رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان مرکزی:

بودجه ۹۷ شفاف‌ترین لایحه بودجه دولت های ایران است

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۱۲:۵۶:۰۲
کد خبر: ۶۶۶۲۳۵
بودجه ۹۷ شفاف‌ترین لایحه بودجه دولت های ایران است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: 40 درصد از اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به استان تخصیص یافت

 به گزارش برنا از اراک ، رقیه یادگاری در نشست مطبوعاتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی و تبیین لایجه بودجه 97 عنوان کرد: لایحه بودجه 97 شفاف‌ترین لایحه است که به واسطه شفافیت در محافل مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه توجه به شرایط و مشکلات کشور یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه 97 است، افزود: حذف فقر مطلق و ایجاد عدالت در ارتباطات و تبصره‌های مختلف، اصلاح ساختاری بودجه و پایه‌های شفافیت و قابل ارزیابی از شاخصه‌های لایحه محسوب می‌شود.

یادگاری تصریح کرد: دولت در جمع‌بندی و اصلاح ساختار بودجه اولویت‌هایی همچون چالش‌های موجود در حوزه محیط زیست، آب، منابع پایه، حمل و نقل ریلی، بافت فرسوده شهر و روستا و توسعه گردشگری را مورد توجه قرار داده است.

وی یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه 97 را توجه به تولید اشتغال به عنوان یکی از دغدغه‌های جامعه دانست و گفت: دولت در بودجه 97 موظف به تولید 980 هزار فرصت شغلی است که از طریق استمرار برنامه اشتغال فراگیر در روستاها و مناطق عشایری ایجاد خواهد شد.

وی افزود: با حذف یارانه افراد متمول جامعه مازاد حاصله از یارانه‌ها نیز به اشتغال مددجویان نهادهای حمایتی هدایت می‌شود.

یادگاری با اشاره به در نظر گرفتن 2 هزار میلیون دلار در حوزه محیط زیست، آبخیزداری و ساماندهی پسماند از محل صندوق توسعه ملی افزود: در لایحه بودجه 97 نیز 150 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده است، همچنین با توجه به اینکه هر بشکه نفت 55 دلار پیش‌بینی شده است، مازاد هر میزان افزایش قیمت نفت که رقمی معادل 980 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است به حوزه محیط زیست، آب و فاضلاب و حمل و نقل ریلی هدایت خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش 32 درصدی بودجه عمرانی کشور از 71 هزرا میلیارد تومان به 48 هزار میلیارد تومان عنوان کرد: دولت در بودجه 96 تاکنون رقمی معادل 45 هزار میلیارد تومان را محقق کرده است و بر همین اساس در جهت واقع‌بینانه و شفاف بودن لایحه بودجه رقم 48 هزار میلیارد تومان را برای سال 97 در نظر گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان مرکزی بیان کرد: در لایحه بودجه ماده‌ای تحت عنوان مشارکت خصوصی عمومی لحاظ شده است که دولت در این راستا 15 هزار میلیارد تومان کمک فنی اعتباری و یارانه‌ای خواهد داشت و بخشی نیز از صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری خارجی و آورده شخصی تامین می‌شود که رقمی معادل 68 هزار میلیارد تومان حاصل از این لایحه به بودجه عمرانی کشور افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: چنانچه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در دستور کار دولت قرار گیرد مازاد این رقم در حوزه تولید اشتغال صرف خواهد شد و بخشی از آن نیز از طریق صندوق توسعه ملی، مشارکت بخشی عمومی و خصوصی تامین خواهد شد.

یادگاری افزود: براساس این سیاست قیمت بنزین و گازوئیل به رقم عادلانه و اقتصادی نزدیک خواهد شد و البته این افزایش ممکن است افزایش قیمت‌ها و تورم را به همراه داشته باشد، اما نهایت افزایش باعث نرخ 10 درصدی تورم می‌شود تورمی که طبق آخرین گزارش در شش ماه نخست سال به 7.4 درصد رسید.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان مرکزی بیان کرد: نرخ تورم استان مرکزی در بازه زمانی مذکور 8.8 درصد بوده است که استان به صورت طبیعی همواره از میانگین کشور بالاتر بوده است.

وی با بیان اینکه طبق تصمیمات دولت براساس این لایحه کلیه بودجه در مرکز متمرکز نخواهد بود، گفت: استان مرکزی 4.3 درصد از بودجه هزینه‌ای کشور را در اختیار دارد و به دلیل اینکه اکثر دستگاه‌های اجرایی بودجه ملی دارند دولت برای تمرکززدایی تصمیم بر رفع تمرکز در مرکز گرفته است و پیشنهاد واگذاری بودجه هزینه‌ای و ملی آموزش و پرورش و بنیاد شهید (جمعا 700 میلیارد تومان) به استان ها را مطرح کرده است که قطعا این تمرکززدایی به سود استان‌ها خواهد بود.

یادگاری تصریح کرد: با احتساب بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید بودجه جاری استان مرکزی به هزار میلیارد تومان خواهد رسید که رشدی 17.5 درصدی را نشان می‌دهند، اما بدون این احتساب بودجه استان 244 میلیارد تومان خواهد بود که رشد 10 درصدی را نشان می‌دهد.

وی درخصوص تصمیمات دولت در امر هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر 41 هزار میلیارد تومان بودجه پرداخت یارانه‌هاست که 76 میلیون نفر در کشور یارانه دریافت می کنند، دولت به منظور پرداخت عادلانه یارانه تصمیم بر حذف اقشار پردرآمد کرده است که براساس آن مددجویان امداد و بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بیماران صعب‌العلاج، دهستان‌های محروم، بازنشستگان با حقوق کمتر از یک میلیون تومان، عشایر و برخی اقشار دیگر که در مجموع 41 میلیون نفر خواهد شد، یارانه دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان مرکزی افزود: با حذف اقشار پردرآمد 18 هزار میلیارد تومان در اعتبارات یارانه صرفه‌جویی می‌شود که بخشی از آن به حذف فقر مطلق، بخشی به اشتغال مددجویان نهادهای حمایتی و بخشی به حوزه سلامت اختصاص می‌یابد.

وی در خصوص حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه 97 بیان کرد: در این لایحه افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان در نظر گرفته شده است که کمیسیون اجتماعی مجلس افزایش پلکانی حقوق را مدنظر دارد که باید دستورالعمل لازم برای آن تعریف شود.

یادگاری با اشاره به کاهش اوراق و اسناد خزانه در لایحه بودجه 97 افزود: با توجه به سررسید اوراق و اسناد سال‌های گذشته و وظیفه دولت در پرداخت آنها سال آینده کاهش استفاده از اوراق مدنظر است.

وی در خصوص پروژه‌های نیمه تمام در کشور گفت: دولت همواره بر آغاز پروژه های جدید در کشور ممانعت داشته است و تنها حدود 10 درصد از اعتبارات را به این امر اختصاص داده است و 90 درصد به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص دارد.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی دارای 65 هزار پروژه نیمه‌تمام است که حدود هزار مورد آن ملی است.

وی با اشاره به تمرکززدایی دولت در حوزه بودجه عمرانی اظهار کرد: در لایحه بودجه 97، 868 طرح ملی استانی خواهد شد، در حال حاضر 20 درصد بودجه عمرانی کشور به استان‌ها اختصاص دارد و اگر این طرح به تصویب مجلس برسد 37 درصد بودجه‌های عمرانی کشور استانی خواهد شد که عمدتا طرح‌های حوزه آب و فاضلاب و راه استانی خواهد شد.

یادگاری با تاکید بر اینکه در بودجه جاری مشکلی در حوزه پرداخت حقوق وجود ندارد و حتی 10 کسری نیز جبران شده است، اما در حوزه سایر هزینه‌های جاری همچون پرداخت هزینه زیرساخت‌ها، حقوق قراردادی‌ها، همایش‌های برگزار شده و ... تاکنون 68 درصد آن پرداخت شده است و کسری باقی است.

وی اضافه کرد: در امر پرداخت پاداش بازنشستگان 40 درصد آن تا پایان سال 95 پرداخت شده است به طوری که از هشت میلیارد و 100 میلیون تومان معوقه تاکنون سه میلیارد و 100 میلیون تومان تخصیص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی بیان کرد: مصوبات سفر هیات دولت به استان مرکزی 930 میلیارد تومان بوده است که تاکنون 360 میلیارد آن معادل 40 درصد تخصیص یافته است و عموما به پروژه‌های بزرگ و توسعه آفرین استان اختصاص یافت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز قول مساعد جهت پرداخت کامل این رقم تا پایان سال داده است که با توجه به محدودیت‌های مالی دولت شاید این امر محقق نشود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز