مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان:

برگزاری چهار نمایشگاه متوالی کتاب در طول دولت تدبیر و امید/لزوم بازنگری در تعریف فرهنگ عمومی

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۱۱:۰۴:۴۰
کد خبر: ۶۳۳۸۲۱
برگزاری چهار نمایشگاه متوالی کتاب در طول دولت تدبیر و امید/لزوم بازنگری در تعریف فرهنگ عمومی
حجت الاسلام حمید رضا حنان گفت:متاسفانه فرهنگ عمومی در بسیاری موارد با فرهنگ عامه پسند ، مسائل فرهنگی و موضوعاتی اینچنینی خلط می شود که نیازمند بازنگری در تعریف است .

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛حجت الاسلام حنان در مراسم بزرگداشت روز فرهنگ عمومی اظهارداشت : فرهنگ عمومی از مهمترین مسائل امروز جامعه است که متاسفانه در بسیاری از موارد با موضوعات و مسائل فرهنگی ، فرهنگ عامه پسند و توده پسند و ... خلط می شود .

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در تعریف فرهنگ عمومی ، افزود : بنا بر تعریف معمول به آن بخش فرهنگ که در بین جامعه عمومیت و فراگیری دارد ، فرهنگ عمومی می گویند که این تعریف نیز دارای ابهام است چرا که میزان این فراگیری مشخص نبوده و دامنه ی آن نیز ناپیداست .

حنان  ارائه ی تعریف درست از فرهنگ عمومی را از مهمترین وظایف شورای فرهنگ عمومی دانست و یادآورشد : با یک تعریف درست است که می توان مصادیق فرهنگ عمومی را در جامعه شناسایی و رشد داد ، پس باید به این موضوع نگاه ویژه ای صورت پذیرد .

وی   کتاب و کتابخوانی را از مهمترین مصادیق فرهنگ عمومی دانست وتصریح کرد : رهبر معظم انقلاب می فرماید : « اقتدار هر کشوری به اقتدار علمی آن کشور است » و برای دست یابی به آن باید مسائل و مشکلات حوزه ی کتاب و کتاب خوانی را مرتفع سازیم ، چرا که رشد علمی بدون بهره گیری از کتاب به عنوان مهمترین حامل علم امکان پذیر نیست .

وی آزادی فکر و اندیشه را از مهمترین ابزار رشد علمی در هر جامعه دانست و افزود : در این خصوص هم رهبر معظم انقلاب بارها و بارها به موضوع برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در محافل علمی و دانشگاهی تاکید کردند که متاسفانه هنوز به صورت کامل اجرا نمی شود .

حنان درادامه  به گفته ای از ابوعلی سینا اشاره کرد وبیان کرد : این دانشمند بزرگ می گوید فکر و اندیشه باید در یک فضای طلق و آزاد و بدور از هرگونه مانع ، تعصب و وابستگی رشد و تعالی یابد و بنا بر همین تعاریف و بدور از شعار و ظاهر بینی می توانیم با زمینه سازی رشد فرهنگی به اقتدار علمی برسیم و همانگونه که مد نظر رهبری نظام است در سطح جهان حضور ، نفوذ و تاثیر گذاری داشته باشیم .

وی  به نگاه ویژه ی نظام مقدس جمهوری اسلامی به موضوع کتاب و کتابخوانی اشاره  و اظهار کرد : خوشبختانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی و به خصوص در دولت تدبیر و امید به موضوع کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از مهمترین مصادیق فرهنگ عمومی نگاه ویژه ای شده و در این راستا اقدامات بسیار خوبی در استان صورت گرفته که نمونه ی بارز آن برگزاری چهار نمایشگاه متوالی کتاب در طول دولت تدبیر و امید است آن هم در حالی که از ابتدای انقلاب تا قبل از آن تنها هفت نمایشگاه کتاب در استان برگزار شده بود .

 حنان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن ایام اربعین سید الشهدا(ع) گفت : نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از دو جریان  شکلی و فکری برخوردار است که جریان شکلی آن تشکیل حکومت اسلامی و پیاده کردن قوانین اسلامی در جامعه را شامل شده و جریان فکری آن نیز که از بستر دین مقدس و مبین اسلام سرچشمه می گیرد از دو منشاء مهم قرآن و اندیشه و تفکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشات گرفته است .

وی افزود : پس باید گفت که دفاع تمام قد از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یعنی دفاع از جریان شکلی و فکری این نظام که همان  اسلام ، قرآن و اندیشه ی اهل بیت (ع) است که هر کدام دارای حریم و حرم مختص به خود هستند .

حنان گفت : در کنار دفاع از حرم اهل بیت باید به موضوع دفاع از حریم آنها که همان اندیشه ، جایگاه و قداست ائمه اطهار است نیز توجه شود و اینگونه نباشد که فقط به شعار و شکل ظاهری تاکید شود .

وی تاکید کرد : جریان های تکفیری که امروز چهره ای خشن از اسلام را به تصویر کشیده اند در در بند ظواهر دین هستند بی آنکه محتوا و بن مایه ی دین مبین اسلام را مد نظر قرار دهند و این همان دلیلی است که در تعریف حریم اهل بیت دچار اشتباه شده و امروز در برابر مدافعال حرم اهل بیت عصمت و طهارت می ایستند ، چرا که مدافعین حرم با علم درست از حریم اهل بیت به دفاع از حرم می پردازند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز