مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین:

گنبدخانه‌های تاریخی کلج ساماندهی و مرمت می‌شود

۱۳۹۶/۰۵/۱۴ - ۱۶:۲۵:۱۳
کد خبر: ۵۹۶۱۶۴
گنبدخانه‌های تاریخی کلج ساماندهی و مرمت می‌شود
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از ساماندهی و مرمت گنبدخانه‌ های تاریخی کلج واقع در طارک سفلی طی آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: گنبدخانه‌ های تاریخی روستای کلج در طارم سفلی به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ساماندهی و مرمت می‌شود.

حضرتی اذعان کرد: گنبدخانه‌ های سنگی روستای کلج درطارم سفلی موسوم به دو گنبدان در شمال غربی این روستا نزدیک باغات زیتون منطقه و به فاصله ۵متر از یکدیگر واقع شده‌ اند که بر اساس شواهد باستان شناختی از آثار ارزشمند مربوط به دوران اسلامی بوده و به لحاظ مکان قرارگیری و سبک معماری بنا واجد ارزش‌ های تاریخی فراوانی هستند.

وی با اشاره به آغاز مطالعات پیگردی و مراحل مرمتی این دو اثر ارزشمند تاریخی افزود: با توجه به واقع شدن گنبدخانه‌ های تاریخی روستای کلج در منطقه‌ ای باستانی و امکان وقوع هرگونه تخریب، تعرض و حفاری‌ های غیرمجاز از سوی ویران‌کنندگان بناهای تاریخی– فرهنگی در این منطقه، در مراحل اولیه ساماندهی این دو اثر آوار برداری و انجام مراحل پیگردی برای دستیابی به بقایای اثر و آبراهه‌ ها هم اکنون تحت نظارت مهندس مهران یعقوبی در حال انجام است و براساس مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته بنا مربوط به دوران اسلامی، سده های ۴ و ۵ هجری و به احتمال زیاد دارای کاربری‌ های آیینی بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در ادامه اظهار داشت: پس از انجام مطالعات پیگردی، عملیات اجرای ساماندهی و مرمت این دو اثر تاریخی شامل ساماندهی محوطه، استحکام بخشی و مرمت بدنه ‎های سنگی گنبد ها، اجرای اندود گچ روی بدنه‌ ها و بندکشی با اعتباری معادل ۵۰۰میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام خواهد شد.

بنای تاریخی دو گنبدان کلج در شهرستان قزوین، بخش طارم سفلی در شمال غربی روستای کلج قرار گرفته و درتاریخ ۸/۱۰/۱۳۹۰ با شماره ۳۰۷۲۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ اند.

این بناها در پلان چهار گوش و با مصالح سنگ، گچ نیم کوب و گل ساخته شده و دارای سردابه می‌ باشند.

 کاوش‌ های غیرمجاز بسیاری در این بناها انجام شده و پس از نبش کف سنگی هر دو بنا محتویات داخل قبور از بین رفته است.

تکه استخوان‌ ها و بخشی از یک جمجمه انسان نشان‌ دهنده کاربری سرداب برای تدفین است.

ارتفاع این بناها درحدود ۵/۳متر بوده و سطوح داخلی دیوارهای آنها همانند چهار طاقی های موجود در گورستان قدیمی کلج با اندود گل و گچ پوشیده و کنج ‎ها و زوایای داخلی با عناصر تزیینی گوشه سازی شده و بر دیوارهای جانبی از داخل بنا طاقچه‌ های کوچکی تعبیه گردیده است.

 دیوارها با سنگ‌ های تراش خورده چهارگوش و سقف نیز با استفاده از سنگ‌ های لاشه ساخته شده و از ملات گچ نیم کوب جهت چسباندن مصالح به خوبی بهره برده‌اند.

آثار کاوش‌ های غیرمجاز بی‌ شماری در دیوارها، سقف، کف، ورودی و پیرامون هر یک از گنبدها دیده می‌شود که سبب ویرانی بخش‌ هایی از بناها شده  و ورودی بناها به ارتفاع ۵/۱متر و پهنای ۵/۰متر بوده و ارتفاع کل بنا با احتساب سردابه زیرزمینی آن در حدود ۵متر است.

میراث فرهنگی2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز