رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی خبر داد :

پیش‌بینی برداشت بالغ بر۱۶هزارتن پنبه از مزارع استان

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۱۴:۲۵:۰۶
کد خبر: ۶۴۵۳۳۲
پیش‌بینی برداشت بالغ بر۱۶هزارتن پنبه از مزارع استان
خراسان‌جنوبی در زمینه کشت پنبه رتبه چهارم کشور را دارد و پنبه تولیدی در استان جزو با کیفیت‌ترین پنبه‌های تولیدی کشور است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، پنبه به‌علت مبادلات وسیع تجاری «طلای سفید» نام گرفته و از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است. این گیاه در تولید نخ و پارچه کاربرد زیادی دارد.

پنبه امروزه پرکاربردترین الیاف به کار رفته در صنعت پوشاک است که خراسان‌جنوبی با توجه به اینکه در زمینه کشت پنبه رتبه چهارم کشور را دارد، پنبه تولیدی در استان جزو با کیفیت‌ترین پنبه‌های تولیدی کشور است و افراد زیادی در استان برای تولید این محصول با کیفیت تلاش می‌کنند، افرادی که با وجود مشکلات فراوان اما همچنان سعی و تلاش خود را برای ادامه روند تولید پنبه در استان به کار می‌گیرند .

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ هاشم ولی‌پورمطلق، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر امسال سطح زیرکشت محصول پنبه 7700 هکتار است.

وی با بیان اینکه برداشت پنبه در سال گذشته به میزان 15هزارو 230 تن با ارزش ریالی بالغ بر 33.5 میلیارد تومان بوده، افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود بالغ بر16هزارتن پنبه از مزارع استان برداشت شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی، از فعالیت 2978 نفر در زمینه کشت پنبه در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان بشرویه دارای بیشترین سطح کاشت است میزان برداشت در این شهرستان بیشتر است.

ولی‌پورمطلق در خصوص مشکلات پنبه‌کاران در سطح استان نیز تصریح کرد: اختصاص اراضی نامناسب با حاصلخیزی پایین به کشت این محصول، بالا بودن هزینه تولید و مشکلات مربوط به کمبود نیروی کارگری به‌ویژه در فصل برداشت، عدم وجود کارخانه دلینته بذر در استان و موانع و مشکلات مربوط به انتقال بذور به خراسان‌رضوی و افزایش هزینه‌های مربوطه از جمله مشکلات کشت پنبه در استان است.

وی ادامه داد: کاهش قیمت پنبه با توجه به حجم بالای واردات در زمان برداشت پنبه و کاهش تعرفه واردات، استمرار پدیده خشکسالی و متعاقب آن حجمی شدن چاه‌های کشاورزی و کاهش سطح کشت، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی، موانع مربوط به اجرای آبیاری میکرو به دلیل مشکلات مربوط به کیفیت آب و خاک و بالا بودن هزینه کاشت نشایی به دلیل نبودن دستگاه‌های کاشت نشایی از دیگر مشکلات کشت پنبه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: تولید بذور اصلاح شده زودرس، پرداخت یارانه بذر به بذور تولیدی و توزیعی در استان، ترویج و توسعه کشت نشایی و اجرای طرح‌های نوین آبیاری از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی در راستای حمایت از پنبه‌کاران است.

ولی‌پورمطلق با بیان اینکه درصورت عدم خرید توافقی، سازمان تعاون روستایی نسبت به خریدتضمینی اقدام می‌کند، افزود: خراسان‌جنوبی در زمینه کشت پنبه رتبه چهارم کشور را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 2612  هکتار به صورت مکانیزه کشت و حدود 500 هکتار به صورت مکانیزه برداشت می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز