رئیس انجمن دیابت ایران:

بیش از ۱۲ درصد از جمعیت بالغ کشور مبتلا به دیابت هستند

۱۳۹۶/۰۷/۲۱ - ۱۴:۳۴:۴۲
کد خبر: ۶۲۴۰۷۷
رئیس انجمن دیابت ایران گفت: بیش از 12 درصد از جمعیت بالغ کشور و بیش از 8 میلیون تن در این گروه مبتلا به دیابت هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، اسدالله رجب در اختتامیه اولین دوره همایش جامع دیابت، اظهار داشت: انجمن دیابت ایران بیش از 25 سال است که با هدف آموزش و کمک به کنترل دیابت در افراد مبتلا فعالیت می‌کند و معتقدم که ترس نادرست و اشتباهی نسبت به دیابت در کشور و افراد مبتلا وجود دارد، در حالیکه با رعایت اصول و توصیه‌های لازم می‌توانیم تا 50 درصد از عوارض ابتلا به دیابت بکاهیم.

وی افزود: شیوع دیابت به عوامل مختلفی نظیر تغذیه، تحرک، افزایش طول عمر و غیره بستگی دارد که زندگی شهرنشینی هم یکی از همین عوامل به حساب می‌آید.

رئیس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه در خاورمیانه و کشورهایی نظیر کشور ما زندگی شهرنشینی به‌شدت در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: دیابت در 4 نوع بوده که نوع 1 و 2 شایع‌ترین انواع دیابت محسوب می‌شود و دیابت نوع اول بیشتر در کودکان، نوجوانان و افراد زیر 30 سال شایع است که در این نوع از دیابت سلول‌های تولیدکننده انسولین یا به ندرت انسولین تولید می‌کند یا اینکه انسولین تولید نمی‌کند و افراد مبتلا به این نوع دیابت وابسته به تزریق انسولین می‌شوند.

رجب تصریح کرد: در دیابت نوع 2 که 90 درصد از دیابتی‌ها را شامل می‌شود ممکن است حتی انسولین تولید شود، اما یک نوع مقاومت نسبت به انسولین در بدن به وجود می‌آید که این مقاومت نسبت به انسولین ممکن است تحت تاثیر یکی از عوامل عدم تحرک، چاقی، چربی بالا، مصرف دخانیات و دیگر عوامل مرتبط به وجود آمده باشد و افراد مبتلا در شروع ابتلا می‌توانند با تحرک و تغذیه مناسب و توصیه شده، قند خون خود را کنترل کنند و اگر کنترل نشد از دارو استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دیابت نوع 3 دیابت دوران بارداری است، تاکید کرد: خانم‌های باردار در دوران حاملگی به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند و پس از این دوره نیز از آنجا که تا 20 سال بعد ممکن است تا 50 درصد به دیابت نوع 2 مبتلا شوند، باید تحت نظر پزشک باشند.

رئیس انجمن دیابت ایران ادامه داد: دیابت نوع 4 در واقع دیابت همراه یا به دنبال سایر بیماری‌ها است و حتی بر اثر مصرف برخی از داروها از جمله کورتون به‌وجود می‌آید و بیماران تالاسمی، مبتلایان به مشکلات کبدی و پانکراس از جمله افراد در معرض دیابت نوع 4 محسوب می‌شوند.

رجب در رابطه با آمار بیماران مبتلا به دیابت در ایران و جهان، گفت: در حال حاضر بیش از 415 میلیون نفر از افراد بزرگسال در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و در ایران هم که در منطقه خاورمیانه قرار دارد بیش از 12 درصد از جمعیت بالغ کشور و بیش از 8 میلیون تن در این گروه مبتلا به دیابت هستند.

وی با اشاره به راهکارهای اندیشیده شده، افزود: در حال حاضر راهکار انتخاب شده جامعه علمی جهان پیشگیری از شیوع و عوارض ناشی از دیابت است که جز با برقراری آموزش میسر نخواهد شد و در این رابطه رسانه‌ها نقشی کلیدی در امر اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه بر عهده دارند بی‌شک با ارائه آموزش‌های صحیح و مورد نیاز می‌توان از شیوع دیابت و بروز عوارض آن و در نتیجه هدر رفت هزینه‌های کلان جلوگیری کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز