمام ساحتی  دانست و گفت:. در این سند، تربیت در 6 ساحت علمی و فناوری، ساحت دینی، اخلاقی و اقتصادی، ساحت سلامت و تندرستی ، ساحت اجتماعی و سیاسی ، ساحت حرفه ای و اقتصادی و ساحت زیبایی شناختی و هنری دیده شده است.

وی افزود: در سند تحول بنیادین اصولا نظام تعلیم وتربیت از تعلیم و تربیت تک ساحتی و تک بعدی به شدت مسئولین و معلمان و مربیان را پرهیز می دهد زیرا تعلیم و تربیت تک سو نگرانه و تک ساحتی منجر به ترییت انسانهای تک سو ، تک ساحت می گردد و در نتیجه جامعه به سم جامعه تک ساحتی هدایت خواهد شد.

 حسینی در ادامه گفت:  یکی از عارضه های مهم نظام تعلیم و تربیت ، عدم تعلیم و تربیت متوازن و متعادل و تمام ساحتی است و بیشتر تعلیم و تربیت ما از آموزش زدگی، نمره گرایی، درس محوری، کنکورزدگی، حافظه محوری رنج می برد. در حالی که نظام تعلیم و تربیت باید همه ابعاد تعلیم وتربیت که در سند تحول بنیادین بر آن تأکید شده است مورد توجه قرار گیرد.

وی چرخش های تحول آفرین  از موضوعات مهم دیگر سند تحول بنیادین آموزش وپرورش دانست و افزود: بر اساس رویکرد چرخشهای تحول آفرین، نظام مدرسه و کلاس درس تنها جایی نیست که فقط و فقط موقعیت های یادگیری در آن محقق گردد بلکه در جامعه باید مستمراً موقعیت های یادگیری جدید ایجاد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: در سند تحول بنیادین کتاب تنها و فقط رسانه یادگیری نیست و معلم تنها عامل یادگیری محسوب نمی گردد. نظام یادهی – یادگیری باید دائما ازمنابع، موقعیت ها، ابزارها و شیوه های نوین برای یادهی- یادگیری بهره جوید.

حسینی با انتقاد از نظام 3-3-6 گفت: اجرای نظام 3-3-6 موجب بهم ریختگی نظام آموزش و پرورش شد و آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید با درایت و اجرای سیاست ساماندهی نیروی انسانی از این گسل گذشت.

 وی مدارس خاص از جمله تیزهوشان را از جهاتی دارای آفت  دانست و افزود: از آنجا که این مدارس محل تجمع امکانات و کانون توجه است وجود آنها سبب می شود دانش آموزانی که به توجه بیشتری نیاز دارند از بسیاری امکانات آموزشی محروم شوند و این از شاخصهای عدالت آموزشی به دور است.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه به بحث نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخت و گفت:: یکی از اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید در آموزش و پرورش ممانعت از ورود نیروی انسانی خارج از نظام آموزشی به داخل آن است.

حسینی ادامه داد: پیش از این نیروی انسانی که جذب آموزش و پرورش می شد خارج از روال دانشگاه فرهنگیان  بود اما این دولت مانع این کار شد و تنها مسیر ورود به آموزش و پرورش را دانشگاه فرهنگیان قرار داد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز