مدیرکل بهزیستی استان زنجان :

کودک‌آزاری از مهم‌ترین عوامل بروز اختلالات شخصیتی است

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۱۴:۰۲:۳۵
کد خبر: ۶۴۱۳۸۱
کودک‌آزاری از مهم‌ترین عوامل بروز اختلالات شخصیتی است
مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: کودک‌آزاری یکی از مهم‌ترین عوامل بروز اختلالات شخصیتی به شمار می‌رود.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ «محمد محمدی‌قیداری» با بیان این‌که آزارهای روانی و هیجانی از جمله تحقیر، سرزنش، ناسزاگویی و مقایسه با هم‌سالان، آثار تخریبی جبران‌ناپذیری بر شخصیت کودکان می‌گذارد، اظهار کرد: هر گونه بدرفتاری یا بی‌توجهی مکرر از جانب والدین و مربیان نسبت به کودک منتج به آسیب‌های عمیق جسمی و روانی می‌شود و متاسفانه هنوز هم افرادی یافت می‌شوند که این مسئله را نادیده می‌گیرند و زمینه را برای بروز انواع ناهنجاری در کودکان فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: آموزش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی و شناسایی اختلالات روانی در سنین کودکی و نوجوانی به منظور مداخله به هنگام، زمینه درمان و ارتقای شاخص سلامت روان در جامعه فراهم می‌شود، در واقع کودک‌آزاری در قانون اساسی جرم محسوب می‌شود و کسی حق ندارد در این زمینه جرمی مرتکب شود.

این مسئول افزود: فقدان بلوغ فکری در والدین، انتظارات غیرواقعی از فرزندان، انزوای اجتماعی، ناآگاهی والدین نسبت به مسائل تربیتی، اعتیاد به موادمخدر، تجارب تلخ دوران کودکی، بحران‌های خانواده و فقدان ارضای نیازهای عاطفی والدین از مهم‌ترین علل کودک‌آزاری در والدین به شمار می‌روند.

وی با بیان این‌که میزان تحصیلات والدین و بالا بودن سواد اجتماعی یکی از مهم‌ترین عوامل در کاهش کودک‌آزاری است، تصریح کرد: والدین باید مهارت‌های زندگی را بیاموزند و هرگز زمینه را برای بروز طلاق عاطفی فراهم نکنند؛ چراکه روی عواطف کودک تاثیر سوء می‌گذارد. این در حالی است که متاسفانه سابقه محکومیت و سوء پیشینه در خانواده و سابقه جدایی نیز یکی از مهم‌ترین علل کودک آزاری محسوب می‌شود.

محمدی‌قیداری همچنین با اشاره به این‌که کودک‌آزاری همه آزارهای جسمی، روحی، کلامی، عاطفی و جنسی را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: بهزیستی به عنوان یک نهاد تخصصی، در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قدم بر می‌دارد و نقش پررنگی در توانمندسازی افراد در معرض آسیب و بازگشت آنان به زندگی سالم ایفا می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان این‌که یکی از گروه‌های هدف برنامه اورژانس اجتماعی، کودکان آزاردیده هستند، تصریح کرد: در صورت دریافت گزارشی از کودک‌آزاری، تیم سیار اورژانس اجتماعی 123 در اسرع وقت به محل اعزام شده و به بررسی شرایط می‌پردازد و در صورتی که کودک‌آزاری محرز شود، والدین به مرکز مداخله در بحران ارجاع می‌شوند. همچنین اگر حضور کودک در خانواده زمینه را برای آسیب بیشتر فراهم کند، کارشناسان خط 123 با هماهنگی نیروی انتظامی مداخله کرد و طی مراحل قانونی، کودک آسیب‌دیده را به بهزیستی تحویل می‌دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز