در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی استان لرستان ، مطرح شد؛

لزوم توسعه کشت زعفران درلرستان/نقش طلای سرخ در رونق وثروت اقتصاد روستایی استان

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۱۲:۱۳:۲۸
کد خبر: ۶۶۲۷۱۸
لزوم توسعه کشت زعفران درلرستان/نقش طلای سرخ در رونق وثروت اقتصاد روستایی استان
توسعه مزارع زعفران در سرتاسر استان لرستان در کنار ظرفیت اقتصادی این محصول می تواند رنگی زیبا به کشتزارها وکشاورزی دیگر شهرهای استان داده وچهره لرستان را نیز زیباترکند.

خبرگزاری برنالرستان –گروه اقتصادی: تنوع آب وهوایی وشرایط اقلیمی استان لرستان  ایجاب می کند در حوزه کشاورزی  نسبت به کشت محصولات گوناگون ولی منطبق با آمایش سرزمینی این استان اقدامات جدی وکارشناسی صورت گیرد.

از طرفی دیگر تاکید برخی از مسئولان والبته  متخصصین حوزه آب وکشاورزی  برتغییر الگوی کشت در این استان  نتیجه  نگرانی عمده  وهشداری  است که برطبق آن اخیرا منابع آبی این سرزمین  به واسطه کشت برخی از محصولات آبدوست، به سمت بحران کشیده شده است.

ازیادنبریم همین دوسال قبل افزایش کشت برنج درکرانه رودخانه کشکان منجر به خشکیدگی این رودخانه کهن در پایین دست آن یعنی منطقه پلدختر شد؛ آنچنانکه خشم کشاورزان این منطقه گرمسیری را برانگیخت وازآن پس اضطراب سنگینی را بروجود کشاورزان این شهرستان جنوبی لرستان  در احتمال خشکیدگی دوباره شریان حیات اقتصادی مردم این ناحیه  مستولی  کرده است ؛چالشی که علت آن الگوی کشت برنج به عنوان محصولی آب دوست در بالادست ازجمله بخش ویسیان بود هرچندتوسعه کشتهای آب دوست  همچون  برنج درپایین دست رودخانه کشکان این نقطه گرمسیری لرستان رانیز دربرگرفته ومنابع آبی این ناحیه را نیز تهدید می کند ؛لذا می طلبد نسبت به تغییر الگوی کشت دراین استان به وسیله معرفی کشت هایی با نیاز آبی کم ولی پررونق وموثر بر اقتصادروستایی استان گامهای  محکمتری برداشته شود.

* تاثیر طلای سرخ در بهبودورونق  اقتصادروستایی استان

در این راستا تشویق کشاورزان و مزرعه داران لرستانی در تغییر الگوی کشت وتوسعه محصولاتی که نه تنها درخصوص بحث بحران آب چالش برانگیز نیستند بلکه وابسته کردن اراضی  آنان  به محصولاتی منطبق با آمایش سرزمینی آب وخاک این استان می تواند در بعد توسعه اقتصاد روستایی ورونق دهکده ها واشتغال زایی مردم تاثیرسریع ، بهینه و پایداری برزندگی آنها نیزبگذارد.

 

Image result for ‫کشت زعفران لرستان‬‎

متاسفانه توسعه وکشت برخی از محصولات در مناطقی از استان  علاوه  بر اینکه هستی منابع آبی را به خطر انداخته حتی نتوانسته است باعث رونق اقتصاد  این روستاها واشتغالزایی بادوامی برای مردم این مناطق شودو همچنین تاثیرمنفی ومخربی نیز برحوزه محیط زیست  این نواحی گذاشته است حال آن که توسعه کشت محصولاتی همچون زعفران وتشویق کشاورزان لرستانی به کشت این محصول می تواند علاوه بررشد اقتصادی وتاثیری مثبت وبرکت بخش بر رونق وثروت مردم استان  بر بعد زیبایی شناسی زیست محیطی ودرجهت حفاظت از عرصه های طبیعی ،منابع آبی ومحیط زیست  این مناطق نیز موثرباشد.

*افق استاندارلرستان برای توسعه کشت زعفران دراستان

اگر آنگونه که مسئولان لرستان در روز یکشنبه 24 دی ماه  در جلسه  کارگروه اقتصاد مقاومتی استان برلزوم توسعه کشت زعفران در استان تاکید کرده اندکشت این محصول در سطح وسیعی از اراضی استان توسعه  یابد ؛ بدون شک شاهد رونق وثروت نواحی مستعد کشت طلای سرخ در سرزمین زرخیز لرستان  وتاثیر آن بر ارتقای اقتصاد استان  آن هم در سایه اشتغالزایی وتوسعه ایی  خلاق خواهیم بود.

استاندار لرستان  دراین جلسه درخصوص کشت محصولاتی همچون زعفران در لرستان ،این استان رامستعد کشت زعفران دانست و گفت: کشت زعفران  شرایط مطلوبی برای تولید در استان دارد.

به گفته سید موسی خادمی  باید تا افق ۱۴۰۰ میزان ۳ هزار و ۱۳۲ هکتار در استان به این کشت اختصاص یابد و سال آینده هم ۹۴۴ هکتار کشت شود.

 

استاندارلرستان تاکید کرد: در تلاش هستیم سطح کشت این محصول را از حدود 218 هکتار به بالای 3 هزار هکتار برسانیم لذا برای سال آینده در راستای برنامه طراحی شده حدود 700 هکتار به اراضی سطح زیر کشت زعفران افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: زعفران از لحاظ درآمد اقتصادی، صادرات و مصرف آب کم می‌تواند یک محصول جایگزین خیلی خوب سایر تولیدات فعلی در استان باشد.

مسلما افقی که استاندار لرستان پیش چشم جامعه کشاورزی استان  گذاشته است جذابیت اقتصادی بالایی دارد واختصاص  این میزان از اراضی استان به کشت طلای سرخ تاثیری مثبت بر اقتصاد استان خصوصا بعد اقتصادروستایی استان خواهد گذاشت  لذا می طلبد با تلاشی مضاعف و نگاهی فنی این ایده را عملی کردوبررونق اقتصادی واشتغالزایی استان با این میزان  از بیکاری  افزود.

*عبدالرضا بازدار: 2 درصد تولید زعفران کشورمربوط به لرستان است

البته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در این جلسه حدود 2 درصد تولید زعفران کشور را مربوط به لرستان دانست که در این میان  بیشترین سطح زیر  کشت  این محصول  نیز متعلق به خرم آباد است.

 

به گفته "عبدالرضا بازدار" باتوجه به  برنامه 7ساله  وبراساس آن  باید 4 هزار هکتار از اراضی استان  به کشت زعفران اختصاص یابدکه این میزان از سطح زیرکشت زعفران در استان می تواند تاثیرنیرومندی  بر رشد اقتصاد روستایی وکاهش نرخ بیکاری  داشته باشد.

بازدار زعفران لرستان را از لحاظ شاخص طعم ورنگ وعطر وبو نسبت به زعفران خراسان برتر دانسته است که باتوجه به این دیدگاه ضرورت دارد کشت طلای سرخ در سرتاسر استان لرستان ودیگر نواحی این استان نیزدر دستور کار قرارگرفته و توسعه پیدا کند.

*لزوم تشویق کشاورزان لرستانی به کشت زعفران

به هر روی استعداد کشاورزی لرستان وظرفیت های اقتصادی محصولات مختلفی مانند زعفران  هنوز ناشناخته است ولی در منظری تاریخی  می توان  احتمال داد که کشت زعفران در لرستان دارای سابقه  باشدوبانگرشی میدانی نیز می شود فهمیدکشاورزان لرستانی در برخی از مناطق روستایی دیگر شهرستانهای استان قبلا یا درحال حاضر نیز به صورتی پراکنده  زعفران کشت کرده اند ولی اینک که دو درصد ازسطح زیر کشت استان به کشت محصولی چون زعفران آن هم بیشتر در خرم آباد  اختصاص دارد  واز لحاظ کیفیت نیززعفران لرستان  جنبه ممتازی نسبت به برندهای ملی از خودنشان می دهد لازم است که  مسئولان  استانی وشهرستانی  با نگاه  کارشناسی وفنی در راستای کشت گسترده ایی از این  محصول گنجواره اقداماتی جدی وپایدار به کاربرده وبرنامه هادر حد حرف ومصوبات متوقف نشود.

به بیانی دیگراگرچه علاوه بر خرم آباد  در برخی از مناطق استان اراضی نیز به کشت زعفران اختصاص یافته وزعفران لرستانی نیز ظاهرا جایگاه خود را در بازارهای کشور پیداکرده است ولی توسعه  مزارع زعفران  در سرتاسر استان در کنار ظرفیت اقتصادی این محصول می تواند رنگی زیبا به کشتزارها وکشاورزی دیگر شهرهای استان داده  وچهره لرستان را نیز زیباترکند.

 

گزارش : جودکی نژاد

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز