معاون وزیرآموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش :

کمبود ۳۰ هزار معلم در سال تحصیلی آینده در کشور

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۱۴:۲۳:۳۱
کد خبر: ۶۶۷۳۶۳
کمبود ۳۰ هزار معلم در سال تحصیلی آینده در کشور
معاون وزیرآموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با حذف دوره پیش دانشگاهی در سال تحصیلی آینده 430 هزار دانش آموز از آموزشگاه ها خارج و به جای آنها 900 هزار دانش آموز پایه دوازدهم جایگزین می شوند که این وضعیت علاوه بر فضا ما را با کمبود 30 هزار معلم روبرو می کند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ علی زرفشان  گفت : جمعیت دانش آموزی پایه دوازدهم به نسبت پیش دانشگاهی امسال به بیش از 2 برابر افزایش می یابد که در این ارتباط 2 برابر شدن نیروی انسانی آموزشی و فضا ضروری است.

وی بیان کرد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پروش در سال تحصیلی آینده نظام آموزشی 6-3-3 بطور کامل استقرار می یابد و دوره دوم متوسطه سه ساله می شود.

زرفشان ادامه داد: مهمترین اولویت آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده استقرار پایه دوازدهم در مدرسه های کشور است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با یادآوری کمبود نیروی انسانی گفت: برای جبران این کمبود نیروی انسانی براساس هماهنگی های انجام شده فارغ التحصیلان دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی امسال وارد سیستم می شوند.

زرفشان اضافه کرد: همچنین وزارت آموزش و پرورش نیز برای گرفتن ردیف های استخدامی درحال رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

وی تاکید کرد: افزون براین تلاش می شود بخش عمده از نیاز نیروی انسانی با پرداخت اضافه تدریس جبران شود.

زرفشان ادامه داد: با استقرار پایه دوازدهم هرچند با مشکل کمبود فضا روبرو خواهیم بود ولی با استفاده بهینه از فضای موجود این کمبود جبران خواهد شد.

معاون وزیر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در باره حذف کنکور بیان کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت در حال بررسی هستند ولی قانونی که درمجلس تصویب شده در واقع قانون حذف کنکور نیست.

وی یادآور شد: در این قانون 2 روش همراه با آزمون سراسری اجرا می شود که شامل سابقه تحصیلی و آزمون عمومی و دیگری آزمون عمومی و اختصاصی است، برهمین اساس اگر قرار باشد کنکور حذف شود باید قانون نیز عوض شود.

زرفشان گفت: در قانون کنونی روش پذیرش از طریق آزمون انجام می شود به این دلیل است که شمار داوطلبان برخی از رشته ها و دانشگاه های پرطرفدار بسیار بیشتر از ظرفیت موجود دانشگاه هاست.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به رشته ریاضی گفت: در زمان حاضر 11 درصد دانش آموزان دررشته ریاضی، 38 درصد در شاخه فنی و کاردانش و مابقی در رشته های انسانی و علوم تجربی مشغول به تحصیل هستند.

زرفشان با بیان اینکه این کاهش کمی و کیفی است اضافه کرد: امروز در برخی مدرسه های استعدادهای درخشان از 58 دانش آموز پایه نهم 54 نفر متقاضی رشته تجربی و تنها چهار نفر متقاضی رشته ریاضی هستند.

وی اظهار کرد: اگر چه توسعه علمی از علوم پایه محقق می شود، ولی این کمیت و کیفیت در رشته ریاضی و اینکه استعدادهای برتر به سمت رشته تجربی می روند، جای تحقیق دارد.

زرفشان ادامه داد: انجمن های ریاضی به عنوان محیط پیرامونی می توانند به رشته ریاضی کمک کنند.

زرفشان با اشاره به فعالیت 640 پژوهش سرای دانش آموزی گفت: این پژوهش سراها وظیفه تغذیه علمی و فراگیری علوم جدید را برعهده دارند.

وی بیان کرد: در انجمن های ریاضی به بحث و موضوع ریاضی پرداخته می شود ولی در پژوهش سراها کمتر به این بخش توجه شده است که یکی از در خواست های ما فعالیت در این بخش و پرورش و رشد استعدادهاست.

زرفشان، بر پیمایش های دوره ای و ارزیابی های نهایی در کنار ارزیابی های بین المللی که مصوب شورای آموزش و پرورش است، تاکید کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز