رئیس حفاظت محیط زیست دامغان خبر داد:

ثبت تصاویر ۵ قلاده پلنگ ایرانی در سفید کوه

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۱۴:۴۶:۴۶
کد خبر: ۶۵۴۲۴۰
ثبت تصاویر ۵ قلاده پلنگ ایرانی در سفید کوه
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان از ثبت تصاویر 5 قلاده پلنگ ایرانی در منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک دامغان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ فرامرز اسفندیاری گفت : این تصویربرداری‌ها هفته گذشته در سفید کوه آرسک که از زیستگاه های مهم استان محسوب می‌شود انجام شده است.

وی ادامه داد: با نصب دو دستگاه دوربین تله ای در دو نقطه نزدیک به هم در محل تنگه آکسی و نعنایی منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک که از مهمترین زیستگاههای پلنگ ایرانی است طی یک هفته گذشته موفق به ثبت تصاویر و فیلم های زیبایی از این پنج قلاده پلنگ شدیم.

اسفندیاری با اشاره به چگونگی زیست پلنگ در زیستگاه و قلمرو خود، افزود: کمتر اتفاق می افتد در نقطه ای از ایران در یک محدوده جغرافیایی پنج قلاده پلنگ مشاهده شود و این نشانه دهنده غنای منطقه به لحاظ طعمه و همچنین جمعیت علفخواران، سلامت زیستگاه و وجود امنیت و حفاظت این منطقه است.

اسفندیاری بیان کرد: این موفقیت مرهون کنترل و پایش مستمر و شبانه روزی محیط بانان سختکوش در منطقه است که با وجدان، عشق و علاقه و احساس مسئولیت می کوشند تا انفال الهی حفاظت شوند .

وی خاطرنشان کرد: تعامل، آموزش و فرهنگ سازی جوامع بومی و محلی، مشارکت دادن سایر اقشار مختلف جامعه و از جمله: دامداران، کوهنوردان، معدن کاران و دوستی مردم با طبیعت و محیط زیست و احیاء چاه ها و چشمه ها در زیستگاه حیات وحش تأثیر به سزایی در امر حفاظت و ازدیاد جمعیت وحوش دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان با اشاره به اینکه رفتار پلنگ ها در تصاویر و فیلم به خوبی مشخص است تصریح کرد: پلنگ‌ها مثل اکثر گربه‌سانان دیگر زندگی انفرادی دارند و فقط در فصل جفتگیری کنار هم هستند. آنها قلمرویی را برای خود مشخص کرده و به شدت برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: پلنگ ها به صورت انفرادی زندگی می‌کنند و در مناطقی که احساس آرامش داشته باشد، روز و شب در حال فعالیت هستند؛ ولی در جاهایی که احساس خطر کنند شب‌ها آن هم با احتیاط ظاهر می‌شوند پلنگ‌ها معمولاً قلمرو خود را به وسیله ادرار مشخص می‌کنند و مهم ترین نکته این تصاویر مشاهده پلنگ طی چند مرحله در طول روز است که موید آرامش و امنیت بالا در این زیستگاه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز