تولید ۱۸۰کیلوگرم محصول زعفران از مزارع شهرستان ابرکوه

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۱۵:۳۷:۱۷
کد خبر: ۶۴۳۱۱۸
تولید ۱۸۰کیلوگرم محصول زعفران از مزارع شهرستان ابرکوه
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با پایان فصل برداشت محصول زغفران از 50 هکتار مزارع این شهرستان در سال زراعی 97 - 96 مقدار 180 کیلوگرم محصول برداشت شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ مهدی غیب الهی با بیان اینکه متوسط عملکرد در هر هکتار 2 تا 6کیلوگرم محصول خشک است، گفت : امسال برای توسعه کشت این گیاه به خاطر کم آبخواه بودن آن ، 15هکتار به سطح زیرکشت نسبت به سال قبل افزوده شد.

وی یادآور شد: توسعه کشت زعفران به عنوان محصول کم آبخواه و دارای ارزش افزوده بهترین محصول در شرایط بحران کم آبی و تداوم 2دهه پدیده خشکسالی در این منطقه است.

وی افزود: تغذیه مناسب ، آب دهی به موقع و عاری بودن اراضی از آفات و بیماری های این محصول علت افزایش تولید است.

این مسئول اضافه کرد: بیشترین سطح زیرکشت زعفران ابرکوه مربوط به دهستان فراغه از توابع بخش مرکزی ابرکوه و همچنین بخش بهمن است.

غیب الهی بیان کرد: بیش از 200 نفر از کشاورزان منطقه به کشت زعفران فعالیت دارند و به خاطر ارزش افزوده این محصول و کم آبخواه بودن آن کشاورزان برای توسعه آن عزم جدی دارند.

به گزارش ایرنا، این مسئول یادآورشد: با توجه به کم آبخواه بودن ، هزینه های پایین پرورش و نگهداری و بالا بودن قیمت این محصول در بازار زمینه اشتغال و درآمد مناسبی برای تولیدکنندگان دارد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه، توسعه کشت محصول زعفران به عنوان محصول کم آبخواه و دارای ارزش افزوده بهترین محصول در شرایط بحرانی و خشکسالی در این شهرستان است.

غیب الهی با بیان اینکه برداشت محصول زعفران با توجه به شرایط آب و هوایی از آبان ماه آغاز و تا آذر ماه ادامه دارد ، افزود: تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آبخواه نظیر زعفران بهترین راهکار مناسب در این شهرستان است.

وی یادآورشد: کاهش چربی کلسترول ، تنظیم فشار خون ، افزایش نشاط و شادابی از جمله مزایای استفاده از زعفران است.

وی با بیان اینکه از اوایل سال 1382کاشت این محصول در ابرکوه آغاز شد، تاکید کرد: تلاش شد، کشاورزان با علم و آگاهی روز به توسعه این محصول در منطقه به پردازند.

غیب الهی به نبود بسته بندی مکانیزه محصول زعفران در ابرکوه اشاره کرد و ادامه داد: کشاورزان با توجه به آموزش های لازم که در این زمینه فراگرفته اند، محصول را در کارگاه خانگی فراوری و بسته بندی می کنند و علاوه بر فروش در بازار این شهرستان به بازار شهرستان های استان های فارس و یزد نیز عرضه می کنند.

بیش از 6 هزار خانوار بهره بردار در 15 هزار هکتار از اراضی به کشت محصولات زراعی و باغی در زمینه تولید محصولات کشاورزی فعالیت دارند.

مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز