وارد شدن خسارت ۶۷۵ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی آذربایجان غربی

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۱۴:۵۵:۱۷
کد خبر: ۶۶۴۱۲۶
وارد شدن خسارت ۶۷۵ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی آذربایجان غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۶۷۵ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان ناشی از حوادث غیر مترقبه وارد شده است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده در پنجمین جلسه کارگروه تخصصی خشکسالی و سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان با بیان این مطلب اظهار کرد: از 50 نوع بلای طبیعی شناخته شده در سطح جهان، 43 بلای طبیعی درسطح استان رخ می دهد که همه ساله از این طریق خسارات قابل توجهی به بخش کشاورزی استان وارد می شود. 
کریم زاده ادامه داد: دراین راستا مشارکت بهره برداران بخش کشاورزی ، آموزش و آگاه سازی کشاورزان درجهت مقابله و نیز کاهش حجم خسارات وارده به این بخش ضروری است .
وی عدم تخصیص به موقع منابع مالی و اعتباری از طرف دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای جبران بخشی از خسارت وارده به کشاورزان را یکی از چالش های مهم موجود بر سر راه توسعه فرهنگ صنعت بیمه کشاورزی در استان عنوان کرد و افزود: افزایش آگاهی کشاورزان و فرهنگ سازی برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی ، توسعه کشتهای گلخانه ای و نصب سامانه های ضد تگرگ و سرمازدگی در باغات استان و استفاده از ارقام دیررس، زود بازده و مقاوم به سرما را برای کاهش تاثیرات مخاطرات طبیعی در بخش کشاورزی استان را مهم ارزیابی کرد.
کریم زاده تصریح کرد: استفاده از تجربیات و اطلاعات فنی و علمی مربوط به بخش کشاورزی و توسعه کشاورزی دانش بنیان برای کاهش میزان خسارات سالیانه متوجه بخش کشاورزی استان از برنامه ها و اولویتهای کاری سازمان جهاد کشاورزی دراین راستا است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیشگیری و مدیریت بحران قبل از وقوع حوادث غیر مترقبه نقش انکار ناپذیری در کاهش میزان خسارت وارده دارد. در این راستا در نظر داریم در صورت تامین اعتبار17 دستگاه سامانه ضد سرمازدگی خریداری و در سطح استان نصب و راه اندازی کنیم .
کریم زاده بیان کرد : از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی نیز برای متقاضیان نصب و راه اندازی سامانه های هوشمند ضد تگرگ و سرمازدگی در باغات استان نیز تسهیلات بانکی پرداخت و حمایت می شود .
وی با اشاره به تخصیص 100 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای خسارت دیدگان ناشی از وقوع سیل در فروردین ماه سال جاری در سطح استان تاکید کرد : این تسهیلات با کارمزد 10 درصد و بازه زمانی پرداخت 10 ساله به خسارت دیدگان ناشی از سیل در چند شهرستان استان پرداخت شده است. 
در ادامه پرویز امجدی رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان نیز به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص ترویج فرهنگ بیمه کشاورزی و کاهش مخاطرات طبیعی درطی سالهای اخیردر استان پرداخت و افزود: با تهیه طرح خطر پذیری سرمازدگی برای محصولات کشاورزی می‌توانیم در مقابل تهدیدات و مخاطرات طبیعی آمادگی بیشتری داشته باشیم.
امجدی ادامه داد: پیش بینی و هشدار، پیشگیری و بازتوانی سه مولفه مهم در مقوله مدیریت بحران ناشی از سرمازدگی وتگرگ در باغات و گلخانه های استان به شمار می رود.
وی ادامه داد: ایجاد سامانه پایش، هشدار و پهنه بندی ریسک سرمازدگی ، تولید ارقام مقاوم به سرما، رعایت الگوی کشت، اصلاح شیوه های آبیاری، فناوری های نوین در بحران سرمازدگی و بیمه محصولات کشاورزی ، ارزیابی و جبران خسارت و خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله راهکارهای لازم در جهت پیشگیری و مدیریت بحران ناشی از سرمازدگی وتگرگ در باغات و گلخانه های استان است .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز