سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان:

هیچ نگرانی در زمینه رسوب‌گذاری مخزن سد وجود ندارد

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۱۴:۱۹:۱۳
کد خبر: ۶۴۸۵۷۷
هیچ نگرانی در زمینه رسوب‌گذاری مخزن سد وجود ندارد
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا درباره فاجعه پرشدن مخزن سد اکباتان با رسوبات، گفت: در حال حاضر سد بهره‌برداری استانداردی دارد و هر سال که سد سرریز شود، دریچه‌ها باز شده و رسوبات پشت سد نیز خارج می‌شود بنابراین نگرانی در زمینه پر شدن سد وجود نخواهد داشت ضمن اینکه رسوب امری طبیعی است و در همه سدها رخ می‌دهد.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ منصور ستوده گفت : سد اکباتان از سال 42 به بهره‌ ‎ برداری رسیده و تا سال 78 با ظرفیت 5 میلیون مترمکعب و قابلیت تنظیم تا 8 میلیون مترمکعب میزان رسوبات جمع‌آوری شده در پشت سد 2 میلیون مترمکعب بوده است به طوریکه در زمان ساخت سد میزان ورود رسوبات نیز پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: در سال 78 بخش عمده‌ای از رسوبات سد اکباتان خارج و به علت افزایش جمعیت همدان افزایش ارتفاع سد مطرح شد و ظرفیت این سد از 5 میلیون مترمکعب به 40 میلیون مترمکعب رسید و تراز آبگیری سد تغییر کرد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه به علت برداشت غیرمجاز از معادن سیلیس در بالادست سد اکباتان این نگرانی به وجود آمد که بارندگی باعث شست‌وشوی رسوبات به داخل سد شود، گفت: خوشبختانه دادستان در این زمینه به خوبی ورود کرد و در چند جلسه موضوع پیگیری و قرار شد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان موضوع را ساماندهی کند تا از تخریب و ورود رسوب به سد جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه کشور ایران در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، اظهار کرد: 70 درصد بارش‌ها و نزولات جوی تبخیر می‌شود و در استان همدان نیز از 6 میلیارد نزولات جوی 70 درصد تبخیر صورت می‌گیرد که البته این چرخه طبیعت و امری طبیعی است.

ستوده با اشاره به وضعیت سدهای در حال بهره‌برداری استان، تصریح کرد: سد اکباتان در حال حاضر 12 میلیون مترمکعب، سد کلان ملایر 38 میلیون مترمکعب و سد سرابی نیز 6 میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند.

وی با بیان اینکه آب خوبی در پشت سدهای استان ذخیره شده است، افزود: در سد سرابی با وجود اینکه تصفیه‌خانه در حال احداث است، یک پکیج موقت برای فاضلاب درنظر گرفته شده و امیدواریم با بارش‌های اتفاق افتاده آب خوبی وارد سدها شود.

ستوده با تأکید بر اینکه میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی 90 درصد است، یادآور شد: آب در 3 بخش عمده کشاورزی، صنعت و شرب مصرف می‌شود و اینکه می‌گویند 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود صحت دارد چرا که با وجود میزان منابع آب تجدیدپذیر، تعداد مصرف‌کنندگان و وسایل اندازه‌گیری میزان مصرف مشخص است.

وی با اشاره به نصب ادوات اندازه‌گیری در چاه‌های کشاورزی، بیان کرد: 3600 کنتور در چاه‌ها نصب شده که میزان مصرف آب مشخص می‌شود و از طرفی در آب‌های سطحی و سدها نیز میزان اختصاص آب به بخش کشاورزی مشخص است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: اینکه مسئولان بخش کشاورزی می‌گویند میزان مصرف آب بخش کشاورزی از 90 درصد کمتر است به این علت است که به میزان مصارف آب بخش غیرمجاز کشاورزی اشاره نمی‌کنند.

وی با اشاره به نصب 2500 کنتور هوشمند آب و برق در بخش کشاورزی، اظهار کرد: در حال حاضر بر روی چاه‌ها و انهار سنتی و نیمه مدرن ادوات اندازه‌گیری نصب می‌شود تا میزان آبی که به بخش کشاورزی داده می‌شود، مشخص شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه دو دسته چاه غیرمجاز در مزارع وجود دارد،  تصریح کرد: چاه‌های فاقد پروانه که قبل از سال 85 حفاری شدند که تعداد این چاه‌ها در استان همدان 2345 حلقه بوده و قرار است برای مصارف گلخانه، باغداری و دامداری ساماندهی و پروانه داده شود.

وی ادامه داد: دومین دسته از چاه‌های غیرمجاز، چاه‌هایی هستند که بعد از سال 85 حفاری شدند و تعداد این چاه‌ها در استان همدان 4000 حلقه است که ظرف 3 سال گذشته 2400 حلقه از این چاه‌ها مسدود شده است.

ستوده درباره شفافیت اطلاعات در شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز یادآور شد: در حوزه آب مباحث محرمانه‌ای نداریم و سیاست ما این است که در چارچوب قوانین و مقررات اطلاعات را شفاف‌سازی کنیم و باید این اتفاق بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه آمار و اطلاعات درست مبنای تصمیم‌ ‎ گیری است، بیان کرد: بسیاری از آمار و اطلاعات بخش آب با سال آبی است و نمی‌توان در اواسط سال آماری ارائه داد چرا که صحیح نیست.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: خوشبختانه میزان بارش‌ها 24 درصد نسبت به سال گذشته و 70 درصد نسبت به میانگین رشد داشته است و درحال حاضر وضعیت بهتر شده و امیدواریم بارندگی‌ها در 3 ماه پایانی سال به صورت برف ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی 97ـ96 تا کنون 40 میلیمتر بارش برف و باران در سطح استان رخ داده است، ادامه داد: در محدوده مطالعاتی همدان- بهار ایستگاه سد اکباتان 33 میلیمتر بارندگی رخ داده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 39 میلیمتر بوده است که 17 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی میزان بارندگی در ایستگاه وسج محدوده مطالعاتی نهاوند در سال گذشته را 36 میلیمتر اعلام کرد و گفت: امسال در این ایستگاه 54 میلیمتر بارندگی گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 34 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ستوده بیان کرد: میزان بارش در ایستگاه وراینه محدوده مطالعاتی نهاوند 60 میلیمتر بوده که نسبت به بارش 120 میلیمتر در مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی 96 تا کنون در ایستگاه آق‌کهریز همدان- بهار 42 میلیمتر بارندگی رخ داده است، افزود: میزان بارندگی سال گذشته در این ایستگاه 28 میلیمتر بوده که مقایسه این دو عدد افزایش 34 درصدی بارندگی در این منطقه را نشان می‌دهد.

ستوده با اعلام اینکه ایستگاه قهاوند در محدوده مطالعاتی رزن- قهاوند 23 میلیمتر بارندگی داشته است، گفت: میزان بارندگی ثبت شده در این ایستگاه در مدت مشابه سال گذشته 22 میلیمتر بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در ایستگاه خمیگان محدوده مطالعاتی رزن- قهاوند 30 میلیمتر بارندگی داشتیم، تصریح کرد: میزان بارندگی امسال در این ایستگاه برابر 33 میلیمتر بوده که نشان‌دهنده کاهش 9 درصدی بارندگی منطقه دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه میزان بارش سال آبی گذشته در همدان بی‌نظیر بوده و در 20 سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است، گفت: به طور متوسط سالانه 6 میلیارد و 388 میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است اما با تبخیر 70 درصدی این نزولات مواجه هستیم.

وی حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر را 2 میلیارد و 680 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدیدپذیر یک میلیارد و 948 میلیون مترمکعب و سهم آب‌های سطحی 740 میلیون مترمکعب است.

ستوده با اشاره به اینکه همدان از ذخایر آبی مناسبی برخوردار است اما باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: تلاش بر این است تا برای پاییز امسال ذخیره مناسبی را در سدهای استان همدان نگه‌داشت تا دچار مشکل نشویم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز