احتمال افزایش بیماری های ویروسی آبزیان در فصل سرما و توصیه های دامپزشکی

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۱۴:۲۵:۵۱
کد خبر: ۶۳۷۳۱۵
احتمال افزایش بیماری های ویروسی آبزیان در فصل سرما و توصیه های دامپزشکی
مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، از تشدید اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای در مزارع پرورش ماهی این استان خبر داد.

دکتر علیرضا آریان مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار برنا در مشهد گفت: به منظور کنترل بیشتر بیماری های ویروسی ماهیان سردآبی از قبیل VHS و IHN ،اقدامات بهداشتی – قرنطینه ای به منظور کاهش تلفات و خسارت در مزارع آبزی پروری در سطح مزارع پرورش آبزیان در سطح استان تشدید می گردد.

وی به آبزی پروران توصیه کرد: آب مزارع بایستی به صورت غیر مستقیم و از طریق احداث چاهک در حاشیه رودخانه استفاده شده و ضدعفونی آب ورودی قبل از توزیع آب در استخرها و فعال کردن حوضچه ضد عفونی درب ورودی با مواد مناسب و قوی و اسقرار سیستم ضدعفونی مناسب برای افراد و خودرو ها در ورودی مزارع را مورد توجه جدی قرار دهند.

به گفته وی، ضدعفونی مستمر ابزار، وسایل و دست ها، عدم استفاده از ساچوک و ابزار مشترک با دیگر مزارع، محدود کردن رفت و آمد کارگرها در بین مزارع و جلوگیری از حضور افراد متفرقه در مزرعه از راه های دیگر برای پیشگیری از شیوع این بیمار هادر مزارع آبزیان است.

دکتر آریان افزود: استفاده از محرک های ایمنی، پروبیوتیک ها، مکمل های معدنی و ویتامین ها به منظور تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس های محیطی از طریق بهبود کیفیت غذا و کاهش تراکم و عدم دستکاری ماهی ها و استفاده از نمک و ضدعفونی تخم های در مراکز تفریخ با ترکیبات ضدعفونی کننده یددار به میزان ۱۰۰PPM و به مدت ۱۰ دقیقه و نصب کوره لاشه سوز در مزارع و دفن یا سوزاندن تلفات به صورت بهداشتی نیز ضروری است.

آریان گفت: پرورش دهندگان آبزیان استان موظف هستند هرگونه تلفات ماهیان پرورشی خود را به این شبکه های دامپزشکی شهرستان ها اطلاع دهند و همچنین از خرید تخم های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده های غذایی از مراکز غیرمجاز خودداری کنند و نسبت به ارتقای سلامت بهداشتی و اصلاح ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذی صلاح دامپزشکی اقدام نمایند.

وی برگزاری کلاس های آموزشی، توزیع بروشورهای آموزشی تهیه شده ، اطلاع رسانی از طریق پیامک و تعاونی ها و تشکل های آبزی پروری را از اقدامات در نظر گرفته شده برای اطلاع رسانی و آموزش مزرعه داران عنوان کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز